روسیه و کسری بودجه 140 میلیاردی

۱۳۹۳/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۳۸

جهان روسیه علاوه بر آنکه با امضای یک‌سری قراردادهای نفتی و گازی در سال جاری میلادی موفق به تقویت و تحکیم روابط خود با چین شد، به‌دنبال ایجاد اتحادهای انرژی دیگری نیز در آسیاست تا بتواند آسیب‌های ناشی از تیرگی روابط خود را با غرب جبران کند.

به‌گزارش پترولیوم اینتلیجنس، آنتون سیلوانف، وزیر دارایی روسیه، گفته؛ تحریم‌های غرب در کنار سقوط قیمت‌های جهانی نفت، مسکو را با تهدید کسری ١٣٠ تا ١٤٠‌میلیارد دلاری مواجه کرده است. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، هم در جریان سخنرانی سالانه خود اگرچه گفته به هیچ‌وجه روابط خود را با اروپا و امریکا قطع نمی‌کند، اما بر لزوم متنوع‌ کردن استراتژی انرژی خود و بازیابی و توسعه روابط تاریخی مسکو با کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه، امریکای‌جنوبی، ‌آفریقا و خاورمیانه تاکید کرده است. بنابراین گزارش، مسکو با یافتن شرکای جدید می‌تواند بازارهای جدیدی را نیز برای نفت و گاز خود پیدا کند و این شرکا هم با به میدان آوردن سرمایه و فناوری‌های خود می‌توانند محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های غرب علیه روسیه را جبران کنند. در همین حال، ‌برخی کارشناسان و فعالان صنعت نفت نسبت به اتکای بیش از حد روسیه به سرمایه و بازارهای آسیایی ابراز نگرانی کرده و هشدار داده‌اند که شرکای جدیدی مثل چین ممکن است به‌دنبال بهره‌گیری از ضعف نسبی مسکو در شرایط تحریم باشند. عملکرد شرکت‌های روس در جریان اجلاس سالانه روسیه و هند که در ماه جاری میلادی در دهلی‌نو برگزار شد نیز نشان داد که مسکو نسبت به خطر مذکور حساسیت دارد. در این اجلاس شرکت‌های روس نشان دادند که اگرچه به‌دنبال همکاری با شرکت‌های هندی هستند اما این اشتیاق آنها به معنای پذیرش هرگونه پیشنهاد ارایه شده از سوی هندی‌ها نیست و به همین خاطر نیز هیچ قرارداد حوزه بالادستی به امضا نرسید. در همین حال، روسیه علاوه بر همکاری با چین و هند، نسبت به گسترش روابط با ویتنام و بهره‌گیری از دسترسی‌های این کشور به سرمایه و تجربه‌های توسعه میادین فراساحلی ابراز علاقه کرده است به‌طوری که شرکت دولتی «پتروویتنام» ویتنام به‌تازگی چارچوب توافقنامه‌ توسعه مشترک میدان «دلگینسکوی» در دریای «پچورا» را با گازپروم نفت روسیه به امضا رساند و کمی بعد هم از سوی روس‌نفت برای همکاری در توسعه دو بلوک فراساحلی دیگر در همان منطقه دعوت شد.

روسیه همچنین با لغو پروژه خط لوله ساوث‌استریم می‌تواند انتظار داشته باشد تا با ساخت یک خط لوله جدید به ترکیه، روابط گازی خود را با این کشور نیز تقویت کند. مسکو اگرچه درخصوص مسایل سوریه و کریمه با آنکارا اختلاف دارد اما متعهد شده است تا صادرات گازی خود را به ترکیه افزایش داده و تخفیف‌هایی را نیز به این کشور اعطا کند. ترکیه هم‌اکنون برای هر هزار مترمکعب گاز، ٣٧٥دلار می‌پردازد. این درحالی است که مشتریان اروپایی روسیه تنها ٣٠٦دلار برای خرید هر هزار مترمکعب گاز پرداخت می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر