چالش ناترازي بنزين با «متانول» برطرف مي‌شود؟

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۱:۲۷:۵۱
کد خبر: ۳۱۱۹۶۷

سخنگوي اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي گفت: اكنون قيمت بنزين حداقل ۸۰۰ دلار در تن است در حالي كه متانولي كه صادر مي‌كنيم به‌طور متوسط حدود ۵۰ ميليون دلار است، بنابراين هم مي‌تواند باعث كاهش قيمت بنزين توليدي براي كشور شود و هم اينكه از صادرات متانول به صورت خام جلوگيري مي‌كند.

سخنگوي اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي گفت: اكنون قيمت بنزين حداقل ۸۰۰ دلار در تن است در حالي كه متانولي كه صادر مي‌كنيم به‌طور متوسط حدود ۵۰ ميليون دلار است، بنابراين هم مي‌تواند باعث كاهش قيمت بنزين توليدي براي كشور شود و هم اينكه از صادرات متانول به صورت خام جلوگيري مي‌كند.
سيدحميد حسيني در گفت‌وگو با ايلنا، در ارزيابي توليد بنزين از متانول پتروشيمي‌ها اظهار داشت: متانول يكي از مهم‌ترين محصولات توليدي صنعت پتروشيمي است كه حدود ۱۶ ميليون تن ظرفيت‌سازي شده، حدود ۱۲ ميليون تن توليد مي‌شود و از اين ميزان حدود ۱۰ تا ۱۱ ميليون صادر و يك ميليون تن نيز به مصرف بازار داخل مي‌رسد.
وي افزود: ما اكنون بعد از چين، عربستان و‌ترينيداد و توباگو مقام چهارم توليد متانول جهان را داريم كه بنا بر اين است تا ۲۰۲۸ ظرفيت توليد اين محصول به ۲۷ ميليون تن برسد و در اين صورت به توليدكننده دوم جهان در حوزه توليد متانول تبديل خواهيم شد.
سخنگوي اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي گفت: متانول از طريق گاز متان پارس جنوبي و ساير ميادين توليد مي‌شود، گاز پروپان و بوتان را جدا مي‌كنيم و گاز ترش متان به واحدهاي متانول‌سازي تحويل داده مي‌شود البته از زغال سنگ هم متان را استخراج و از آن متانول توليد مي‌كنند يعني توليد گاز چين عمدتا بر مبناي زغال‌سنگ است بنابراين تعرفه‌هايي بر متانول وارداتي ايران وضع مي‌كنند كه توليد متانول از زغال سنگ در كشورشان دچار مشكل نشود.
وي با بيان اينكه ۹۰ درصد توليد فعلي متانول ما به بازار چين و ۱۰ درصد به بازار هند مي‌رود، تصريح كرد: علت اينكه ايران سرمايه‌گذاري زيادي روي اين متانول كرده اين است كه اولا از اولين واحدهايي بود كه در حوزه پتروشيمي راه‌اندازي شده و ما تقريبا تكنولوژي آن را داريم، همچنين سودآوري زياد اين صنعت باعث شده كه به توسعه آن گرايش وجود داشته باشد و عليرغم برنامه‌هايي كه براي توسعه صنايع پايين‌دست اين محصول وجود دارد اما سرمايه‌گذاران تمايل دارند كه واحد متانول احداث و گاز توليدي تبديل به متانول و در بازار داخل و صادرات بفروشند.
به گفته حسيني؛ وزارت نفت ادعا دارد كه در اين سال‌ها واحدهاي متانولي ۷ ميليارد دلار سود بين سهامداران توزيع واحدهاي توليدي كرده‌اند كه سود بسيار بالايي است، ما قطعا مي‌توانيم از اين فرصت و سرمايه‌گذاري كه ايجاد شده به نحو احسن استفاده كنيم، يعني مي‌توان از متانول به صورت ساده براي اكتان‌افزايي، براي تهيه MTB و همچنين مواد توليد لاستيك استفاده كرد يا اينكه در برخي جاها به عنوان سوخت به مصرف مي‌رسد، يعني مي‌توان به بنزين اضافه كرد.
وي ادامه داد: شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي مجوز داده تا ۵ درصد به بنزين متانول اضافه شود، بيش از ۵ درصد اضافه شود هم ميزان اكتان به‌شدت بالا مي‌رود و هم اينكه باعث مي‌شود خورندگي افزايش يافته و موتور خودرو خشك شود، البته در ديگر كشورها اقداماتي براي استفاده از متانول در سوخت انجام داده‌اند، يعني بايد فرايند جديدي طي شود.
عضو كميسيون انرژي اتاق بازرگاني تصريح كرد: در دنيا براي اضافه كردن متانول به بنزين از يك روان‌كننده ويك نوع ادتيو استفاده مي‌كنند كه اولا اكتان بنزين را در حد ۹۵ درجه نگه مي‌دارد و نگراني در مورد خورندگي (كروژن) موتور را برطرف مي‌كند، همچنين گازهاي خروجي از اگزوز فاقد آلايندگي مي‌شود، بنابراين مي‌تواند براي كشور مفيد باشد، ضمن اينكه از اين طريق مي‌توانيم ۱۵ تا ۲۰ درصد كمبود بنزين را تامين كنيم.
وي بيان داشت: متانول را مي‌توان هم ساده به عنوان اكتان‌افزا استفاده كرد و هم اينكه مي‌تواند به زنجيره توليد رفته و تبديل به اتانول، پروپيلن و الفين شود، اكنون پروژه‌هايي در ايران براي تبديل متانول به اتانول شروع شده حتما ما مي‌توانيم بر پايه متانول توليدي؛ صنعت پتروشيمي را در پايين دست‌توسعه داده و زنجيره سوم پتروشيمي را در كشور تكميل كنيم.
حسيني خاطرنشان كرد: اگر بتوانيم با استفاده از ادتيو و ساير كمك‌كننده‌ها متانول را به بنزين اضافه كنيم هم بابت صادرات اين محصول نگراني نداريم و هم اينكه مقرون به صرفه است، اكنون قيمت بنزين حداقل ۸۰۰ دلار در تن است در حالي كه متانولي كه صادر مي‌كنيم به‌طور متوسط حدود ۵۰ ميليون دلار است، بنابراين هم مي‌تواند باعث كاهش قيمت بنزين توليدي براي كشور شود و هم اينكه از صادرات متانول به صورت خام جلوگيري مي‌كند. وي گفت: در حال حاضر كشورهاي ديگر از متانول در حوزه توليد بنزين استفاده مي‌كنند حتي چيني‌ها در برخي شهرهاي بزرگ از متانول براي خطوط تاكسي استفاده مي‌كنند، شايد بتوان به صورت مستقيم به عنوان سوخت در نيروگاه‌ها نيز به مصرف رساند و هم اينكه با ترتيباتي به بنزين اضافه كرد، قطعا استفاده از تركيب بنزين متانول و ادتيو كمك زيادي به كاهش كسري تراز بنزين خواهد كرد.
سخنگوي اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي اظهار داشت: در كشورهايي مثل مالزي و چين بنزين توليدي پالايشگاه‌ها را تبديل به بنزين ۹۵ و ۹۷ مي‌كنند و با استفاده از متانول و ادتيو به بازار ساير كشورها صادر مي‌كنند، هيچ متخصص و كارشناسي هم بر بنزين توليدي از اين تركيب ايراد وارد نمي‌كند زيرا آزمايش انجام شده نشان داده بقيه آيتم‌ها هيچ تغييري نكرده و در حالي كه گازهاي سمي تثبيت شده و خورندگي هم زياد نشده، اكتان افزايش يافته است.
وي تاكيد كرد: يكي از علت‌هاي فعلي آلودگي هواي كشور اكتان پايين بنزين توليدي است و هم اينكه بعضا استانداردهاي يورو ۴ را ندارند در حالي كه با استفاده از متانول مي‌توان اكتان همه بنزين توليدي كشور را در حد ۹۵ افزايش داد و به اين ترتيب حتما باعث كاهش آلودگي مي‌شود چون بنزن و آروماتيك افزايش پيدا نمي‌كند و سولفور كم مي‌شود نتيجه اينكه به كاهش آلودگي و بهبود سوخت خودروهاي كشور كمك مي‌كند.

ارسال نظر