تازه‌ها

۱۳۹۳/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۹۶

فشار امریکا بر هند بر سر داروهای ارزان‌قیمت

تعادل| امریکا هند را برای جلوگیری از تولید داروهای ارزان‌قیمت در این کشور تحت فشار قرار می‌دهد. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، شرکت‌های بزرگ داروسازی امریکا، از شرکت‌های هندی می‌خواهند تا تولید داروهای ارزان‌قیمت را متوقف کنند. شرکت‌های هندی داروهای باکیفیت و ارزان‌قیمتی را برای بیماری‌هایی مانند هپاتیت، سرطان، مالاریا و ایدز به بازارهای جهانی عرضه می‌کنند که مانع فروش محصولات ساخت امریکا می‌شود. هند بزرگ‌ترین تولیدکننده داروهای ارزان‌قیمت در جهان و معروف به «داروخانه فقرا» است. میلیون‌ها بیمار فقیر در جهان از داروهای هندی استفاده می‌کنند. هزینه داروهای فرد مبتلا به هپاتیت در مدت 12هفته با داروهای ساخت امریکا 84هزاردلار است که درصورت استفاده از داروهای هندی این هزینه در مدت 24هفته به کمتر از دوهزاردلار کاهش می‌یابد. سازمان‌های مدافع حقوق بشر در جهان نگران آن هستند که سفر باراک اوباما رییس‌جمهور امریکا به هند، باعث تغییر در سیاست تولید دارو در این کشور شود. اوباما در این سفر از مقامات هندی می‌خواهد تا این کشور به «حق مالکیت صنعتی» تولید داروهای امریکایی احترام بگذارد. به‌ویژه که قرار است دو کشور چند توافقنامه اقتصادی را در سفر اوباما به دهلی نو امضا کنند.


صادرات بذر ایران به اروپا در سال آینده

ایانا| معاون تحقیقات کنترل و گواهی بذر موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال خبر داد که با فراهم شدن زیرساخت‌های فنی و نرم‌افزاری و به‌روز شدن ابزار تولید، سال آینده بذر مازاد ایران به اروپا صادر می‌شود.

صمد مبصر گفت: البته اگر بخواهیم در بذر و نهال ظرفیت صادراتی داشته باشیم، باید زیرساخت‌های فنی و زیرساخت‌های نرم‌افزاری مانند گواهی‌های بین‌المللی در کشور مهیا شود. مبصر بااشاره به ضرورت صدور گواهی بین‌المللی نارنجی‌رنگ انجمن بین‌المللی آزمون بذر و گواهی OECD سازمان توسعه همکاری‌های اقتصادی کشورهای پیشرفته، اظهار امیدواری کرد که درسال میلادی جدید، این گواهی‌ها برای بذرهای مختلف صادر شود. وی با بیان اینکه ایران در تولید بذر ذرت داخلی به خودکفایی رسیده است، افزود: ما درباره بذر ذرت به لحاظ کمی ظرفیت صادراتی داریم، اما به لحاظ کیفیت بذر و بسته‌بندی مشکل داریم. مبصر خاطرنشان کرد: امسال 11هزارو200 تن بذر ذرت مازاد به‌دلیل نبود قابلیت صادرات در انبارها دپو شد. وی ادامه داد: سالانه به‌طور میانگین 400هزارتن بذر گندم و جو در طبقات مختلف، 15هزارتن بذر ذرت هیبرید، یک‌هزار تن بذر سورگوم هیبرید و حدود 40هزارتن بذر سیب‌زمینی توسط این موسسه گواهی می‌شود.


تعرفه‌های پزشکی سال آینده افزایش نمی‌یابند

مهر| سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: باتوجه به تعیین تعرفه‌ها در سال‌جاری مبتنی بر شرایط جامعه و همچنین تورم، نیازی به تعرفه‌‌گذاری مجدد خدمات پزشکی برای سال آینده نیست. محمدحسین قربانی، با مثبت ارزیابی کردن اجرای طرح تحول سلامت برای کاهش فشار هزینه‌های درمان بر بیماران، گفت: تعیین تعرفه‌های پزشکی علاوه بر کاهش زیر‌میزی به رشد رضایت مردم از خدمات درمانی منجر خواهد شد.

وی با یادآوری تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی در سال‌جاری و افزایش تعرفه‌ها، افزود: باتوجه به تعیین تعرفه‌ها براساس شرایط جامعه و همچنین تورم، نیازی به تعرفه‌گذاری مجدد خدمات پزشکی برای سال94 نیست. قربانی ادامه داد: قانون صراحت دارد که هرنوع تصمیم‌گیری در حوزه پزشکی ازجمله تعیین تعرفه، نرخ‌گذاری و نظارت بر این حوزه برعهده سازمان نظام پزشکی است و براساس عرف هرساله سازمان نظام پزشکی در اوایل هر سال باید این تعرفه‌ها را مبتنی بر واقعیت‌ها افزایش دهد که این مهم در سال‌جاری رخ داده است. وی ادامه داد: باتوجه به اینکه افزایش تعرفه‌ها در سال‌جاری قابل توجه بوده و چند ماه پیش اعلام کرده است. باتوجه به کنترل تورم برای سال94 دیگر افزایش تعرفه‌ پزشکی را شاهد نخواهیم بود.


سالانه 2 میلیون واحد خون در کشور اهدا می‌شود

ایرنا| مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: سالانه دو میلیون واحد خون در ایران اهدا و توسط شبکه گسترده انتقال خون در سراسر کشور جمع‌آوری می‌شود. علی‌اکبر پورفتح‌الله روز یک‌شنبه در دیدار با مراجع تقلید و علما در قم به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون اظهار کرد: این میزان خون اهدایی بیشتر برای بیماران تالاسمی و هموفیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: پیش از این، بیماران تالاسمی و هموفیلی یک‌دهه بیشتر عمر نمی‌کردند ولی با اهدای خون و فرآورده‌های خونی عمر آنها به پنج دهه افزایش پیدا کرده است. وی بااشاره به اینکه تهیه فرآورده‌های خونی در برنامه سازمان انتقال خون قرار دارد، افزود: از یک واحد خون، فرآورده‌های خونی ازجمله پلاسما نیز جدا و برای ساخت دارو به کارخانه‌های بزرگ داروسازی ارسال می‌شود تا از این طریق بتوانیم از داروهای وارداتی کمتر استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور ابراز امیدواری کرد تا سه سال آینده در ایران بتوانیم از داروهای وارداتی کمتر استفاده کنیم تا علاوه بر کاهش قیمت داروها، صرفه‌جویی بالایی نیز داشته باشیم. وی بااشاره به استقبال مردم برای اهدای خون، گفت: تمام نیازهای خونی بیماران توسط اهداکنندگان خون تامین می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر