کمیسیون انرژی مجلس افزایش مشروط قیمت بنزین را تصویب کرد

۱۳۹۳/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۶۹

کمیسیون انرژی مجلس افزایش قیمت را برای بنزین، گازوییل، گاز، آب و برق با اعمال شرایطی تصویب کرد. به گزارش تسنیم، براساس آنچه در کمیسیون انرژی به تصویب رسیده است؛ «افزایش قیمت بنزین تنها درمورد قیمت بنزین آزاد اعمال شود و قیمت بنزین سهمیه‌یی تغییر نمی‌کند. سهمیه نیز تنها به خانوار اختصاص یابد.»

«گازوییل سهمیه‌یی وسایل نقلیه بین‌شهری براساس بارنامه و کارنامه اختصاص یابد و صرفا قیمت گازوییل آزاد افزایش یابد.»

«افزایش قیمت گاز، آب و برق خانگی صرفا برای پله‌های بالای الگوی مصرف اعمال شود؛ به‌گونه‌یی که درصد افزایش تعرفه مصرف با افزایش هر پله بیشتر شود، الگوی مصرف توسط هیات وزیران مشخص خواهد شد.»

البته پیشنهادهای مصوب شده در کمیسیون انرژی مجلس باید در کمیسیون تلفیق بودجه و صحن علنی مجلس تصویب شود.

موافق با افزایش قیمت بنزین نیستم

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس نیز در رابطه با افزایش قیمت بنزین در سال آینده گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و سقوط قیمت نفت صلاح نمی‌دانیم بنزین گران شود و احتمالا چنین اتفاقی هم نخواهد افتاد. جلیل جعفری بنه‌خلخال گفت: با توجه به افت قیمت نفت و سقوط آن تا 43دلار قیمت 72دلاری که مبنای بودجه سال آینده در نظر گرفته شده غیرواقعی است و اگر با همین عدد و رقم پیش برویم کسری بودجه در سال 94 قطعی و حتمی است.

وی در گفت‌وگو با خانه ملت درخصوص بازنگری در مورد قیمت نفت در بودجه سال 94 گفت: شورای اسلامی افزود: واقع‌بینانه این است که مبنای قیمت نفت در لایحه بودجه 94 پایین‌تر از 72دلار در نظرگرفته شود ضمن اینکه با توجه به شرایط اقتصادی جهان و عرضه فراوان نفت و مسایل سیاسی در منطقه و ادامه مذاکرات، چشم‌انداز افزایش قیمت نفت در آینده کمتر وجود دارد و حداقل اینکه قیمت نفت در سال آینده افزایش یافته و به سقف 74دلار برسد را کمتر می‌توان تصور کرد. عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: بر این اساس باید در مجلس و کمیسیون تلفیق قیمت نفت از رقم فعلی پایین‌تر دیده شود تا بودجه سال 94 واقع بینانه‌تر باشد.

جعفری در رابطه با اظهارات برخی از وزرای کابینه یازدهم در این رابطه که با نفت 72 دلاری موافقت داشته و تمایلی به تغییر این رقم ندارند، توضیح داد: دولت بطور کلی با توجه به اینکه بودجه را بر مبنای این رقم بسته و نمی‌خواهد شیرازه بودجه از هم بپاشد خیلی با تغییر قیمت نفت در بودجه سال 94 موافق نیست و استدلالشان این است که اگر این رقم محقق نشد با تخصیص می‌توان آنچه که برای پروژه‌های عمرانی پیش بینی شده است را کمتر پرداخت. نماینده مردم خلخال در مجلس نهم گفت: با توجه به اختلاف 30دلاری قیمت فعلی نفت و آنچه که در بودجه سال 94 مبنا قرار گرفته است همچنین مشکلات اقتصادی کشور و اینکه قیمت انرژی در جهان درحال کاهش است و عرضه‌کنندگان انرژی درحال افزایش هستند باید خود را با شرایط و تحولات جهانی مطابقت دهیم و به‌جای اینکه در مورد قیمت نفت نگران باشیم بر افزایش صادرات و تقویت اقتصاد متمرکز شویم.

جعفری بنه‌خلخال در رابطه با تحقق آرمان جدایی بودجه از نفت نیز گفت: تصور این موضوع در گذشته سخت بود اما واقعیت امروز این است که ما اقتصاد بزرگی داریم و می‌توان کشور را بدون نفت هم مدیریت کرد البته نه به این معنا که نفت را نادیده گرفت بلکه نفت را باید سرمایه‌گذاری کرده و عموما برای خود صنعت نفت هزینه کرد.

وی ادامه داد: می‌توان با تکیه بر سایر پتانسیل‌های اقتصادی کشور و دریافت مالیات عادلانه بودجه را از وابستگی به درآمدهای نفتی نجات داد. عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با گلایه برخی از مسوولان وزارت نفت از پرداخت یارانه ماهانه از سوی این مجموعه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: به نظر بنده یارانه باید به سه دهک کم درآمد جامعه پرداخت شود بنابراین 70درصد یارانه‌بگیران را می‌توان حذف کرد چراکه حذف پردرآمدها یک قانون است که باید اجرایی شود اما دولت در این زمینه ضعیف عمل می‌کند درحالی که بخشی از یارانه‌ها باید صرف سرمایه‌گذاری‌ها شود.

جعفری بنه‌خلخال افزود: در شرایط فعلی اقتصادی کشور که پروژه‌های عمرانی مشکل دارند، پرداخت یارانه به شیوه گذشته توجیهی ندارد و نباید این روال ادامه یابد و در سال آینده هم قرار نیست عدد و رقم یارانه‌ها بزرگ‌تر شده و تغییر کند. عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با خصوصی‌سازی پتروشیمی‌ها و انتقادهای وزارت نفت در این رابطه گفت: وزارت نفت به خصوصی‌سازی صنایع مادر خیلی علاقه‌مند نیست،

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر