برق تولیدی از گاز فلر را می‌خریم

۱۳۹۳/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۱۳

روز دوشنبه 20 بهمن همایون حائری، مدیرعامل شرکت توانیر در ساختمان وزارت نیرو میزبان خبرنگاران و اصحاب رسانه بود. او در مورد تولید برق از طریق فروش گاز فلر ضمن یادآوری اینکه یک سمت آن به شرکت گاز بازمی‌گردد به «تعادل» گفت: «اگر گاز فلر تولید کنند و تامین برق داشته باشند، ما آن برق را می‌خریم.» وی اضافه کرد: «ما تولید برق را از دو نگاه می‌گیریم که یک مورد آن سوخت‌هایی هستند که خارج از وزارت نیرو تامین می‌شود مثل شرکت گاز یا شرکت پخش فرآورده‌های نفتی که گاز فلر هم می‌تواند جزو آنها باشد. ما از آنها این محصولات را می‌خریم.»

حائری در ادامه در مورد کارهایی که در سال 93 انجام شده است، گفت: «در سال 93 یکی از کارهایی که صنعت برق به آن روی آورد این بود که برای انرژی‌های نو زمینه‌سازی کند. با شرایطی که در قانون بودجه سال 92 و 93 در نظر گرفته بودند تصمیم گرفتیم سالانه تامین برق از طریق انرژی‌های بادی و خورشیدی را دوبرابر کنیم یعنی برای سال آینده به 800 مگاوات و در سال بعد از آن به 1600مگاوات برسانیم.» وی در همین راستا افزود: «اقدام خوب دیگر هم میثاقی بود که همکاران حوزه برق با هم بستند تا بتوانند تلفات حوزه برق را به زیر 10درصد برسانند. این یک حرکت جهادی و تخصصی است.» حائری در ادامه اظهارکرد: «شروع این اقدام 24 آبان 93 بود. من هفتگی 5 الی 6 ساعت وقت خالص برای این امر گذاشته‌ام.»

مدیرعامل شرکت توانیر در مورد اقدام اخیر وزارت نفت در زمینه ورود به حوزه برق و بحث صادرات آن هشدار داد که هرگونه تولید، صادرات و واردات برق باید با توانیر هماهنگ شود؛ با توجه به اینکه امنیت شبکه تحت نظر توانیر است هر اقدامی در زمینه صادرات و واردات برق باید با وزارت نیرو هماهنگ شود و متناسب با پایه‌های فنی صنعت برق صورت گیرد.»

حائری در پاسخ به سوال «تعادل» درباره عدم استاندارد بودن طراحی ترانسفورماتورها ضمن اظهار اینکه ما در زمینه ترانس جزو کشورهایی هستیم که تولید ترانس داریم، گفت: «ترانسفورماتورهای قدرت ما به کشورهای مختلف صادر می‌شود. سازندگان ما طراحی ترانس را به‌خوبی انجام می‌دهند، اساس ساخت ترانس کشورهای اروپایی بوده اما ما هم برای این کار، نگاه اساتید را در این زمینه به‌روز کرده‌ایم.» وی در ادامه در مورد تنها مشکلی که در این زمینه وجود دارد، اظهارکرد: «اما یک موضوع نگاه کاهش تلفاتی در زمینه ترانسفورماتورها مد نظر است. این مربوط به ترانس‌های توزیع برق است. با ترانس‌های قدرت مشکلی نداریم. اگر به 10درصد و زیر 10درصد برسیم به ترانس‌های کم ‌تلفات‌تری نیاز داریم.»

وی در مورد تجهیزات و تاسیسات فرسوده برق نیز به «تعادل» پاسخ داد: «ممکن است اینها فرسوده شوند اما ما در این تجهیزات یک سری سیستم‌های حفاظتی داریم که هر زمان مشخص شود مشکلی در زمینه خود تجهیزات وجود دارد آن را قطع می‌کنیم.» حائری در پاسخ به این سوال که آیا فرسودگی این تجهیزات موجب بالا رفتن آمار برق‌گرفتگی در کشور نمی‌شود، گفت: «اگر فرد هم مسایل ایمنی را رعایت نکند حتی اگر تجهیزات فرسوده هم نباشد، ممکن است دچار مشکل شود.» وی افزود: «اما به هر حال فرسودگی تجهیزات می‌تواند احتمال بروز سوانح را بیشتر کند. اما اگر سیستم‌های حفاظتی به‌درستی به‌کار رود، شخص دچار برق‌گرفتگی نخواهد شد.»

مدیرعامل شرکت توانیر در مورد نیروگاه‌های سیکل ترکیبی اظهارکرد: «حدود 20هزار مگاوات واحد گازی داریم که حدود 16هزار مگاوات آن قابلیت تبدیل به سیکل ترکیبی دارد. اگر بخواهیم این میزان را به‌صورت کامل تبدیل کنیم حدود 7هزارمگاوات از این نیروگاه حاصل می‌شود.» وی افزود: «سال گذشته حدود 3700مگاوات با رقم 12هزارمیلیاردی در این زمینه با بخش خصوصی قرارداد بستیم و کار را شروع کردیم. نیروگاه پرند، سبلان و سمنان ازجمله نیروگاه‌هایی هستند که کار را شروع کرده‌اند که امیدواریم تا سال 95 یا 96 وارد مدار شوند.»

وی در پایان در مورد نیروگاه‌های برقابی کشور گفت: «این نیروگاه‌ها ظرفیت 200مگاواتی دارد اما این تابعی از نزولات جوی است به همین خاطر ما سعی کرده‌ایم بیشتر از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی استفاده کنیم که راندمان بالاتری هم دارند و نیروگاه‌های برقابی را برای تابستان آماده نگه داریم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر