تنش با روسیه رشد اقتصاد اروپا را کند کرده است

۱۳۹۳/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۴

جهان اقتصاددان انگلیسی تاکید کرد تحریم‌های اروپا علیه روسیه و تحریم‌های روسیه علیه اروپا رشد اقتصاد اروپا را کند کرده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، جیمز شوگ در گفت‌وگو با این شبکه درباره تاثیر منفی تحریم‌ها علیه روسیه برای خود اروپا گفت به نظر می‌رسد کمیسیون اروپا قصد دارد در ادامه گسترش تحریم‌ها علیه روسیه، دسترسی شرکت‌های روسی را به بازارهای مالی محدود کند و همین مساله سبب می‌شود شرکت‌های دفاعی روسی نتوانند سرمایه جمع‌آوری کنند. همین تحریم‌ها باعث سقوط ارزش سهام این شرکت‌ها در بازارهای سهام اروپا می‌شود.

البته روسیه نیز بیکار ننشسته است و مسکو نیز مقابله به مثل می‌کند. بنابراین کسی از این تحریم‌ها سود نمی‌برد و حتی اروپا که تحریم‌ها را اعمال می‌کند نیز زیان می‌بیند. البته همانطور که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، هم گفته است تحریم گزینه بدی است اما بدی آن کمتر از گزینه‌های دیگر است. تاثیر تحریم‌ها علیه روسیه فقط به تجارت با روسیه محدود نمی‌شود و بلاتکلیفی که ایجاد می‌شود تاثیر منفی قابل توجهی بر اقتصاد خود اروپا دارد.

اعداد و ارقام نشان می‌دهد سفارش کالا در اتحادیه اروپا در چند ماه گذشته کاهش زیادی داشته است و همین سبب کاهش تولید در اروپا شده است. بنابراین تاثیر منفی تحریم‌ها علیه روسیه بر اقتصاد اروپا مشکل قابل توجهی است. باید توجه داشت تا پیش از بحران اوکراین اقتصادهای اروپا دچار رکود یا رشد ضعیف بودند و با تحریم‌هایی که اروپا علیه روسیه وضع کرده و مقابله به مثل روسیه، رکود در اقتصاد اروپا تشدید شده است. از زمان آغاز درگیری‌ها در شرق اوکراین در ماه آوریل نزدیک به ۲۶۰۰ نفر کشته شده‌اند. درگیری پس از آن آغاز شد که روسیه شبه جزیره کریمه را با برگزاری یک همه پرسی در ماه مارس از اوکراین جدا و به خاک خود الحاق کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر