تفاهمنامه اتاق تعاون و اتاق بازرگانی چک

۱۳۹۳/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۷۹


رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق تعاون ایران، از برگزاری نشستی با ریاست اتاق بازرگانی چک و امضای تفاهمنامه در جهت توسعه مناسبات خبر داد.

رضا علیخان‌زاده گفت: باتوجه به سفر اروپایی برای بازدید از چند کارخانه رنگ و مواد و ماشین‌آلات وابسته نشستی در ساختمان اتاق‌های بازرگانی جمهوری چک با ریاست اتاق بازرگانی این کشور برگزار کردیم و در جهت توسعه مناسبات تفاهمنامه‌یی را به امضا رساندیم.

وی عناوین برجسته مذاکرات این ملاقات را به‌شرح ذیل اعلام کرد:

جری نستراول رییس اتاق بازرگانی جمهوری چک، اعلام کرد: باتوجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران باثبات‌ترین کشور منطقه است، مشخصا از طریق دفتر ریاست‌جمهوری چک در سال2013 میلادی خواسته شد که با ایران روابط تجاری را ایجاد کنیم. لذا هدف اتاق‌های تجاری جمهوری چک مرکزیت دادن به ایران برای منطقه است و منطقه شامل ایران؛ افغانستان و پاکستان است. برای تحقق این هدف نیاز به ایجاد اتاق مشترک وجود دارد.

وی درخصوص زمینه‌های همکاری مورد نظر پس از گفت‌وگو به برگزاری سمینارها، دوره‌های تخصصی دید کوتاه‌مدت و میان‌مدت و نیز برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی در زمینه‌های صنعت ساختمان، صنایع فولاد، صنایع شیشه و کریستال، حفاظت محیط زیست، انرژی‌های نو، بازیافت زباله، روش‌های آبیاری، تولیدات کشاورزی اشاره کرد که می‌تواند در دو کشور با اعزام استاد یا دانشجو برگزار شود و در این راستا تجربیات کشور جمهوری چک در این زمینه‌ها قابل انتقال است.

علیخان‌زاده گفت: کشور جمهوری چک می‌تواند پلی برای ورود محصولات ایرانی به اروپا باشد و در این راستا با ایجاد اتاق مشترک بین اتاق تعاون جمهوری اسلامی ایران و جمهوری چک در دو کشور می‌توان این شرایط را هموار و تسریع کرد؛ لذا دو طرف بر اراده خود برای ایجاد این اتاق‌های مشترک که بسترساز توسعه مناسبات است و به کمک‌های فنی جمهوری چک برای ورود به صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع فولاد، ساختمان، نیروگاه‌های ترکیبی بهره‌گیری از انرژی‌های نو، کشاورزی، حمل‌ونقل و دیگر صنایع تاکید کردند.

حتی اجرای پروژه‌های مشترک در منطقه با استفاده از پتانسیل‌های دو طرف، تبادل هیات‌های تجاری و حضور در نمایشگاه‌های تخصصی دو کشور در جهت شناخت از توانمندی‌ها و قابلیت‌ها برای پاسخ به نیازهای فنی و اقتصادی طرفین حتی با سرمایه‌گذاری‌های مشترک اشاره کردند.

گفتنی اسـت، بر این اساس در آوریل سال 2015 رییس اتاق بارزگانی چک-‌آسیای میانه به جمهوری اسلامی ایران سفر خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر