یزد؛ دومین میزبان گردشگران خارجی

۱۳۹۳/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۱۷

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه یزد جایگاه بسیار خوبی در حوزه گردشگری به‌دست آورده است، گفت: با وجود این امکان، تعداد هتل‌ها در این استان کم است. محمدمهدی شرافت، دیروز در نشست خبری اظهار داشت: سال۹۴ قرار بود به‌عنوان سال خوشامدگویی به یزد معرفی شود اما به‌دلیل فاصله بسیار تا رسیدن به شرایط بهتر گردشگری در یزد، این امر به‌تعویق افتاد و سال۹۵ به‌عنوان سال خوشامدگویی به یزد معرفی خواهد شد. وی عنوان کرد: علت این تعویق، تعهدات بسیاری بود که برعهده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار گرفته بود ضمن اینکه باید برای برخی طرح‌ها نظیر طرح حفاظت جامع بافت تاریخی چاره‌اندیشی لازم انجام می‌شد که همه این موارد وقت و هزینه بسیاری از اداره کل میراث فرهنگی گرفت. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امسال پرونده شهرستان میبد به‌عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی آماده شد، عنوان کرد: امیدواریم شرایط لازم را در این زمینه کسب کنیم و پس از آن نیز بتوانیم یزد را به‌عنوان شهر خلاق معماری معرفی کنیم. افتخارات بزرگ گردشگری استان یزد در بخش دیگری از سخنان این مسوول مورد تاکید قرار گرفت و وی بیان کرد: ایران چهار جایزه افتخار گردشگری دریافت کرد که سه مورد از آنها یعنی خانه تاریخی زرگر، کاروانسرای زین‌الدین و ارگ سریزد متعلق به استان یزد بود ضمن اینکه یکی دیگر از پروژه‌ها نیز سال آینده به یونسکو معرفی خواهد شد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد خاطرنشان کرد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، یزد به قطب گردشگری تبدیل شده و باید از این ظرفیت ایجادشده استفاده کنیم و صنعت گردشگری را به‌عنوان صنعتی پرسود و‌ دوستدار محیط‌زیست که در کنار درآمدزایی برای کشور، فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی را نیز گسترش می‌دهد، توسعه ببخشیم.

شرافت با اشاره به جایگاه گردشگری استان یزد عنوان کرد: در سال۸۹ استان یزد در زمینه گردشگری رتبه پنجم جذب گردشگر خارجی با یک شب اقامت در یزد را به خود اختصاص داد که این جایگاه اکنون به رتبه دوم با اقامت سه شب گردشگر خارجی در یزد ارتقا یافته است. وی تاکید کرد: مردم یزد دیگر باید شهر خود را به‌عنوان یک شهر هدف گردشگری بشناسند و خود را برای جهانی‌شدن یزد آماده کنند و از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شوند.

به گفته وی زیرساخت‌های گردشگری باید در استان یزد آماده شود و در این زمینه هتل‌هایی که بین ۳۰ تا ۴۰درصد کار احداث‌شان انجام شده‌باشد؛ تسهیلات دریافت خواهند کرد زیرا به هتل برای توسعه گردشگری نیاز اساسی داریم.

وی با بیان اینکه ساخت هتل چهار و پنج‌ستاره زمان زیادی می‌برد، خاطرنشان کرد: ما حتی از ساخت هتل‌های کوچک با اتاق‌های کوچک استقبال و حمایت می‌کنیم.

شرافت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ۳۲پرونده ثبت جهانی توسط یونسکو در دست بررسی است،اظهار داشت: شرایط برای ارایه بافت تاریخی بافت تاریخی یزد برای ثبت جهانی نیز در دستور کار قرار گرفته و تا سال۲۰۱۶ این پرونده ارسال خواهد شد اما در‌حال‌حاضر قنات‌زارچ را در دستور کار داریم.

وی بر این نکته تاکید کرد که گردشگران نمی‌خواهند یزد را زینت‌شده ببینند بلکه دوست دارند یزد را با ویژگی‌های معماری خاص و به‌شکل تاریخی ببینند و این شرایط باید حداقل در بافت تاریخی فراهم شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر