اخبار کوتاه

۱۳۹۳/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۶۷

وزرای صنعت گروه‌ D8 امروز در تهران

چهارمین اجلاس نشست وزرای صنعت کشور‌های عضو گروه D8 دوشنبه 6بهمن ماه لغایت8بهمن در محل هتل آزادی تهران برگزار می‌شود. به گزارش شاتا، طی اجلاس D8 نمایندگان 5 کار گروه همکاری‌های صنعتی، شرکت‌های کوچک و متوسط، انرژی، استاندارد، فناوری و تکنولوژی کشورها با یکدیگر به مذاکره خواهند پرداخت و نتیجه مذاکرات آنان در قالب بیانیه وزرای کشور‌های عضو گروه D8 روز چهارشنبه قرائت می‌شود. هدف اصلی این نشست‌ها رسیدن به یک همگرایی در همکارهای صنعتی، جذب و انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بخش صنعت و در نهایت توسعه تجارت است. نشست وزرای صنعت کشور‌های عضو گروه D8 دوره قبل در بنگلادش برگزار شد.


افزایش سرمایه صندوق‎‎های حمایتی وزارت صنعت

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‏‏های صنعتی گفت: کمیسیون‏‏‌های صنایع و معادن و اقتصادی مجلس با اختصاص 200میلیون دلار به مجموعه صندوق‎‎های حمایتی زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت موافقت کرده‌اند. به گزارش ایسنا، سیدمحمدعلی سیدابریشمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر به استان یزد و نشست مشترک با صنعتگران این استان اظهار کرد: افزایش سرمایه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و کیفی‏‏‌سازی زیرساخت‎‎های شهرک‏‏‌ها و نواحی صنعتی را از برنامه‎‎های سال آینده اعلام کرد. وی گفت: تکمیل زیرساخت‏‏‌های صنعتی نظیر آب، برق، گاز، رفع نواقص موجود در شهرک‌‏‏ها و نواحی صنعتی را با جدیت در سال آتی پیگیری خواهیم کرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، ارایه خدمات مناسب به شهرک‏‏‌هایی که دراختیار شرکت‌‏‏های خدماتی قرار گرفته‌‏اند را از برنامه‌های دیگر سازمان عنوان کرد و افزود: در تلاش هستیم در بودجه سال آینده لایحه حمایت از تولید، خواسته‌های صنعتگران را لحاظ کنیم.


بررسی کاهش مصرف ارز در کار گروه وزارت صنعت

محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت بااشاره به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی گفت: سیاست‌های دولت برای کاهش تورم و خروج از رکود استوار شده و در کار گروهی به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت در دو محور چگونگی کاهش مصرف ارز و چگونگی تولید بیشتر، بحث می‌کنیم. به گزارش شاتا، وی افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز تاکید دارد که در کلیه واحدها و در کلیه استان‌ها بتوانیم ظرفیت و پتانسیل صادرات را شناسایی و برای رفع مشکلات گمرکی و تامین منابع مالی توجه کنیم و شرایط مناسبی را برای جهش صادرات برای جبران کاهش فروش نفت داشته باشیم. وی همچنین گفت: طی ۹ماهه سال‌جاری ۲۱۳۶میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به واحدهای صنعتی و تولیدی، مصوب و به آنها پرداخت شده است. صالحی‌نیا افزود: این میزان تسهیلات از محل تبدیل تسهیلات ارزی به ریالی صندوق توسعه ملی برای 734 طرح انجام شد. وی اضافه کرد: همچنین از محل همین حساب در سال‌های91 و92 حدود 2166میلیارد تومان برای حدود 844طرح پرداخت شده است که جمع پرداختی و مصوبات این صندوق از سال91 تاکنون 4300میلیارد تومان برآورد شد. به گفته صالحی‌نیا عملکرد تسهیلات ریالی صندوق ذخیره ارزی از محل مواد 2-5 قانون بودجه سال93 انجام شد و در این زمینه 13 بانک عامل همکاری کردند. وی تصریح کرد: تا پایان سال‌جاری از جمع 9هزار میلیارد تومان پتانسیل این صندوق برای ارایه تسهیلات ریالی اگر واحدهای صنعتی بتوانند 500میلیارد تومان جذب کنند، می‌توان گفت 60درصد منابع را جذب کرده‌ایم. صالحی‌نیا همچنین در زمینه اعطای کمک‌های فنی و اعتباری به صنایع در سال93 گفت: از حدود 48میلیارد تومان اعتبار مصوب، تاکنون 56درصد آنکه چیزی در حدود 27میلیارد تومان است از خزانه دریافت و به بانک‌های عامل برای پرداخت واریز شده است. وی ادامه داد: همچنین 26 استان برای دریافت 90میلیارد تومان تسهیلات از همین محل و تلفیق با منابع بانکی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که 136 طرح استانی را در بر می‌گیرد.


سرمایه‌گذاران خارجی منتظر لغو تحریم‌ها

مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: سرمایه‌گذاران خارجی برای همکاری معدنی با ایران در انتظار رفع تحریم‌ها علیه ایران هستند.

به گزارش ایمیدرو، کرباسیان اظهار کرد: با کشورهای مختلف خارجی برای همکاری‌های گسترده در بخش معدن درحال مذاکره هستیم و شرکت‌های معتبر خارجی برای انواع همکاری در حوزه معدن و صنایع معدنی ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. وی ادامه داد: با این حال، تا زمانی‌که تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود برای ما حل نشود، به‌طور جدی سرمایه‌گذاران به بخش‌های اقتصادی ایران ورود پیدا نمی‌کنند. باوجود اینکه مکاتبات شرکت‌های خارجی با ایمیدرو نشان‌دهنده تمایل آنها برای همکاری با ایران است، اما اظهار علاقه این کشور‌ها در حوزه معدن و صنایع معدنی کافی نیست و باید شرایط ورود آنها را برای سرمایه‌گذاری مهیا کرد. وی با بیان اینکه اخیرا کنسرسیوم‌هایی در زمینه معادن با سنگاپور و هند داشته‌ایم و مذاکراتی نیز با کویت، چین و کشورهای دیگر انجام داده‌ایم، گفت: بخش معدن و صنایع معدنی ایران آماده جذب سرمایه‌های خارجی و اجرای پروژه‌های معدنی در حوزه‌های اکتشاف، استخراج و فرآوری در معادن با کشورهای صاحب تکنولوژی است اما این امر مستلزم فراهم کردن شرایط منطقی برای سرمایه‌گذاران است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر