احتیاط بورس‌بازان در آستانه ضرب‌الاجل مذاکرات

۱۳۹۳/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۹۵

گروه بورس

شاخص کل بورس تهران در روز گذشته به همان اندازه‌یی افت کرد که در روز قبل از آن رشد کرده بود. افت روز گذشته نشان داد که فعالان بازار از تجربیات خود در دور قبلی مذاکرات و ضرب‌الاجل سوم آذر درس گرفته‌اند. تقریبا یک‌ماه به آخرین فرصت برای نیل به توافق هسته‌یی باقی مانده است و خبری از سوداگران مذاکرات در بورس تهران نیست.

در دور قبل و پیش از سوم آذر شاهد بودیم که 45روز پیش از ضرب‌الاجل نه‌تنها قیمت‌ها، خصوصا در نمادهای بانکی و خودرویی، بلکه حجم معاملات بورس تهران به‌شدت افزایش یافته بود. به‌گونه‌یی که یک‌سوم از رشد شاخص گروه بانکی و نمادهای حساس به مذاکرات تا یک‌ماه پیش از ضرب‌الاجل به‌وقوع پیوست. اما این‌بار به نظر می‌رسد که فعالان بورس تهران با احتیاط بیشتری اخبار مذاکرات هسته‌یی را دنبال می‌کنند. در‌حالی‌که تنها یک‌ماه به نتیجه مذاکرات باقی مانده است، بورس تهران همچنان کم‌رمق و بی‌جان است.


آمار معاملات

روز گذشته در بورس اوراق بهادار تهران، تعداد 405میلیون و 948هزار سهم به ارزش 845میلیارد و 468میلیون ریال خریداری شد. این دادوستدها در 42هزار و 465دفعه انجام شد و شاخص کل در پایان روز با 147واحد کاهش به 64هزار و 719واحد رسید. دیگر شاخص‌ها نیز روندی منفی داشتند. شاخص صنعت با 97واحد کاهش به 54هزار و 217واحد رسید. در عین‌حال، شاخص بازار اول با 75واحد کاهش و شاخص بازار دوم با 508 واحد کاهش همراه شدند. درنتیجه، شاخص بازار اول به 48هزار واحد و شاخص بازار دوم به 125هزار و 142واحد رسید. از میان گروه‌های فعال در بورس اوراق بهادار، گروه مالی برترین گروه بازار از نظر ارزش معاملات بود. دیروز طی 8هزار و 820دفعه معاملاتی، 172میلیون و 13هزار سهم گروه مالی به ارزش 116میلیارد و 570میلیون ریال خریداری شد. پس از آن هم گروه خودرو بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. همچنین قرار بود که در روز گذشته بلوک ۲۸.۳۸درصدی سهام شرکت ایران‌ترانسفو به قیمت پایه هر سهم ۸۷۷۰ ریال دیروز در بورس اوراق بهادار عرضه شود. قرار بر این بود که تعداد 425میلیون و 808هزار و 935سهم معادل 28.38درصد از سهام ایران‌ترانسفو به قیمت پایه هر سهم 8770ریال توسط سازمان خصوصی‌سازی به‌صورت 30درصد نقد و بقیه اقساط 3.5ساله در بازار اول بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود. این بلوک پرحاشیه در حالی به وکالت از سوی شرکت سینا‌فرآیندنیرو در روز گذشته روی میز فروش می‌رفت که خصوصی‌سازی پیش‌تر این میزان سهام را به وکالت از سوی شرکت سینافرآیندنیرو و به‌قیمت تابلو بورس در روز عرضه به اضافه 20درصد به‌شرط آنکه از 5424ریال کمتر نباشد برای واگذاری در روز سوم آذر آگهی کرده بود که با تغییر در قیمت پایه و زمان عرضه قرار شد این میزان سهام به قیمت پایه هر سهم 6145ریال در روز دهم آذر روانه میز فروش شد که عرضه آن در این روز نیز لغو شد. در روز گذشته نیز بلوک 28.38درصدی سهام شرکت ایران‌ترانسفو بدون خریدار ماند تا حاشیه‌های این نماد همچنان ادامه داشته باشد.


فرابورس

همچنین در روز گذشته ضمن تغییر مالکیت 301میلیون و 690ورقه بهادار، ارزش معاملات بازار فرابورس بالغ بر یک‌هزار و 215میلیارد ریال شد.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، بازار فرابورس دیروز با معامله 301میلیون و 690هزار اوراق بهادار در 18هزار و 281نوبت به کار خود پایان داد و شاخص روی عدد 726واحد ایستاد. در‌حالی‌که بیشترین افزایش قیمت متعلق به شرکت‌های توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، نیرو سرمایه و بیمه سامان و بیشترین کاهش قیمت مربوط به شرکت‌های مهندسی صنعتی روان‌فن‌آور، صنایع غذایی مینو شرق و گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان بود، ارزش کل معاملات به یک‌هزار و 215میلیارد و 470میلیون ریال رسید. دیروز بانک دی با معامله 34میلیون و 170هزار سهم به ارزش 57میلیارد و 280میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. در بازار اوراق با درآمد ثابت شاهد دست‌به‌دست شدن 58هزار و 270برگه از اوراق اجاره ماهانه رایتل بودیم و صندوق سرمایه‌گذاری اطلس نیز با 19هزار و 689معامله، بیشترین حجم معاملات صندوق‌های قابل معامله را به خود اختصاص داد. طبق این گزارش، دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های تولیدی قند شیروان، قوچان و بجنورد، بانک خاورمیانه، آهن و فولاد ارفع، مهندسی صنعتی روان‌فن‌آور و توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، پس از ارایه اطلاعات پیش‌بینی با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50درصد بازگشایی شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر