ریزش چشمگیر جایگزین صعود آهسته

۱۳۹۳/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۵۳

با توجه به گام‌های آهسته شاخص به نظر می‌رسید ثبات نسبی به بورس اوراق بهادار بازگشته باشد، اما در پی بازگشایی برخی نمادها و تعدیل منفی آنها ریزش‌های چشمگیر جایگزین صعود آهسته شاخص شد. صعود و نزول شاخص در روزهای اخیر موجب شده تا شاخص بار دیگر در کانال 64 هزار واحد درجا بزند، درجایی که فعالان را با ناامیدی دوچندان برای معاملات روز بعد آماده می‌سازد. همچنین در پی معاملات روز گذشته بازار سهام ارزش نیز به 300هزار میلیارد تومان نرسید که این موضوع نیز دلیل دیگری برای وضعیت قرمز بورس محسوب می‌شود. با توجه به حمایت‌های دستوری که از سوی مدیران بازار سهام برای کنترل معاملات و ریزش‌های سنگین شاخص، ارزش و حجم معاملات صورت می‌گیرد باز هم شاخص راهی متفاوت را در پیش گرفته است چراکه کلیت بازار روند نامساعدی دارد، بنابراین باید گفت هر چقدر این حمایت‌ها ادامه پیدا کند بورس هر روز فاصله بیشتری با روند طبیعی خود می‌گیرد. در جریان معاملات دیروز شاخص کل با کاهش 182واحدی به عدد 64 هزار و 811 واحد رسید. شاخص بازار اول هم با کاهشی 67 واحدی روی 47هزار و 955 واحد ایستاد. در عین حال، شاخص بازار دوم با کاهش 797 واحدی به 126 هزار و 71 واحد رسید.


خودرویی‌ها پیشتاز معاملات

در جریان معاملات دیروز طی 59 هزار و 272 نوبت معاملاتی بیش از 692 میلیون و 643 برگه سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 142 میلیارد و 267 میلیون و 504 هزار تومان جابه‌جا شد.

دیروز نماد شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 87 واحد، ملی مس با 28 واحد، تاپیکو با 24 واحد و بانک صادرات با 12 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر روند شاخص گذاشتند. در مقابل، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با 18 واحد و سایپا با 17 واحد بیشترین نقش مثبت را بر روند شاخص داشتند. گروه خودرو و مالی همچنان برترین گروه بازار از نظر ارزش معاملات هستند. طی 16 هزار و 328 دفعه معاملاتی، 239 میلیون و 287 هزار و 707 سهم گروه خودرو به ارزش 389 میلیارد و 485 میلیون ریال معامله شد.

بیشترین افزایش قیمت دیروز نیز به نام شرکت‌های عمران و توسعه‌فارس، کارت اعتباری ایران کیش، قندمرودشت، شیرپاستوریزه پگاه اصفهان و معدنی دماوند ثبت شد. بیشترین کاهش قیمت هم به نام شرکت پتروشیمی فارابی، فولاد امیرکبیرکاشان و سیمان فارس نو ثبت شد.


غلبه توقف‌ها در برابر بازگشایی‌ها

در پی معاملات روز گذشته بازار سهام 7 نماد و یک حق‌تقدم متوقف و یک حق‌تقدم بازگشایی شد. نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، متوقف شد. در پایان معاملات نیز نماد معاملاتی حق‌تقدم شرکت ملی صنایع مس ایران با توجه به پایان مهلت پذیره‌نویسی، متوقف شد. نماد معاملاتی شرکت‌های

حمل و نقل توکا، ریخته‌گری تراکتورسازی ایران، بیمه پارسیان نیز با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، متوقف شدند.

نماد معاملاتی شرکت‌های تکنوتار، کارتن ایران، قند اصفهان با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، متوقف شدند. نماد معاملاتی شرکت سیمان کردستان با توجه به عدم کشف قیمت در روز معاملاتی دوشنبه بدون محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد. نماد معاملاتی حق‌تقدم شرکت صنعتی و معدنی چادرملو جهت عرضه 6 میلیون و 421 هزار و 816 عدد حق‌تقدم استفاده نشده با محدودیت هر دستور خرید حداکثر 100 هزار بدون محدودیت نوسان آماده انجام معامله شد.


فرابورس از نگاه آمار

روز گذشته 94 میلیون و 390 هزار ورقه بهادار در بازار فرابورس خرید و فروش و ارزش معاملات بالغ بر یک هزار و 651 میلیارد ریال شد. همچنین 94 میلیون و 390 هزار ورقه بهادار در 21 هزار و 50 نوبت داد و ستد شد و طی آن ارزش کل معاملات بازار فرابورس به یک هزار و 651 میلیارد و 460 میلیون ریال رسید. از سوی دیگر بانک حکمت ایرانیان با معامله 8 میلیون و 510 هزار سهم بیشترین حجم معاملات را به نام خود ثبت کرد و بیشترین ارزش معاملات با رقم 43 میلیارد و 780 میلیون ریال متعلق به شرکت قاسم ایران بود. شرکت‌های توکا ریل، قند شیروان قوچان و بجنورد و حق‌تقدم توکا ریل بیشترین افزایش قیمت و شرکت‌های نیرو سرمایه، بانک ایران زمین و نفت پاسارگاد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند، شاخص فرابورس با اندکی کاهش، روی 737.29 واحد ایستاد. در بازار اوراق با درآمد ثابت، 132 هزار و 591 ورقه مرابحه مگا موتور معامله شد و بیشترین حجم معاملات صندوق‌های قابل معامله به خرید و فروش 26 هزار و 359 سهم صندوق سرمایه‌گذاری اطلس اختصاص یافت. این گزارش حاکی است که نماد معاملاتی بانک خاورمیانه با توجه به تغییر بااهمیت اطلاعات پیش‌بینی سال 93 نسبت به اطلاعات قبلی، در پایان معاملات دیروز متوقف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر