بازار رسمی خرید و فروش ارز ایجاد می‌شود

۱۳۹۳/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۹۴

رییس کل بانک مرکزی درباره خریدوفروش سلف ارز، اظهارداشت: یکی از برنامه‌های بلندمدت ما ایجاد بازار مبادلات ارزی رسمی است که نهادهای مختلف باید در آن حضور داشته باشند.

سیف اضافه کرد: عملیات خرید آینده و معاملات آینده در این بازار می‌تواند انجام شود اما بدون برخورداری از آن نهادها، امکان شکل‌گیری معاملات صوری به‌وجود می‌آید؛ این برنامه به تدریج انجام خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه «برداشت 1.2میلیارد دلار از بانک مرکزی خیلی عادی انجام شده و بی‌خودی آن را بزرگ جلوه می‌دهند»، گفت: فقط صرافی‌ها می‌توانند ارز را معامله کنند و انجام این کار توسط دلال‌ها جرم محسوب می‌شود.

ولی‌الله سیف در پاسخ به سوالی درخصوص برداشت 1.2میلیارد دلاری دولت از بانک مرکزی در سال‌جاری، اظهارداشت: در این ارتباط توضیحات لازم داده شده اما به‌نظر می‌آید این موضوعات خیلی عادی و طبیعی را بی‌خودی بزرگ جلوه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه برداشت 1.2میلیارد دلار کاملا طبیعی انجام شده است، افزود: بانک مرکزی بر مبنای مجوز صادره این کار را انجام داده است و خوشبختانه ارزی هم که خریداری شد درحال استفاده است و به هیچ‌وجه حتی اگر شبهه‌یی در گذشته برای افزایش نقدینگی و... داشت، هم‌اکنون با مصرف این ارزها (بانک مرکزی این ارزها را صرف کالاهای اساسی می‌کند) برطرف شده است.

سیف همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه «هنوز دلال‌ها نرخ ارز را در بازار تعیین می‌کنند، آیا هماهنگی با نیروی انتظامی برای جمع‌آوری دلال‌ها انجام شده است؟» گفت: دستورالعمل ناظر بر مقررات ارزی جامعیتی دارد که به تدریج تمام این موضوعات سروسامان پیدا می‌کند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با احتساب به این دستورالعمل می‌توان گفت که «خریدوفروش ارز در بازار آزاد توسط دلال‌ها جرم است؟» تصریح کرد: فقط صرافی‌ها می‌توانند ارز را معامله کنند و انجام این کار توسط دلال‌ها جرم محسوب می‌شود.

وی درباره چرایی عملیاتی نشدن دستورالعمل ناظر بر مقررات ارزی صرافی‌ها گفت: این دستورالعمل برای نخستین‌بار در بانک مرکزی طراحی و ابلاغ شد و از زمانی که ابلاغ شده اثرات خیلی مثبتی را داشته است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه پیاده‌سازی 100درصد دستورالعمل مذکور نیازمند دوره زمانی است، افزود: برخی انتقاد می‌کنند که هنوز برخی از بندهای این دستورالعمل رعایت نشده است ولی من عرض می‌کنم بانک مرکزی در جریان کامل است و انشاءالله با همکاری سایر دستگاه‌ها و به خصوص وزارت کشور و شورای عالی امنیت ملی به تدریج پیاده‌سازی می‌شود.

سیف ادامه داد: باوجود اینکه عجله‌یی برای پیاده‌سازی 100درصد این دستورالعمل نکردیم ولی آثار مثبت آن را در ثبات بازار ارز مشاهده می‌کنیم. وی در ارتباط با نقش بانک مرکزی در بازار ارز گفت: درحال حاضر حجم عمده منابع ارزی عرضه شده به بازار ارز از محل صادرات غیرنفتی است که حجم آن بسیار بالاست. هم‌اکنون درحال ساماندهی هستیم تا عملیات ارزی صرافی‌ها شفاف‌تر و منطبق با اصول حرفه‌یی باشد. سیف با بیان اینکه حجم صادرات غیرنفتی کشور بالای 40میلیارد دلار است، افزود: تمام این درآمد به بازار عرضه می‌شود و می‌تواند تعادل مناسبی را به‌همراه داشته باشد و بانک مرکزی هم با برنامه‌های مناسبی این سیاست را پیش می‌برد.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به اینکه چه تضمینی برای دلالی غیررسمی در بازار می‌دهید؟ گفت: اصولا در بازار ارز فعالان مجازی وجود دارند که بانک مرکزی به آنها اجازه می‌دهد براساس مکانیسم‌های بازار عمل کنند.

وی با بیان اینکه صراف‌ها عموما از بانک مرکزی مجوز دارند، تصریح کرد: صرافی‌ها تحت سامانه‌یی به نام سنا هستند که براساس این سامانه عملیات ارزی ثبت و ضبط می‌شود. علاوه براین کانون صرافان مسوول اعلام نرخ است و دیگر نرخ‌های متفاوتی که توسط افراد غیرمسوول مطرح و در سایت‌ها اعلام می‌شد، متوقف خواهد شد.

سیف ادامه داد: نرخی برای ارز نمی‌توان بیان کرد الا نرخ‌هایی که معامله شده‌اند. بنابراین کانون صرافان موظف است متوسط نرخ خرید ارز و متوسط فروش ارز را یک ساعت بعد از معامله در سایت رسمی خود اعلام کند.

وی در ارتباط با برنامه بانک مرکزی برای سلف‌فروشی هم گفت: یکی از برنامه‌های بلندمدت بانک مرکزی ایجاد بازار مبادلات ارز رسمی است که باید نهادهای مختلف در آن حضور داشته باشد و قاعدتا با شکل‌گیری این بازار خرید آینده و معامله آینده نیز می‌تواند در آن شکل بگیرد.

رییس کل بانک مرکزی همچنین با تاکید براینکه بدون شکل‌گیری بازار مذکور ممکن است معاملات صوری ثبت شود، افزود: معاملات صوری گمراه‌کننده است و بازار را گمراه می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر