استان‌های مقدس و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا موظف به پرداخت مالیات شدند

۱۳۹۳/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۰۹

همان‌طور که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد، نمایندگان مجلس پس از یک هفته تعطیلات با «توپ‌پر» به راهروهای بهارستان بازگشتند. این‌بار از اعتراض، احضار و استیضاح وزرای دولت یازدهم، خبری نبود؛ تذکرات نمایندگان شخص رییس‌جمهور را نشانه گرفته بود. این بیانیه در پایان جلسه علنی دیروز صادر شد؛ جمعی از نمایندگان در تذکری به رییس‌جمهور خواستار جلوگیری از ادامه فعالیت مسوولان دو تابعیتی شاغل در دولت شدند. اما، اخبار اقتصادی مجلس حول محور بودجه سال94 می‌چرخد. قرار گرفتن استان‌های مقدس و قرارگاه خاتم‌الانبیا زیر چتر مالیاتی، مهم‌ترین مصوبه روز گذشته کمیسیون تلفیق بود. روز گذشته همچنین از راهروهای بهارستان خبر رسید که نمایندگان کمیسیون انرژی طرحی را برای حذف یارانه‌های افراد پرمصرف مصوب کردند که به دولت اجازه می‌دهد، زمینه حذف یارانه نقدی این افراد را فراهم کند. «تعادل» باتوجه به اهمیت موضوع در گفت‌وگو با اهالی بهارستان، دیدگاه نمایندگان درمورد حذف یارانه افراد پرمصرف را بررسی می‌کند.


خیز مجلس برای حذف یارانه پرمصرف‌ها

روز گذشته کمیسیون انرژی مجلس، طرحی را تصویب کرد که براساس آن راهکاری برای حذف یارانه‌های افراد پرمصرف درنظر گرفته شده تا دولت یازدهم با شناسایی افراد پرمصرف، زمینه حذف یارانه‌های نقدی این گروه را فراهم کند. یکی از پیشنهاداتی که درباره همین موضوع در کمیسیون انرژی مجلس مطرح شده و به تصویب رسیده است، حذف یارانه پرمصرف‌ها بوده است. براساس متن مصوبه این کمیسیون، افزایش قیمت برق و آب خانگی صرفا برای پله‌های بالای الگوی مصرف اعمال شود به‌گونه‌یی که درصد افزایش تعرفه مصرف با افزایش هر پله مصرف بیشتر شود. همچنین افزایش قیمت بنزین صرفا در مورد بنزین آزاد اعمال شود و سهمیه بنزین به‌جای وسایل نقلیه به خانوار اختصاص یابد.

اما جعفر قادری یکی دیگر از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با «تعادل» از منظر دیگری به بحث حذف یارانه افراد پرمصرف می‌پردازد؛ «حذف یارانه افراد پرمصرف کار ارزشمندی است و باید نرخ‌ها برای افراد پرمصرف به‌صورت تصاعدی حساب شود زیرا این باعث وصول بیشتر درآمدی دولت یا کاهش مصرف می‌شود. این طرح بعد از تصویب در کمیسیون انرژی باید به کمیسیون تلفیق برود تا درصورت جلب‌نظر نمایندگان در بودجه سال آینده لحاظ شود.»

قادری دررابطه با تاثیرات افزایش قیمت‌ها بر صرفه‌جویی بیشتر گفت: «باید هدف اصلی این مصوبه موردتوجه قرار بگیرد. اگر هدف نهایی کاهش مصرف باشد باید عدد به اندازه کافی بالا پیش‌بینی شود ولی اگر هدف این طرح جبران بار مالی بودجه است باید به‌صورت دیگری برنامه‌ریزی شود. در کل معتقد هستم که این مصوبه خوبی است که امیدوارم در کمیسیون تلفیق هم رای بیاورد.»


معافیت‌ها و دریافت‌های مالیاتی یکسان می‌شود

«شرکت‌های تابعه استان‌های مقدس و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا موظف شدند در سال94 اظهارنامه مالیاتی و حساب سود و زیان خود را به سازمان امور مالیاتی تسلیم و از همان سال مالیات خود را طبق قانون مالیات‌های مستقیم پرداخت کنند.» این صحبت‌ها بخشی از اظهارات سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس نهم است که در گفت‌وگو با خبرنگاران مطرح کرده است.

محمدمهدی مفتح در حاشیه نشست علنی روزگذشته مجلس و در نشست خبری مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: «قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در سال آینده موظف به ارایه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات براساس قانون مالیات‌های مستقیم شد. همچنین در بند الف تبصره 9 لایحه درباره سقف معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد نیز تصمیم گرفته شد.» سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه براساس ماده52 برنامه پنج‌ساله توسعه، سقف مالیات در بودجه سنواتی مشخص می‌شود، بیان کرد: «در سال آینده کارمندانی که سالانه 138میلیون حقوق دریافت می‌کنند از پرداخت مالیات معاف و مازاد دریافتی تا 7برابر حداقل حقوق به نرخ 10درصد مازاد آن به نرخ 20درصد محاسبه می‌شود.»

مفتح تصریح کرد: «بدین‌ترتیب معافیت مالیاتی و دریافت مالیات حقوق برای دستگاه‌ها در سال94 یکسان خواهد بود.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر