اخبار کوتاه

۱۳۹۳/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۸۴

رشد جهشی سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی

مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو از افزایش جهشی سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی خبر داد و افزود: این افزایش سرمایه، امکان پوشش بیشتر سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های معدنی را برای معادن بخش خصوصی متوسط و کوچک فراهم می‌کند.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، کرباسیان اظهار کرد: براساس مصوبه هیات وزیران، ایمیدرو مجاز شده تا 580میلیارد ریال از محل منابع داخلی خود برای افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی اختصاص دهد و از این رو، مبلغ سرمایه این صندوق از 100میلیارد به 680میلیارد ریال افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: این مصوبه پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که در نیمه دوم آذر جاری در جلسه هیات وزیران مطرح شد و خوشبختانه باتوجه به نگرش مثبت هیات دولت نسبت به بخش معدن، پیشنهاد مذکور مورد موافقت هیات وزیران قرار گرفت. رییس هیات عامل ایمیدرو بااشاره به ضرورت افزایش سهم معدن در تولید ناخالص داخلی و نیز دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 1404 مبنی بر تولید 200میلیون تن محصولات معدنی، تصریح کرد: باتوجه به ریسک بالای فعالیت‌های معدنی، برای رسیدن به اهداف معدنی چشم‌انداز، طرح‌های توسعه‌یی بخش معدن (اکتشاف، بهره‌برداری، کانه‌آرایی و فرآوری) نیازمند حمایت، تضمین امنیت و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری است و تقویت صندوق بیمه معدنی، گامی موثر در زمینه تقویت معادن متوسط و کوچک خواهد بود.

وی افزود: این میزان افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی (580میلیارد ریال) برای سال‌جاری بوده و هم‌اکنون در لایحه بودجه سال94، پیشنهاد افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی به میزان خالص 100میلیون دلار در دستور کار قرار دارد.


محدودیت در تولید بخاری گازسوز با رتبه انرژی پایین‌تر

عباس هاشمی، مدیرکل صنایع فلزی، برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت، از تلاش و برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای ایجاد محدودیت در تولید بخاری‌های گازسوز توسط واحدهای تولیدی با گرید انرژی کمتر از D از اول تیر سال آینده خبر داد. به گزارش ایرنا، عباس هاشمی افزود: تولید 2میلیون دستگاه بخاری کم‌مصرف و پربازده با رتبه انرژی C تا پایان سال96 در قالب راهکارهای اقتصاد کم کربن منطبق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی و تمهیداتی نیز برای این موضوع درنظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: باتوجه به تصریح قانون بودجه سال93 به جهت استفاده بهینه از منابع انرژی کشور طرح ارتقا و به‌روز رسانی رتبه انرژی بخاری‌های گازسوز دودکش‌دار به‌عنوان طرح مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت با هدف کاهش مصرف گاز طبیعی از ابتدای سال‌جاری مطرح شد.

هاشمی افزود: با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت کمیته راهبردی در این زمینه با مشارکت وزارتخانه مذکور و تولیدکنندگان عمده، سازمان ملی استاندارد و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت تشکیل شد. وی تصریح کرد: موضوع ارتقای گرید انرژی در بخاری‌های گازسوز با لحاظ کردن شرایط اقلیمی، مباحث و استانداردهای ساختمان، فرهنگ و الگوی مصرف‌کنندگان و کیفیت تولیدات داخلی مورد بحث و بررسی‌های کارشناسی قرار گرفته و پیشنهادات اجرایی در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی و تولید محصولات با رتبه انرژی بالاتر ارایه می‌شود. هاشمی یادآور شد: طرح ارتقا و به‌روز رسانی رتبه انرژی بخاری‌های گاز سوز دودکش‌دار با ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت در اردیبهشت سال‌جاری اعلام شد که به‌وسیله دفتر صنایع فلزی، برق و الکترونیک در قالب کمیته راهبردی پیگیری می‌شود. وی افزود: در این زمینه مکاتبه و هماهنگی لازم با سازمان ملی استاندارد ایران جهت بازنگری و درصورت نیاز تدوین استاندارد متناسب با بخاری‌های جدید همچنین سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در ارتباط با بازنگری استاندارد رتبه انرژی بخاری‌های گازسوز صورت گرفته است.


راه‌اندازی 2 شهرک صنعتی جدید در سال آینده

علی سلیمانی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران از به بهره‌برداری رسیدن دو شهرک صنعتی جدید در استان تا پایان نیمه نخست سال آینده خبر داد. به گزارش آنا، علی سلیمانی گفت: در سال آینده دو شهرک صنعتی فیروزکوه 2 و شهریار در استان تهران به بهره‌برداری می‌رسند.وی افزود: در سال‌جاری نیز 222واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان تهران به بهره‌برداری رسیده که حکایت از توسعه این شهرک‌ها و اهمیت روز افزون آنها در نگاه فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران با بیان اینکه تاسیس شهرک‌های صنعتی موجب شده بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌های واحدهای تولیدی ازبین برود، اظهار کرد: واحدهایی که تولیدشان از آلایندگی بالایی برخوردار است، نمی‌توانند در شهرک‌های صنعتی مستقر شوند، چراکه یکی از فلسفه‌های تاسیس این شهرک‌ها، همگام کردن واحدهای تولیدی با موازین زیست‌محیطی است.

وی ادامه داد: البته نمی‌توان گفت صدرصد فعالیت‌های واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها متناسب با مسایل زیست‌محیطی است، چراکه صنعت و تولید در بهترین حالت خود باز هم آلایندگی‌هایی دارد، ولی در شهرک‌های صنعتی سعی شده تاحد امکان از میزان آلایندگی‌های زیستی‌محیطی کاسته شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر