بنیان‌های سیاسی اتحادیه اروپا تضعیف شده است

۱۳۹۳/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۹۷

کوئره گفت که بانک مرکزی سرمایه‌گذاری را ارزان‌تر کرده است اما مردم باید بخواهند که سرمایه‌گذاری کنند و این وظیفه وزرای اقتصاد و نیز دولت‌هاست که آنها را تشویق به این کار کنند

درحالی که غیبت ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا، در مجمع جهانی اقتصاد در داووس توجه همگان را جلب کرده بود، یک مقام بلندپایه در بانک مرکزی اروپا هشدار داد که رشد پایین و بیکاری می‌تواند بنیان‌های اتحادیه اروپا را تضعیف کند.

به گزارش بی‌‌بی‌سی، بنوا کوئره، یکی از اعضای هیات‌مدیره بانک مرکزی اروپا، گفت که بانک نمی‌تواند رشد اقتصادی ایجاد کند زیرا این امر برعهده دولت‌هاست. وی از دولت‌های عضو منطقه یورو خواست اصلاحات اقتصادی را سرعت بخشند.

در روز پنج‌شنبه هفته گذشته بانک مرکزی اروپا بسته تشویقی خود برای کمک به رشد اقتصادی منطقه یورو به ارزش 1.1تریلیون دلار را اعلام کرد. آقای کوئره گفت، با این طرح کاری که برعهده ما بود انجام دادیم و حالا نوبت دولت‌هاست که وظایف‌شان را انجام دهند. وی گفت، هیچ کار دیگری نمانده که بانک مرکزی اروپا برای افزایش نرخ رشد در منطقه یورو انجام دهد.

کوئره گفت که بانک مرکزی سرمایه‌گذاری را ارزان‌تر کرده است اما مردم باید بخواهند سرمایه‌گذاری کنند و این وظیفه وزرای اقتصاد و نیز دولت‌هاست که آنها را تشویق به این کار کنند.

این مقام ارشد اروپایی گفت که بانک مرکزی اروپا این نکته را در نشست روز دوشنبه (امروز) با وزرای اقتصاد منطقه یورو در میان خواهد گذاشت. وی گفت با نرخ رشد پایین و نیز بیکاری فزاینده، ما داریم مشاهده می‌کنیم که بنیان‌های سیاسی پروژه اروپا دارد تضعیف می‌شود.

اشاره وی به اتفاقی است که در یونان در حال رخ دادن است. فشار بیکاری و مشکلات اقتصادی در اروپا باعث شده گروه‌های راستگرای افراطی در کشورهای مختلف این قاره قدرت بگیرند. در یونان حزب دست راستی قول داده درصورت برنده شدن در این انتخابات این کشور را از منطقه یورو خارج کنند. حزب محافظه‌کار اعلام کرده درصورتی که در انتخابات پیروز شود این کشور را از اتحادیه اروپا خارج می‌کند.

منطقه یورو از ماه دسامبر به تورم منفی لغزیده است. همچنین نرخ بیکاری در این منطقه 11.5درصد است و البته در برخی کشورهای این منطقه نرخ بیکاری بیش از 11درصد است. نرخ بالای بیکاری در منطقه یورو از دلایل اصلی شرایط آشفته و نابسامان برخی کشورها ازجمله ایتالیا و یونان است. نرخ بهره پایین نیز نتوانست اقتصاد 19کشور عضو یورو را بهبود بخشد، به‌همین دلیل بانک مرکزی اروپا تصمیم گرفت ماهانه 60میلیارد یورو اوراق قرضه دولتی را از بازار بخرد. این برنامه که فعلا قرار است تا سپتامبر 2016 ادامه پیدا کند، در چارچوب سیاست‌های تسهیل کمی ارایه شده تا به این وسیله با افزایش عرضه پول، نرخ بهره پایین، وام گرفتن را برای وام‌گیرندگان سودمند کند.


بسته حمایتی بانک و تشدید نابرابری

اما این سیاست نیز به‌نظر می‌رسد خطرات و ریسک‌های خودش را دارد. جورج سوروس، میلیاردر مجاری در اجلاس داووس گفت که بسته حمایتی بانک مرکزی اروپا می‌تواند نابرابری را در منطقه یورو تشدید کند.

جورج سوروس گفت که این اقدامات (سیاست‌های تسهیل کمی) می‌تواند تاثیرات جدی سیاسی داشته باشد. اما وی در عین حال تاکید کرده که او انتظار دارد سیاست بانک مرکزی اروپا به رشد اقتصادی اتحادیه اروپا منتهی شود. وی در توضیح نگرانی خود گفت که اتکای بیش از حد بر سیاست‌های پولی می‌تواند موجب تقویت مالکان زمین و خانه شود و هیچ اثری هم روی افزایش دستمزدها نداشته باشد.

وی که در ضیافت شام صحبت می‌کرد، گفت که سیاست تسهیل کمی بانک مرکزی اروپا، قدرتمندترین اقدامی بوده که بانک می‌توانسته انجام دهد و بسیار فراتر از انتظار بازار بوده است. اما وی در عین حال نگران است که این سیاست بتواند نابرابری را هم میان فقیر و غنی در یک کشور و نیز بین کشورهای مختلف افزایش دهد.

به عقیده سوروس اگر رشدی وجود داشته باشد، این پولی که بانک مرکزی به بازار تزریق می‌کند، می‌تواند به کشورهایی مانند فرانسه کمک کند که نظام مالی خود را تغییر دهند. وی همچنین گفت که راه دیگری نیز برای شکوفایی اقتصادی منطقه یورو وجود دارد.

به عقیده سوروس یک منبع دست نخورده و بزرگی وجود دارد و آن خود اتحادیه اروپاست که عملا هیچ‌گونه قرضی ندارد اما قدرت مالیات‌گیری خوبی دارد.

سوروس به اتحادیه اروپا پیشنهاد کرد که اتحادیه اروپا روی پروژه‌های زیرساخت هزینه کند مانند خطوط لوله انرژی، شبکه‌های برق و جاده‌ها.

جورج سوروس درحالی از قدرت اتحادیه اروپا سخن راند که اگر در یونان حزب راستگرای سیریزا قدرت را به‌دست گیرد، از منطقه یورو خارج می‌شود. درحالی که آنگلا مرکل گفته است که خروج یونان هیچ آسیبی به منطقه یورو نمی‌رساند اما چنان‌که کوئره اشاره می‌کند، خروج یونان، بنیان‌های سیاسی این اتحادیه را تضعیف می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر