رشد لاک‌پشتی شاخص کل بورس

۱۳۹۳/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۷۳

بورس تهران در روز گذشته شاهد حجم پایین معاملات و رشد نه چندان بزرگ شاخص کل بود. به نظر می‌رسد این روزها سازمان بورس به‌شدت از افت شاخص واهمه دارد. چراکه روز گذشته برای دومین روز پیاپی شاهد معامله بلوکی نسبتا سنگین در نماد عادی بود. معاملات روز گذشته با معامله بلوکی روی نماد عادی بانک صادرات(وبصادر) آغاز شد. همین مساله باعث شد فعالان بازار با تب‌وتاب بیشتری به انجام معاملات بپردازند. درنتیجه شاخص کل بورس تهران تا نیمه‌های ساعات معاملات تا 150واحد رشد نشان داد. اما این روزها فضای ناامیدی در بورس تهران به حدی بالاست که حتی در این قیمت‌ها نیز به اندازه کافی فروشنده وجود دارد. لذا پس از بازگشایی نماد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران(حکشتی) روند نزولی شاخص کل آغاز شد و شاخصی که می‌توانست با رشد سه رقمی بسته شود، در انتهای ساعات معاملات تنها با 75واحد رشد بسته شد.

اما نکته اصلی در روند معاملات این روزهای بورس تهران، حجم به‌شدت پایین معاملات است. به نظر می‌رسد با این وضعیت نمی‌توان انتظار داشت قیمت‌های ارزنده این روزهای سهام در بورس تهران به این زودی‌ها دستخوش رشد شود.


رفع گره در انتظار «فملی»

طی معاملات روز گذشته در بورس تهران، به نظر می‌رسید سهام شرکت ملی صنایع مس ایران(فملی) همچنان در قفل‌شدگی به سر می‌برد. روز گذشته پنجمین روز متوالی بود که این نماد صف فروش را تجربه می‌کرد. طبق قانون، چنانچه در یک نماد برای پنج روز شاهد صف فروش یا خرید باشیم و طی این مدت حجم معاملات کمتر از 20درصد حجم مبنا باشد، نماد موردنظر باید اصطلاحا مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی قرار گیرد. به این معنا که برای یک روز دامنه نوسان در آن نماد حذف شده و معاملات آن به حالت طبیعی باز می‌گردد. دقیقا همین شرایط برای «فملی» رخ داده است. حال باید دید سازمان در این وضعیت جسارت این کار را دارد یا خیر؟ گرچه تجربه ثابت کرده است که کاهش قیمت سهام شرکت‌های بزرگ باعث هیجان منفی و فشار فروش در دیگر نمادها می‌شود، اما باید با حقیقت کنار آمد. حقیقت این است که بازار قیمت سهام شرکت ملی صنایع مس را بالا تشخیص می‌دهد و قانون عرضه و تقاضا ایجاب می‌کند که قیمت این سهم کاهش یابد. سازمان با آزاد‌گذاری بازار و معاملات آن اجازه می‌دهد جو منفی آن تخلیه شده و بازار به تعادل برسد. دست‌کم با کاهش قیمت سهم‌های اینچنینی دیگر شاهد افت هرروزه شاخص و حجم معاملات پایین نخواهیم بود.


آمار معاملات

همچنین طی معاملات روز گذشته بورس تهران 582‌میلیون و 353‌هزار ورقه بهادار به ارزش 187‌میلیارد تومان و در 46‌هزار و 569نوبت دست به دست شد. از این میزان 76‌میلیارد تومان(معادل 40درصد از کل معاملات) به معاملات سهام و حق‌تقدم در بورس و فرابورس اختصاص یافت. چنانچه معاملات بلوکی در نماد عادی را از آن خارج کنیم به رقمی کمتر از 60‌میلیارد تومان می‌رسیم و برای بورس تهران مضحک به نظر می‌رسد.

همچنین سهم معاملات عمده از کل معاملات 46درصد(معادل 85‌میلیارد تومان) و برای معاملات اوراق بدهی و تسهیلات مسکن نیز 14درصد و معادل 25‌میلیارد تومان رقم خورد.

شاخص کل بورس تهران نیز با رشد 75واحدی در عدد 65‌هزار و 105واحد بسته شد. بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل از آن گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری بود. این گروه به تنهایی توانست شاخص را 57واحد ارتقا دهد. پس از آن گروه‌های خودرو و ساخت قطعات، استخراج کانه‌های فلزی و خدمات فنی و مهندسی قرار داشتند که هر کدام به ترتیب شاخص کل را 51، 21 و 11واحد ارتقا دادند.

از طرف دیگر گروه حمل‌ونقل و انبارداری در صدر فهرست تاثیرگذاران منفی بر شاخص قرار گرفت. این گروه شاخص را به تنهایی 40واحد تنزل داد. همچنین گروه‌های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی نیز از تاثیرگذاران منفی بر شاخص کل بودند که هر کدام به ترتیب شاخص را 17، 8 و 5واحد افت دادند.

از میان شرکت‌ها نیز بانک صادرات ایران(وبصادر) با استمداد از معامله بلوکی در نماد عادی اثرگذارترین مثبت‌کننده شاخص کل لقب گرفت و آن را بیش از 28واحد رشد داد. قیمت سهام شرکت‌های ایران‌خودرو(خودرو)، سایپا(خساپا) و توسعه معادن و فلزات(ومعادن) نیز با رشد مواجه شد و هر کدام از این نمادها به ترتیب شاخص را 22، 17 و 14واحد ارتقا دادند. در طرف دیگر نمادهای شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران(حکشتی)، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران(وساخت) و پتروشیمی شازند(شاراک) قرار داشتند که هر کدام به ترتیب شاخص را 43، 7 و 7واحد تنزل دادند.

همچنین طی معاملات روز گذشته فعالان حقیقی بازار سرمایه به اندازه 65‌میلیارد تومان اوراق بهادار خریداری کردند و فروش سهامداران حقیقی به اندازه 69‌میلیارد تومان بود. از طرف دیگر حقوقی‌ها 120‌میلیارد تومان اوراق بهادار خریداری کردند و در طرف دیگر 116‌میلیارد تومان سهام به فروش رساندند.


فرابورس

ارزش معاملات فرابورس ایران نیز در روز گذشته به بیش از یک‌هزار و 210‌میلیارد ریال رسید و شاخص آیفکس با 9واحد افزایش روی 712.65واحد ایستاد.

به‌گزارش «تعادل» و به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، معاملات پنجمین روز بهمن93 با تغییر مالکیت 242‌میلیون و 610‌هزار ورقه بهادار در 15‌هزار و 77نوبت به ارزش یک‌هزار و 210‌میلیارد و 590‌میلیون ریال پایان یافت.

بانک حکمت ایرانیان دیروز با معامله 14‌میلیون و 440‌هزار سهم به ارزش 16‌میلیارد و 20‌میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش بازار را به خود اختصاص داد و شاخص فرابورس با بیش از 9واحد افزایش به رقم 712.65 واحد رسید.

بیشترین افزایش قیمت مربوط به سهام بانک ایران‌زمین و بعد از آن شرکت‌های گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان و نفت پاسارگاد و بیشترین کاهش نیز نصیب شرکت‌های معادن مس تکنار، حق‌تقدم بیمه دی و سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان شد.

در روز جاری بیشترین حجم معاملات صندوق‌های قابل معامله در اختیار صندوق سرمایه‌گذاری نسیم با معامله 213‌هزار و 51سهم بود و قیمت اوراق تسهیلات مسکن تا مرز 760‌هزار ریال کاهش یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر