باروری ابرها فقط 15درصد موثر است

۱۳۹۳/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۷۲


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌یی تهران با بیان اینکه یکی از دلایل عدم باروری ابرها در ۲ سال گذشته نبود اعتبار و تعمیر هواپیماهای مخصوص در اوکراین بود، گفت: ریزش باران و برف با باروری ابرها تنها ۱۰تا ۱۵درصد می‌تواند موثر باشد. خسرو ارتقایی در گفت‌وگو با فارس درخصوص باروری ابرها در تهران در روزهای آتی گفت: باید ابر باشد تا باروری ابرها صورت گیرد بنابراین اگر ابرها باران‌زا باشد می‌توان روی آن کار کرد. پس باید صبر کنیم تا سامانه‌یی وارد کشور و سپس وارد تهران شود اما نباید مردم را امیدوار کرد چراکه تنها 10تا 15درصد باروری ابرها می‌تواند موثر باشد. وی ادامه داد: پیش‌بینی‌های هواشناسی این بوده که بعد از ماه ژانویه وضع بهتر می‌شود و نخستین سامانه‌یی که وارد شود پروازها انجام می‌شود. ارتقایی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود باروری ابرها 2میلیارد تومان هزینه در بر دارد، گفت: قراردادی که ما بسته‌ایم 2میلیارد تومان است که یک مقدار آن پرداخت شده و پول خاصی در این مرحله پرداخت نمی‌کنیم اما وزارت نیرو قراردادی کلی با مرکز ملی باروری ابرها در سطح کشور دارد.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود این ‌باروری ابرها خطا هم دارد و احتمال اینکه در مناطق دیگر مثل شمال تهران یا حتی افغانستان بارندگی شود وجود دارد، گفت: اینطور نیست چراکه نهایت بعد از باروری ابرها و شلیک‌های مخصوص توسط هواپیماها 20دقیقه بعد از آن اگر قرار باشد بارندگی صورت گیرد این کار انجام می‌شود.

ارتقایی ادامه داد: چند سال پیش که در منطقه طالقان و سد امیرکبیر این اقدام را انجام دادیم در حوضه آبریز بارندگی شد و اینطور نیست که در تهران باروری ابر انجام شود و بعد بارندگی در سمنان رخ دهد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌یی تهران در پاسخ به این سوال که این 2میلیارد تومان قرارداد چند پرواز و چند بار باروری ابر است، گفت: این هواپیماها آماده‌باش هستند که به محض ورود سامانه به کشور متناسب با میزان ابرها میزان پرواز انجام می‌شود یعنی قرارداد اینگونه است که طی 2 یا 3 ماه هواپیماهای مخصوص آماده باشند تا به محض ورود سامانه و ابرها این پروازها انجام شود.

ارتقایی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود 2‌سال بود این‌باروری ابرها انجام نمی‌شده است دلیل آن چیست، گفت: چند سال پیش که شرکت آب منطقه‌یی تهران تامین اعتبار کرد و چون دیگر مثل سال‌های قبل قادر به تامین اعتبار نبود این موضوع انجام نمی‌شد. وی افزود: البته هواپیماهای مخصوص این کار مشکلاتی مثل تعمیرات در اوکراین داشتند بنابراین باید همه‌چیز دست به دست هم داده می‌شد تا این کار انجام شود. ارتقایی در پاسخ به این سوال که این روزها ابرهایی در آسمان تهران دیده می‌شود اما چندان بارندگی صورت نمی‌گیرد آیا الان زمان باروری ابرها نیست، گفت: سامانه بارشی که وارد کشور می‌شود اثر آن در افزایش باران است نه در تولید باران. بنابراین وقتی سامانه‌یی وارد کشور می‌شود این سامانه یا اگر نوع ابر و تراکم ابر را که قبلا مطالعه شده بیشتر این ویژگی‌ها را داشت قطعا باروری ابر انجام می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر