هیچ کجای دنیا از لیزینگ‌ها مالیات نمی‌گیرند

۱۳۹۳/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۵۵

گروه بانک و بیمه| دبیرکل کانون شرکت‌های لیزینگ با انتقاد از اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده از سود تسهیلات لیزینگی گفت: چند کارگروه ویژه در وزارت مسکن برای بررسی ضوابط لیزینگ مسکن تشکیل شده‌اند.

احمد شیروانی دبیرکل کانون شرکت‌های لیزینگ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مالیات بر ارزش‌افزوده یکی از دغدغه‌های اساسی شرکت‌های لیزینگ است که با وجود پیگیری‌های بسیار هنوز توفیقی در آن حاصل نشده است، افزود: مشتری برای خرید ماشین به شرکت لیزینگ مراجعه می‌کند و لیزینگ طبق قانون مجبور است روی تسهیلات پرداختی بابت خرید خودرو مالیات بر ارزش‌افزوده را نیز اضافه کند. وی با بیان اینکه اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده از سود تسهیلات لیزینگی موجب افزایش قیمت تمام‌شده برای مشتری و لیزینگ می‌شود، گفت: در هیچ کجای دنیا از اعتبارات و تسهیلات پرداختی مالیات بر ارزش‌افزوده دریافت نمی‌شود. دبیرکل کانون شرکت‌های لیزینگ همچنین ادامه داد: در بانک‌ها هم از تسهیلات پرداختی مالیاتی گرفته نمی‌شود. با وجود اینکه لیزینگ‌ها فعالیتی مانند موسسات اعتباری دارند ولی باید بابت تسهیلات پرداختی از مشتری مالیات بر ارزش‌افزوده دریافت کنند.

شیروانی همچنین گفت: با وجود اینکه هیچ‌کس از قواعد مالیات ارزش‌افزوده طی دو سال نخست اجرای این قانون آگاهی چندانی نداشت شرکت‌های لیزینگ از حداقل یک تا 2‌میلیارد تومان و حداکثر 50‌میلیارد تومان بدهکار مالیاتی شده‌اند. جالب اینجاست که این بدهی‌ها برای آن گروه از تسهیلاتی لحاظ شده که مشتری آنها را در شرکت‌های لیزینگ تسویه کرده است. وی ادامه داد: مردم می‌توانند به سایت کانون شرکت‌های لیزینگ یا بانک مرکزی مراجعه و اسامی شرکت‌های مجاز لیزینگی را از این سایت‌ها مشاهده کنند و به‌راحتی به هر شرکتی که عنوان لیزینگ دارد، اعتماد نکنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر