اقتصاد همسایه

۱۳۹۳/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۴۰

زیان6/2میلیارد دلاری ترکیه از قاچاق نفت داعش

قاچاق نفت توسط داعش به ترکیه در سال جاری حدود 2.6‌میلیارد دلار به دولت و فروشندگان بنزین در این کشور زیان زده است.

به نوشته روزنامه ملیت؛ ناتوانی دولت ترکیه در توقف قاچاق نفت توسط داعش از عراق و سوریه به ترکیه در حال ضربه‌زدن به درآمدهای مالیاتی دولت این کشور است. به‌دلیل قاچاق نفت توسط داعش و تضعیف بازار بنزین قانونی، دولت ترکیه ۸۶۲‌میلیون دلار درآمد مالیاتی را از دست داده است. به‌علاوه فروشندگان بنزین ترکیه در مناطقی که نفت داعش به آنها قاچاق می‌شود، تجارتی 1.72‌میلیارد دلاری را از دست داده‌اند.

قاچاق نفت به داخل ترکیه موضوع جدیدی نیست، اما به‌گفته کار‌شناسان، جنگ داخلی در سوریه و پیشروی‌های داعش موجب افزایش حجم قاچاق سوخت در مرزهای جنوبی این کشور شده است. براساس برآوردهای انجام شده، قاچاق نفت در مرز ترکیه با سوریه و عراق از زمان آغاز جنگ، ۳۱۴‌درصد افزایش یافته است. قیمت بنزین در ترکیه به‌دلیل اعمال مالیات بالا از سوی دولت بسیار بالاست و این موجب می‌شود قاچاق سوخت در بازارهای ترکیه به تجارتی پرسود تبدیل شود. حجم کل بازار سوخت ترکیه ۵۰‌میلیارد دلار ارزیابی شده و دولت از مالیات اعمال شده بر سوخت سالانه ۲۵‌میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند. دولت ترکیه در حال حاضر ۶۱‌درصد مالیات بر بنزین، ۵۵‌درصد بر گازوییل و ۵۰‌درصد بر ال‌پی‌جی اعمال می‌کند. براساس اعلام محسن آلکان، رییس اتحادیه محلی کارفرمایان محصولات نفتی ترکیه، چند جایگاه عرضه سوخت در استان‌های مرزی با مشکلات مالی مواجه شده‌اند، زیرا اکثر مصرف‌کنندگان نفت قاچاق داعش را که ۵۰‌درصد ارزان‌تر از سوخت قانونی است، ترجیح می‌دهند. گفته می‌شود، داعش از طریق خطوط لوله غیرقانونی ایجاد شده در مرز، روزانه چندین تن نفت به داخل ترکیه قاچاق می‌کند.


لغوکنترل گمرکی در قرقیزستان و قزاقستان

با الحاق «بیشکک» به اتحادیه گمرکی در سال 2015، کنترل گمرکی در مرز قرقیزستان و قزاقستان برداشته خواهد شد. به‌گزارش فارس، کنترل گمرکی در مرز قرقیزستان و قزاقستان هشتم ماه مه‌2015 لغو خواهد شد. براساس سند الحاق «بیشکک» به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، قرقیزستان باید پروسه‌های داخلی در زمینه تصویب این قرارداد را تا ماه مارس 2015 به پایان رساند. قرقیزستان همچنین باید پست‌های بازرسی را در فرودگاه «ماناس» و «اوش» ایجاد کند و فعالیت‌هایی را در زمینه کنترل سلامت عبور و مرور نیز در دستور کار قرار دهد. ازسوی دیگر، ورود قرقیزستان به اتحادیه گمرکی از تاریخ یکم ژانویه 2015 مستلزم ایجاد پاسگاه‌های مرزی جدید برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر خواهد بود. موضوع عضویت قرقیزستان به اتحادیه گمرکی از بحث‌های داغ در مدت سه سال اخیر در جامعه این کشور و محدوده آسیای مرکزی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر