حرکت نمادهای بزرگ روان می‌شود

۱۳۹۳/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۲۱


تغییر فرمول حجم مبنا، باعث تحرک و پویایی در سهام شرکت‌های بزرگ می‌شود و جلوی حرکت کند و گاه تنبل‌گونه این دسته از سهم‌ها را می‌گیرد. همین امر باعث اقبال فعالان بازار سرمایه به سهام شرکت‌های بزرگ و درنتیجه افزایش معاملات روزانه می‌شود. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: حجم مبنا از مباحث بسیار مطرح بین سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه بود، چون وجود حجم مبنا به‌خصوص برای شرکت‌های بزرگ به سدی برای تغییر قیمت و معاملات تبدیل شده بود، به‌طوری که روند معاملات در این دسته از نمادها به کندی و سختی صورت می‌گرفت.

محمدرضا عربی بااشاره به سهام شرکت‌های بزرگی مانند هلدینگ خلیج‌فارس یا گسترش نفت و گاز پارسیان گفت: معمولا این دسته از سهم‌ها به‌دلیل حجم مبنای بالا اگر به هر دلیلی بخواهند افت یا رشد قیمت داشته باشند مجبور به معامله حجم بالایی از سهام شرکت هستند تا حجم مبنا تکمیل شود و به‌دنبال آن تا 4درصد مثبت یا منفی تغییر قیمت را تجربه کنند.

وی خاطرنشان کرد: همین امر موجب شده بود تا قیمت سهام برخی شرکت‌ها به سختی به وضعیت تعادلی خود نزدیک شود، چون حجم مبنا بالا بود و باید حجم زیادی معامله صورت می‌گرفت تا سهام به تعادل برسد، فعالیت در نمادهای بزرگ خیلی کم شده بود و سهامداران به‌ویژه سهامداران جزو به این سهم‌ها ورود نمی‌کردند، زیرا به سرعت سهام‌شان به تعادل نمی‌رسید.

عربی بااشاره به تصمیم هیات‌مدیره سازمان بورس برای تغییر در حجم مبنا اظهار کرد: با این تصمیم اگر سهام شرکتی یک‌میلیارد تومان در روز معامله شود، می‌تواند حجم مبنا را کامل پر کند و آنچه به‌عنوان قیمت پایانی محاسبه می‌شود و مبنای عمل روز بعد معاملاتی قرار می‌گیرد متوسط قیمت معاملات در طول یک روز است.

این مقام مسوول با تاکید بر این نکته که در این مدل با یک‌میلیارد تومان معامله در یک روز سهام شرکت می‌تواند مثبت یا منفی کامل شود، توضیح داد: این امر مانع از ایجاد صف‌های فروش و خرید در روزهای متوالی می‌شود، بدین‌ترتیب به تعادل رسیدن سهام شرکت‌های بزرگ راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس درباره تفاوت مدل جدید با مدل گذشته گفت: در مدل گذشته اگر متوسط قیمت سهامی که در یک روز معامله می‌شد به حجم مبنا نمی‌رسید، به اندازه ضریب حجم مبنا تعریف می‌شد اما الان با تغییری که صورت گرفته چنانچه قیمت حجم معاملات یک روز شرکت‌های بزرگ یک‌میلیارد تومان باشد، متوسط قیمت اعمال خواهد شد و ضریب جدیدی بر آن اعمال نمی‌شود که بر قیمت پایانی تاثیر بگذارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر