آشتی دادن آرای خاموش با انتخابات اتاق

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۹

یکی از برنامه‌های همه گروه‌های انتخاباتی باید آشتی دادن رای‌های خاموش و در انزوا با اتاق بازرگانی باشد. هر رای جدید می‌تواند مترادف با حضور یک جریان فکری نو برای سال‌های آینده اتاق و تضمین‌کننده تحول در نگرش‌ها باشد. محمدحسین برخوردار، رییس هیات‌مدیره مجمع واردات در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره اهمیت انتخابات اتاق بازرگانی گفت: یکی از دغدغه‌های جدی فعالان اقتصادی درحال حاضر بی‌اعتنایی مراکز تصمیم‌گیری به آرا، نظرات، خواسته‌ها و مطالبات بخش خصوصی است. همه می‌دانیم تنها راه پاسخ به این دغدغه، تقویت نهادهای پشتیبانی‌کننده است. تنها کانونی که می‌تواند همه فعالان اقتصادی را زیر چتر خود پوشش دهد، اتاق است. بی‌شک اتاق قدرتمند می‌تواند به‌عنوان کانون

همفکری بخش خصوصی، رای و نظر فعالان اقتصادی را به مراکز تصمیم‌گیری منعکس کند. وی با اشاره به موافقتنامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه به‌عنوان یک نمونه جدی از عدم توجه به آرا و نظرات بخش خصوصی ادامه داد: نمونه‌های زیادی در اقتصاد و تجارت ما وجود دارد که نشان می‌دهد هنوز دولت‌ها به‌معنای واقعی کلمه، جایگاه چندانی برای نظرات کارشناسی بخش خصوصی قایل نیستند و اتاق بازرگانی برای رسیدن به نقطه مطلوب و پاسداری از حقوق فعالان بخش خصوصی هنوز راه طولانی در پیش دارد. به گفته برخوردار درخصوص اعمال تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه، انصافا بخش خصوصی این شایستگی را داشت که دولت آرا و نظرات مشاوره‌یی آنها را برای تنظیم لیست کالاهای ایرانی مشمول تعرفه ترجیحی اخذ کند. وی همچنین به موضوع تحمیل چهاردرصد عوارض فرهنگی به برخی کالاهای الکترونیکی اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال جاری صنف ‌ای تی و لوازم خانگی انتقادهای بسیار زیادی به لیست 69 کالایی که از سوی دولت مشمول عوارض فرهنگی معرفی شده بودند، مطرح کرد و دولت نیز پس از اطلاع از نظرات کارشناسی فعالان بخش خصوصی در دو مرحله لیست مذکور را اصلاح کرد ولی مساله اینجاست که اگر این رایزنی به‌صورت ساختارمند و پیش از ابلاغ لیست صورت گرفت بود، این همه انرژی و زمان صرف ابلاغ سپس اصلاح یک بخشنامه نمی‌شد و نوسان بی‌مورد هم به بازار و مصرف‌کنندگان تحمیل نمی‌شد. وی در پاسخ به این سوال که آیا مجمع واردات در اننخابات اتاق بازرگانی مشارکت خواهد کرد، اظهارکرد: همانطور که عرض کردم ایفای نقش بخش خصوصی به‌عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور نیازمند افزایش توان اتاق بازرگانی در ابعاد مختلف به‌عنوان بازوی کارشناسی قدرتمند قوای

سه گانه است و تحقق این مهم منوط به مشارکت گسترده همه صاحبنظران و فعالان است. بر این اساس مشارکت در این انتخابات مبتنی بر شایسته‌سالاری و مشارکت حداکثری وظیفه کلیه فعالان اقتصادی است و مجمع نیز از این قاعده مستثنا نیست. وی با اشاره به این موضوع که در برخی حوزه‌ها نزدیک به 75تا 90درصد واردات اقلام مورد نیاز کشور توسط اعضا این مجمع انجام می‌شود، تصریح کرد: اعضا مجمع واردات، همگی جزو تجار شناسنامه‌دار کشور هستند. افرادی هستند که کف بازارند، بازار را کاملا می‌شناسند و می‌توانند مسایل و مشکلاتی که باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش کیفیت می‌شود را تبیین و راهکارهای آن را پیگیری کنند. بسیاری از آنها واردکننده صرف نیستند و با مباحث تولید و صادرات مواجهه مستقیم دارند. این افراد معضلات تجارت خارجی را با گوشت و استخوان درک کرده‌اند. با دستگاه‌های متولی واردات، تولید و صادرات نظیر استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، وزارت بهداشت، گمرک، سازمان توسعه تجارت و... دست و پنجه نرم کرده‌اند. موازی‌کاری‌ها، بروکراسی‌های بی‌مورد و وقت‌کشی‌ها را دیده‌اند در عمل می‌دانند که چه سرعت‌گیرهایی در کارها وجود دارد. بنابراین مسایل را بهتر می‌توانند یک به یک بررسی کنند و برای مشکلات موجود راه‌حل منطقی جست‌وجو کنند.

رییس هیات‌مدیره مجمع عالی واردات درخصوص احتمال حمایت از چهره‌های خاص یا گروه‌های خاصی گفت: اتاق بازرگانی باید توان انجام کارهای کارشناسی را داشته باشد تا با ارایه نظرات به دولت و مجلس امکان تصویب مصوبات مورد نظر برای حمایت از فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی و سیاست‌های کلان فراهم شود. بر این اساس گروه‌های مختلف می‌توانند با ارایه برنامه، خط مشی خود را ترسیم کنند. مسلما براساس تقارن برنامه‌ها امکان همکاری گروه‌ها تعریف می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر