بشارت توسعه و اشتغال پایدار پیام کاروان تدبیر و امید به استان قم

۱۳۹۳/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۵۹

آغاز عملیات احداث خط آهن سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان

رییس‌جمهوری کشورمان در نخستین بخش از برنامه‌های سفر خود به استان قم، فرمان آغاز عملیات اجرایی خط‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان را صادر کرد.

حسن روحانی در مراسم آغاز اجرای این پروژه گفت: «با استعانت از ائمه معصومین(ع) و توجهات ولی‌عصر(عج) و با احترام به روح حضرت فاطمه معصومه(س) دستور آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن دوخطه برقی سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان را صادر می‌کنم.»

این طرح بزرگ توسط بانک صنعت و معدن و از محل منابع فاینانس چین (سایناشور) تامین مالی شده و اجرای آن را شرکت CREC چین با مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیا به‌عنوان پیمانکار داخلی برعهده دارد.

از کل هزینه این طرح حدود یک‌میلیارد و 800میلیون دلار توسط بانک صنعت و معدن تامین شده است.

با اجرای طرح راه‌آهن 375کیلومتری سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان که 4سال به طول خواهد انجامید کل مسیر یاد‌شده در مدت 90دقیقه طی خواهد شد.

تعداد ترن‌های مورد استفاده فاز اول در این مسیر 2مجموعه ترن CRH3 است که هر یک از آنها گنجایش حمل 557مسافر را دارند.

این خط‌آهن به طول بیش از ۴۰۰کیلومتر که در ابتدا دوخطه اجرا خواهد شد امکان تردد قطارهای برقی سریع‌السیر با سرعت 300 تا 350کیلومتر در ساعت را فراهم می‌کند.

با اجرای این خط‌آهن مسیر ریلی تهران به اصفهان حدود 138کیلومتر کاهش خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود در دوره بهره‌برداری از آن 55میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود.


افتتاح دو طرح صنعتی

طرح توسعه واحد صنعتی «لینا» و واحد صنعتی تولید الیاف مصنوعی تندگویان «لیف» همزمان با سفر رییس‌جمهوری به قم و در مراسم‌های جداگانه‌یی با حضور نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در این استان به بهره‌برداری رسیدند.

واحد صنعتی لینا پیش از این در زمینه تولید انواع فرآورده‌های حجیم‌شده بر پایه ذرت نظیر انواع پفک و اسنک مشغول به فعالیت بود و با بهره‌برداری از طرح توسعه، محصولاتی نظیر کیک، بیسکویت، ویفر، کلوچه و غلات صبحانه نیز به سبد محصولات این شرکت افزوده می‌شود.

این طرح با حمایت مالی بانک صنعت و معدن و در زمینی به مساحت 18هکتار و با سرمایه‌یی بالغ بر 500میلیارد ریال اجرا شده است.

واحد صنعتی تولیدات الیاف منصوعی تندگویان لیف نیز با حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر 100میلیارد ریال و با هدف تولید الیاف پلی‌استر از طریق بازیافت بطری‌های «پت» به اجرا درآمده است.

برای اجرای طرح یاد شده از یک‌میلیون و 800هزار یورو تسهیلات ارزی و 18میلیارد ریال تسهیلات ریالی این بانک استفاده شده و علاوه بر این 18میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش به طرح مزبور اختصاص یافته و با افتتاح آن برای 62نفر اشتغال ایجاد شده است.


بازدید از طرح‌های صنعتی

نعمت‌زاده در این سفر از واحد صنعتی «صدرا الکترومهبد» در شهرک صنعتی محمودآباد قم نیز بازدید کرد.

این واحد صنعتی تولید‌کننده سود سوزآور، اسید کلریدریک و کلر مایع با مشارکت بانک صنعت و معدن و با حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر 600میلیارد ریال و با ظرفیت اشتغالزایی 74نفر به بهره‌برداری رسیده است.

لازم به ذکر است شرکت مذکور از تسهیلات ارزی این بانک به ارزش 15میلیون یورو و تسهیلات ریالی به ارزش 20میلیارد ریال استفاده کرده است. خسروی، مدیرعامل شرکت صدرا الکترومهبد در این بازدید از حمایت‌های بی‌دریغ مجموعه بانک صنعت و معدن به‌ویژه افخمی، مدیرعامل این بانک و سایر اعضای هیات‌مدیره تقدیر و تشکر کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر خود به استان قم از واحد صنعتی «زرناب‌پارس» با سرمایه‌گذاری 35میلیارد ریالی و مشارکت 80درصدی بانک صنعت و معدن و واحدهای صنعتی «شکوه شهد نیک» و «فولادسازان جم» که از تسـهـیلات ثابت و سرمایه در گـردش بانک صنعت و معدن بهره برده‌اند، بازدید کرد.


برگزاری نشست با حضور مقامات استان و صنعتگران

در این سفر نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعضای شورای ادارات هم‌خانواده صنعت و معدن استان قم بـرگزار شـد. سرپـرست شـعب بانک صنعت و مـعدن در این جـلسه بااشـاره به تسهیلات پرداختی توسط بانک صنعت و معدن به صنایع استان بیان کرد: «در حال حاضر قریب به 3هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک صنعت و معدن استان قم به بخش صنعت و معدن استان پرداخت شده که در صورت احتساب تسهیلات پرداختی توسط ستاد، این مبلغ به 5هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد.»

گفتنی است همزمان با این بازدیدها جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان قم با حضور نهاوندیان، رییس دفتر نهاد ریاست‌جمهوری، شریعتمداری، معاون اجرایی رییس‌جمهور، نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، حجتی، وزیر جهاد کشاورزی و تعدادی از فعالان اقتصادی و تجار قم برگزار شد.

در این جلسه که نعمت‌اللهی عضو هیات‌مدیره بانک و صادق‌نیا، سرپرست شعب بانک صنعت و معدن در استان نیز در آن حضور داشتند، نهاوندیان بر فرصت‌های ممتاز سرمایه‌گذاری در شهر قم تاکید کرد.

وی ضمن اشاره به پروژه احداث قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان اظهار داشت: «وقتی نخستین پروژه ریل قطار سریع‌السیر کشور در قم ساخته می‌شود، معلوم است که شهر قم شهری بسیار مهم و استراتژیک است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر