تعاونی‌های فنلاند در زمره بهترین‌ها

۱۳۹۳/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۳۴

جمهوری فنلاند کشوری است در شمال اروپا که از شمال با نروژ، از شرق با روسیه و از غرب با سوئد همسایه است. از لحاظ مساحت، فنلاند یکی از کشورهای بزرگ اروپاست ولی از لحاظ جمعیت، از کوچک‌ترین کشورها به‌شمار می‌آید. 9درصد تمام مساحت این کشور را آب فرا گرفته و به‌همین خاطر است که فنلاند را کشور هزاردریاچه می‌نامند. همچنین 72‌درصد از مساحت فنلاند پوشیده از جنگل است و همین امر فنلاند را به‌صورت پرجنگل‌ترین کشور جهان درآورده است. بخش تعاونی در فنلاند از هر کشور دیگری در جهان گسترده‌تر است. بیش از یک‌هشتم مجموع صنایع، بیش از یک‌چهارم تجارت عمده و نزدیک به یک‌سوم از خرده‌فروشی‌های کشور فنلاند متعلق به شرکت‌های تعاونی است. اینها ارقامی است که هیچ کشور دیگر توانایی عرضه‌کردن آن را ندارد. از بدو تاسیس دولت فنلاند در 1917، در این کشور دولتی نبوده که در آن یک وزیر به نمایندگی از شرکت‌های تعاونی شرکت نداشته باشد و حتی به‌طور کلی چندین وزیر از تعاونی‌ها در هیات دولت بوده‌اند. تعاونی «میلک‌سانترال» که اساسا مرکز فروش شیر تولید‌کنندگان سوئدی‌زبان ساکن در نواحی اطراف هلسینکی است، از نظر حقوقی یک شرکت سهامی به‌شمار می‌آید؛ ولی در عمل و شاید با منظور داشتن برخی شروط و ملاحظات یک شرکت تعاونی محسوب می‌شود. بر همین اساس تعاونی‌های «هانکیا» و «لابور» به خرید وسایل کشاورزی اشتغال دارند. خصوصیت تعاونی‌های فنلاند این است که تعاونی‌های فنلاند مازاد عواید خود را براساس اصل «راچدیل» یعنی به‌نسبت خرید یا به‌نسبت تحویل جنس بین اعضای خود تقسیم می‌کنند. در کشور فنلاند، گروه تعاونی «پله روو» 74‌درصد تولید گوشت، تعاونی‌های مصرف 25‌درصد بازار، 96‌درصد تولید شیر کشور و تعاونی‌های جنگلداری 34‌درصد تولید محصولات جنگل را در اختیار دارند. در لیست منتشرشده توسط صندوق بین‌المللی پول در سال2009 در بین کشورهای مختلف جهان، فنلاند در رتبه52 قرار گرفته و تولید ناخالص داخلی آن برابر 190,862 میلیون دلار است.


قوانین ناظر بر شرکت‌های تعاونی

در قانون فنلاند شرکتی تعاونی به‌شمار می‌رود که تعداد اعضا و سرمایه آن از پیش تثبیت نشده باشد و هدف آن بهبود اقتصاد خانواده و بالا بردن بازده کار اعضای خود در یک فعالیت اقتصادی با بهره‌مند‌شدن از خدمات شرکت باشد.

هر استعفایی از لحظه‌یی که به‌دست مراجع ذی‌صلاح شرکت‌های تعاونی می‌رسد، معتبر است ولی آن عضو در مورد تعهدات شرکت تا پایان سال بعد از خروج، مبلغی که باید تا پایان این دومین سال پرداخته باشد مسوول خواهد بود. هر شرکت تعاونی ملزم به داشتن یک ذخیره نرخ و ریختن وجه به این ذخیره است تا آنکه موجودی آن معادل سه‌برابر سرمایه سهام شرکت شود. وجهی که سالانه به حساب ذخیره قانون برده می‌شود باید حداقل مساوی 1/0 مازاد و در هر حال دست‌کم معادل 01/0 رقم معاملات سالانه باشد. از ذخیره قانونی نمی‌توان برداشت کرد مگر برای جبران زیان شرکت. درمجموع آنکه تعاونی‌های فنلاند به‌صورت طبیعی به‌وجود آمده‌اند و مانند کشورهای دیگر صرفا کاری تقلیدی نبوده و به این خاطر است که به شکوفایی رسیده و باعث پیشرفت و توسعه شده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر