پنج هنرمند ایرانی در بین پرفروش‌های جهانی

۱۳۹۳/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۹۰

مجموع فروش حراج کریستیز دوبی در آوریل٢٠٠٨ رکورد جدیدی در تاریخ حراج‌های خاورمیانه در بخش هنر مدرن و معاصر برجای گذاشت. هرچند بعد از بحران اقتصادی آن سال مجموع فروش افت کمی را تجربه کرد اما فروش آثار هنری خاورمیانه دیگر جای تثبیت شده‌یی برای خودش به‌دست آورده است.

این درحالی است که نقاشان ایرانی نیز با موفقیت‌های خود موفق شده‌اند تا جایگاهی قابل توجه در این بازار جهان کسب کنند. این جایگاه زمانی به‌درستی تفسیر می‌شود که دریابیم پنج نفر از نقاشان ایرانی در میان 500 چهره جهانی سال 2014 در زمینه آثار تجسمی جای گرفته‌اند.

در گزارش سالانه موفق‌ترین هنرمندان سال که هر سال از سوی «آرت پرایس» به‌عنوان مهم‌ترین مرجع بازار هنر جهان منتشر می‌شود و در فهرست «فیاک» موسسه نمایشگاه‌های بین‌المللی پاریس که معیاری مهم برای تحلیل و بررسی وضعیت هنر معاصر جهان از دو بعد اقتصادی و هنری است، جایگاه هنر معاصر ایران نیز قابل توجه است.

این دو موسسه در گزارش سالانه خود که با محور نقاشی، مجسمه، ویدیو و عکاسی معاصر تهیه می‌شود از فرهاد مشیری، علی بنی‌صدر، رضا درخشانی، کوروش شیشه‌گران و افشین پرهاشمی نیز در فهرست موفق‌ترین هنرمندان جهانی یاد کرده‌اند.

در این فهرست فرهاد مشیری 52 ساله که آثارش بیشترین فروش آثار هنری را در حراجی‌ها کسب کرده با رقم ٢٥٨هزاردلار به‌عنوان بیشترین قیمتی که برای فروش اثری از او چکش خورده، جای گرفته است. او در مجموع هفت اثر در سال 2014 در بازار جهانی هنر به فروش رسانده که ارزشی برابر با ٨٨٠ هزاردلار داشته است. در رتبه بعدی، علی بنی‌صدر ٣٨ساله در مجموع چهار اثر به مبلغ ٤٧٧هزاردلار فروخته و گرانبهاترین اثر او به قیمت ٢٤٣هزاردلار به فروش رفته است.

سومین هنرمند رضا درخشانی ٦٢ ساله است که پنج‌اثر او به قیمت ٣٧٤هزاردلار فروخته شده و گران‌ترین اثرش ٢٠٢هزاردلار بوده است. در جایگاه بعدی کوروش شیشه‌گران ٦٩ ساله حضور دارد که سه اثر از او در حراجی‌ها فروخته شده و مجموع قیمت آثارش ١٧٤هزاردلار بوده است. بالاترین قیمت چکش‌خورده برای تابلویی از او ٨٧هزاردلار است. رتبه پنجم هم در اختیار افشین پیرهاشمی، هنرمند ٤٠ساله است که سه اثر او به قیمت ١٦٣هزاردلار در حراجی خریداری شده و ١١٤هزاردلار، گرانبهاترین اثر فروخته شده از اوست.

براساس گزارش آرت پرایس، مجموع ارزش آثار این پنج هنرمند ایرانی به مبلغی بالغ بر دومیلیون‌دلار می‌رسد و از مجموع ارزش آثار هنرمندان ترکیه که یک‌میلیون‌و٦٠٠ هزاردلار بوده، بیشتر است.

شاخص قیمت آثار این هنرمندان از حراج‌های دوحه، دوبی، کازابلانکا و تهران به‌دست آمده است. حراجی‌های خارج از این منطقه معمولا در لندن برگزار می‌شود و گاهی رکورد فروش‌های جدیدی در آن به‌جا گذاشته می‌شود. حراج‌های دوبی و لندن معمولا محل خوبی برای عرضه آثار گرانبها و فروش آثار با قیمت‌های بالاست. برخی هنرمندان ایرانی همچون فرهاد مشیری، علی بنی‌صدر و رضا درخشانی که در حراج‌های دوبی حضور مستمری داشته‌اند، شاخص قیمت فروش بیشتری را از آنِ خود کرده‌اند.

آرت پرایس در تحلیل شرایط بازار هنری ایرانیان نوشته است: مسایل اجتماعی و چالش‌های جامعه مدرن ایران ازجمله موضوع‌های آثار هنری هنرمندان ایرانی است. در آثار این هنرمندان تلاش شده تا با تعصبات و ذهنیتی که در غرب در قبال ایران وجود دارد، مقابله شود.

در ادامه گزارش آمده است: همانطور که جو حاکم بر ایران میان سنت و مدرنیته مانده است، هنرمندان ایرانی نیز شوق خلاقانه خود را با ادای احترام به سنت ترکیب می‌کنند. آثار آنها که ریشه در تاریخ دارد و به‌نوعی آگاهی سیاسی می‌دهد در موزه‌های با نفوذی همچون موزه مدرن تیت لندن، مرکز فرهنگی هنری ژرژ پمپیدو در پاریس و گوگنهایم در نیویورک توجه‌ها را به خود جلب کرده‌اند؛ به‌طوری که این موزه‌ها مشتاق به نمایش آثار جدید این هنرمندان هستند و گالری‌های هنر، خانه‌های حراج، مجموعه‌دارها و دیگر عوامل دنیای هنر نسبت به آثار این هنرمندان کنجکاوی زیادی نشان می‌دهند.

بین سال‌های ٢٠٠٦ تا ٢٠٠٨ حراج‌های بزرگی که در خاورمیانه برگزار شدند به‌ویژه حراجی کریستیز ٢٠٠٦ دوبی باعث شدند هنر خاورمیانه و ایران بیش از گذشته به عرصه‌های جهانی راه پیدا کند و مجموع فروش حراج کریستیز دوبی در آوریل٢٠٠٨ رکورد جدیدی در تاریخ حراج‌های خاورمیانه برجا گذاشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر