افزایش کرایه مترو، تاکسی و اتوبوس در سال آینده

۱۳۹۳/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۸۶

دو ماه پایانی سال زمان بررسی بودجه و تعیین افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی و اتوبوس و مترو است. گرانی کرایه‌های تاکسی چالش هر ساله میان مسوولان شهری، شورا و مدیران دولتی شهر است. به این ترتیب، جلسه روز گذشته شورای شهر تهران درحالی برگزار شد که مهم‌ترین موضوع بحث وکلای شهروندان تهران در این شورا، تعیین کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی پایتخت بود. گرچه شهرداری پیشنهاد افزایش 35درصدی کرایه‌ها در سال94 را به شورای شهر تهران ارایه کرده است. اما همانطور که یکی از اعضای شورای شهر به مخالفت شورا با این نرخ اشاره داشت، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران از افزایش 15 تا 20درصدی نرخ کرایه مترو، تاکسی و اتوبوس خبر داد. با این‌حال، به گفته اقبال شاکری، اجرایی شدن این مصوبه از سال آینده منوط به تایید فرمانداری تهران است. عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مصوبات جلسه غیر علنی روز گذشته شورای شهر گفت: بحث عمده جلسه روز گذشته در مورد پیشنهاد افزایش کرایه تاکسی، اتوبوس و... بود.

وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر با عدد پیشنهادی شهرداری تهران مبنی‌بر افزایش نرخ کرایه‌ها موافقت نکردند، گفت: براساس مصوبات روز گذشته نرخ کرایه مترو، تاکسی و اتوبوس به صورت متوسط حداقل 15 و حداکثر 20درصد افزایش می‌یابد. شاکری با بیان اینکه عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک 30درصد افزایش یافت، گفت: ورود به محدوده طرح ترافیک جزو حمل‌ونقل عمومی نیست و باید جریمه آن به قدری باشد که حالت بازدارندگی داشته باشد. رییس کمیته عمران شورای شهر تهران همچنین در مورد نرخ کرایه نقدی اتوبوس‌ها نیز گفت: براساس مصوبه، پرداخت نقدی اتوبوس‌ها 25درصد بیشتر از پرداخت الکترونیکی است، چرا که تمامی اتوبوس‌ها به دستگاه کارتخوان مجهز بوده و باید در راستای تشویق مردم به استفاده از وسایل الکترونیکی، این اتفاق رخ دهد. شاکری افزود: درحال حاضر این مصوبه شورا برای تایید نهایی راهی فرمانداری تهران شده است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: نرخ بلیت تک سفره مترو ۶۰۰ تومان و دو سفره نیز ۱۰۰۰ تومان تعیین شده است که این بلیت‌ها بدون محدودیت زمان است. اما در مجموع شورای شهر تنها با افزایش ۵۰ تومان برای بلیت‌های بین نواحی موافقت کرد اما افزایش نرخ بلیت تک سفره به این دلیل بود که مردم به سمت کارت‌های الکترونیکی و بلندمدت تشویق شوند. وی تاکید کرد: تنها ۸ تا ۱۰درصد سفرهای شهری با بلیت‌های تک سفره و ۹۰درصد سفرهای شهری با بلیت‌های مدت‌دار انجام می‌شود.


افزایش 50 تومانی قیمت بلیت مترو

همچنین معاون شهردار تهران درخصوص افزایش قیمت وسایل حمل‌ونقل عمومی پایتخت اعلام کرد: با تعامل شورای شهر و شهرداری تهران قیمت بلیت مترو برای سال94 تنها 50 تومان افزایش یافت.

جعفر تشکری هاشمی ضمن قدردانی از تلاش اعضای شورای اسلامی شهر تهران در حمایت از توسعه حمل‌ونقل عمومی پایتخت و خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان تهرانی گفت: با وجود افزایش قابل توجه قیمت‌ها در خدمات و اقلام مصرفی، در راستای حمایت از ناوگان حمل‌ونقل ریلی قیمت بلیت مترو افزایش قابل توجهی نخواهد داشت. تشکری هاشمی با بیان اینکه باوجود افزایش حداقلی بلیت مترو تلاش می‌شود خدمات حداکثری در ناوگان ریلی به شهروندان پایتخت ارایه شود، تصریح کرد: ضمن استمرار روند توسعه ایستگاه‌ها و خطوط مترو، سعی ما این است که در خطوط در دست بهره‌برداری نیز خدمات‌دهی با سرعت و کیفیت بهتری صورت پذیرد.

براساس گزارش شهرنوشت، وی در ادامه با اشاره به نقش دولت در توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی گفت: انتظار می‌رود دولت هم همگام با مدیریت شهری و شورای شهر حمل‌ونقل ریلی را مورد توجه ویژه قرار دهد و این امکان را به شهر و شهروندان تهرانی بدهد که از مترو به‌عنوان حمل‌ونقل برتر و گزینه اول برای تردد در شهر استفاده کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر