سقوط شاخص کل به 63 هزار واحد

۱۳۹۳/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۴۶

گروه بورس هاشم آردم

درحالی که حجم و ارزش معاملات بورس تهران در حد بسیار پایینی قرار دارد، شاخص کل نیز همچنان به افت ادامه می‌دهد. به‌صورت یک سنت نانوشته در بورس تهران هر زمان که شاخص صعودی می‌شود، ارزش معاملات افزایش می‌یابد و بالعکس. حالا که شاخص روزبه‌روز بیش از گذشته افت می‌کند، ارزش معاملات نیز بسیار نگران‌کننده می‌شود.

فرض کنید که به همه ریسک‌های موجود در بازار سرمایه، ریسک نقدشوندگی نیز اضافه شود. در این صورت وضع بازار از این هم بدتر می‌شود. به نظر می‌رسد، نهادهای مدیریتی و سازمان بورس بهتر است به‌جای آنکه به فکر قیمت‌ها در بورس تهران باشند، فکری به حال نقدینگی از دست رفته بورس کنند. حقیقت این است که قیمت‌ها به حدی مناسب هستند که می‌توان به بازدهی معقولی در میان‌مدت بازار فکر کرد اما آنچه مانع از رشد قیمت‌ها می‌شود، عدم وجود نقدینگی کافی در بازار سرمایه است.

حال چه اهمیتی دارد که برخی از سهم‌های حساس و مهم بازار با افت قیمت مواجه شود؟ اینکه سازمان بورس تا این حد به برخی سهم‌ها توجه دارد می‌تواند باعث بدگمانی هم باشد. برای مثال ظاهرا ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کار هستند تا قیمت فارس ریزش نکند. با توجه به بزرگی هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در بورس تهران، هر یک درصد افت قیمت آن تاثیر شگرفی در شاخص کل خواهد داشت. تمام هم و غم سازمان بورس این است که قیمت در اینگونه نمادها از حدی

پایین‌تر نیاید.

روز گذشته نیز که شاهد بازاری سراسر سرخ‌پوش بودیم، این نماد فارس بود که با یک معامله بلوکی توانست اندکی از زهر افت شاخص را بگیرد. سوال اینجاست که آیا واقعا اگر مشکل نقدینگی بازار حل شود، نیازی به این دست دستکاری‌های قیمتی هست؟

در شرایط فعلی که بازار سرمایه دست نگه داشته و منتظر است تا تکلیف مذاکرات مشخص شود، هستند سهم‌هایی که پتانسیل رشد قابل‌توجهی دارند و تنها مانع آن کمبود نقدینگی است. چنانچه فکری به حال بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران و البته جذب نقدینگی به بازار شود قطعا می‌توان در میان‌مدت آینده مناسبی را برای بورس تهران متصور بود.


از مذاکرات چه خبر؟

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران پس از دیدار و گفت‌وگو با پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا که به تهران سفر کرده در نشست خبری مشترک ضمن تشریح گفت‌وگوها به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وزیرخارجه کشورمان در ادامه و در پاسخ به سوالی درخصوص مذاکرات اخیر هسته‌یی در ژنو و اینکه آیا تا ماه مارس تفاهم سیاسی حاصل می‌شود؟ اظهار کرد: مذاکرات هسته‌یی به مراحل حساس خود نزدیک شده است ما هفته گذشته گفت‌وگوهای بسیار خوب، ریز و دقیقی داشتیم. رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به حضور علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی امریکا در این مذاکرات خاطرنشان کرد: بحث‌های مفیدی در حوزه فنی و رسیدن به تفاهم فنی و حل و فصل مشکلاتی که در این حوزه وجود داشت بین دو هیات با حضور این دو مسوول عالی‌رتبه دو کشور صورت گرفت و پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌یی در آن زمینه حاصل شد.

ظریف در عین حال یادآور شد: اما در بسیاری از حوزه‌های دیگر اختلاف‌نظرها باقی است. هم در موضوعات هسته‌یی و هم در موضوعات مربوط به تحریم؛ ما بارها تکرار کرده‌ایم که تحریم‌ها برای رسیدن به هیچ هدفی مفید نبوده و امریکا و کشورهای غربی باید به این نتیجه برسند که تحریم‌ها سرمایه‌ نیستند بلکه مانعی هستند برای رسیدن به تفاهم؛ هر زمان که این واقعیت مورد پذیرش قرار گیرد در آن زمان برای رسیدن به توافق هسته‌یی بسیار نزدیک هستیم.

وزیرخارجه اضافه کرد: بارها گفته‌ایم که تا به توافق راجع به کلیه موضوعات نرسیم؛ توافقی وجود ندارد و این موضوع در برنامه اقدام مشترک (توافقنامه ژنو) به‌صراحت عنوان شده که هیچ توافقی وجود ندارد تا وقتی در مورد همه زمینه‌ها توافق صورت گیرد. وی گفت: البته ممکن است ما پیشرفت‌هایی داشته باشیم اما این پیشرفت‌ها طی هفته گذشته به‌صورت جدی صورت گرفت و امیدواریم در این هفته نیز بتوانیم در سایر موضوعات به‌ویژه رفع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی به پیشرفت بیشتری نایل شویم و بعد هم این پیشرفت‌ها را تدوین کنیم، به شکل یک توافق جامع و دقیق که امکان اجرایی شدن داشته باشد. ظریف اضافه کرد: این برنامه عملیاتی ماست برای رسیدن به توافق. این اظهارات دقیقا مانند صحبت‌هایی هستند که پیش از سوم آذر نیز به گوش می‌رسید. اما در آن دوره گویی تنها بخشی از سخنرانی‌ها مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار می‌گرفت که جنبه مثبت داشت.


آمار معاملات

طی معاملات روز گذشته در بورس اوراق بهادار تهران تعداد 291میلیون و 830 هزار و 931 سهم به ارزش 575 میلیارد و 434میلیون ریال خریداری شد.

این داد و ستدها در 26هزار و 226دفعه انجام شد و شاخص کل در پایان روز با 100واحد کاهش به 63هزار و 950واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) هم در پایان ساعت کاری روی عدد 27هزار و 838 واحد قرار گرفت. در عین حال شاخص کل (هم وزن) با 20واحد کاهش روی 9هزار و 794 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) با 19 واحد کاهش به 9هزار و 90واحد، شاخص بازار اول با 100واحد کاهش به 47هزار و 339 واحد رسید. در عین حال شاخص بازار دوم با کاهشی 26واحدی روی 124هزار و 268 واحد ایستاد.

دیروز نماد معاملاتی فارس بیشترین تاثیر مثبت و شرکت‌های گروه مپنا 19واحد، ایران خودرو 17واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان 14واحد و بانک ملت 11واحد شاخص را

پایین کشید.

در معاملات دیروز بازار سهام، گروه بیمه و بازنشستگی بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند. براساس این گزارش دیروز 32میلیون و 274هزار سهم به ارزش 64 میلیارد و 145میلیون ریال از سهام این گروه خریداری شد. پس از آن بیشترین ارزش معاملات به نام گروه بانک‌ها و خودرو ثبت شد.

در عین حال بیشترین افزایش قیمت به نام شرکت زغال‌سنگ نگین طبس، دوده صنعتی پارس و نوسازی و ساختمان تهران رقم خورد. بیشترین کاهش قیمت هم به شرکت‌های پتروشیمی فارابی، تولید موارد اولیه داروپخش، توسعه شهری توس‌گستر و کالسیمین اختصاص داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر