حوالی خبر

۱۳۹۳/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۷۷

یک شرکت روسی مسوول احداث راه‌آهن ایران- ارمنستان

تسنیم مدیرعامل شرکت راه‌آهن جنوب قفقاز، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت دولتی راه‌آهن روسیه گفت، این شرکت اجرای پروژه راه‌آهنی که ایران و ارمنستان قصد دارند برای اتصال خطوط ریلی دو کشور به یکدیگر احداث کنند را برعهده گرفته است.

ویکتور ربتس، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جنوب قفقاز، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت دولتی راه‌آهن روسیه گفت: این شرکت اجرای پروژه راه‌آهنی که ایران و ارمنستان قصد دارند برای اتصال خطوط ریلی دو کشور به یکدیگر احداث کنند را برعهده گرفته است.

در سال 2002، شرکت سرمایه‌گذاری راسیا اف زد‌ای دوبی امتیاز 50ساله ساخت و مدیریت یک راه‌آهن 305کیلومتری از ارمنستان تا ایران، تحت عنوان خط‌آهن جنوب ارمنستان را از دولت این کشور دریافت کرد و تا اواخر سال 2013، این شرکت مطالعات امکان‌سنجی این پروژه را به پیش برد.

ربتس گفت: اکنون مستندات نشان می‌دهد که کار ساخت خط‌آهن می‌تواند آغاز شود. وی افزود: شرکت راه‌آهن جنوب قفقاز یک موافقتنامه مرتبط را با شرکت راسیا اف زد‌ای به امضا رسانده است و بر این اساس کارهای مشخصی باید انجام گیرد. هزینه این پروژه 3.5میلیارد دلار تخمین زده شده است.

هزینه بالای پروژه به‌دلیل زمین کوهستانی منطقه است که باید راه‌آهن از آن عبور کند. این خط‌آهن 306کیلومتری شامل 64پل مجموعا به طول 19.6کیلومتر و 60تونل مجموعا به طول 102.3کیلومتر خواهد بود. این خط‌آهن از ایستگاه گاگارین در استان گگارکونیک آغاز می‌شود و با عبور از ایستگاه آگاراک در سیونیک جنوبی می‌تواند سالانه 25میلیون محمول را ترانزیت کند.

براساس بیانیه دولت ارمنستان، راه‌آهن جنوب ارمنستان کوتاه‌ترین مسیر ترانزیتی از بنادر دریای سیاه به بنادر خلیج فارس محسوب می‌شود و یک کریدور ترانزیتی مهم بین اروپا و منطقه خلیج فارس به‌وجود خواهد آورد.


مذاکره با خودروسازان دنیا برای تولید خودرو در چابهار

ایسنا دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: چابهار به‌عنوان سومین قطب صنعت خودروسازی مطرح شده که درصدد برقراری تعامل با خودروسازان بزرگ و به‌نام دنیا جهت راه‌اندازی فرآیند تولید خودرو در منطقه آزاد چابهار هستیم.

اکبر ترکان، مشاور رییس‌جمهور در بازدید از طرح‌های صنعتی منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار و توسعه بنادر چابهار اظهار کرد: پیشرفت طرح توسعه بنادر چابهار (اسکله‌های شهید بهشتی و شهید کلانتری)، در راستای دستور ریاست جمهور مبنی بر تسریع در پیشرفت، رضایت‌بخش است.

وی افزود: در سفر اخیر رییس‌جمهور محورهای توسعه مشخص شد، روند توسعه راضی‌کننده است اما در چشم‌انداز آینده نیازمند اتصال مجموعه بنادر چرخه ترانزیت کالا به شبکه سراسری راه‌آهن هستیم.

ترکان گفت: صنایع منطقه آزاد چابهار از جایگاه ویژه‌یی برخوردار هستند لذا برای تحقق این مهم نیازمند تسریع در اتصال خط لوله گاز به چابهار هستیم.


رشد ٦٧‌درصدی صادرات کالا از بندر نوشهر طی ۹ماهه امسال

تسنیم مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران از رشد ۶۷‌درصدی صادرات کالا از بندر نوشهر طی ۹ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.

منوچهر تاتینا اظهار کرد: میزان تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر در مجموع نسبت به مدت مشابه قبلی از رشد 43درصدی برخوردار بوده است.

وی با اشاره به رشد 100‌درصدی واردات مواد نفتی به بندر نوشهر از ابتدای امسال تا پایان آذر افزود: در بخش ورود کشتی به بندر نوشهر نیز عملکرد اداره کل در این مدت از رشد 38درصدی برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه بنادر نوشهر و فریدونکنار از تجهیزات و امکانات مناسبی برای تخلیه و بارگیری کالا برخوردارند، از فعالان بخش صادرات و واردات کالا درخواست کرد تا با حضور پررنگ‌تر در بنادر تابعه اداره کل و بهره‌گیری از مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد صنعت حمل و نقل دریایی، موجبات رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه و کشور را فراهم کنند.

سیمان، محصولات کشاورزی، مواد غذایی(میوه و کنسانتره میوه، خواربار و خشکبار) از عمده‌ترین کالاهای صادراتی و آهن آلات، غلات، موادنفتی، کاغذ و چوب از مهم‌ترین کالاهای وارداتی به بنادر نوشهر و فریدونکنار هستند.


اختصاص۲۰۲رام قطار برای بازگشت زایران امام رضا(ع)

مهر مدیرکل راه‌آهن خراسان از اختصاص ۲۰۲رام قطار برای مراجعت زایران امام هشتم(ع) از مشهد مقدس به ۲۶شهر و مراکز استان در سطح کشور به‌صورت فوق‌العاده و برنامه‌یی از تاریخ یکم لغایت پنج‌دی خبر داد.

محمدهادی ضیایی‌مهر با اعلام این خبر گفت: همزمان با ایام سوگواری شهادت امام هشتم(ع) ستاد تسهیلات برگشت زایران در این اداره کل تشکیل و اعضای این ستاد تلاش خواهند کرد تا به‌نحو احسنت و با حداقل مشکلات ارایه خدمات به زایران صورت پذیرد. مدیرکل راه‌آهن خراسان افزود: با اختصاص ۲۰۲رام قطار فوق‌العاده از تاریخ ۱/۱۰/۹۳ تا روز جمعه ۵/۱۰/۹۳ یکصدهزار زایر از طریق راه‌آهن مشهد به محل‌های سکونت خود در ۲۶شهر و مرکز استان در سطح کشور مراجعت خواهند کرد. ضیایی‌مهر تصریح کرد: در همین راستا ۲۰رام از تعداد آمار اعلام شده با ظرفیت ۱۲‌هزار نفر درون استان برای بازگشت هیات‌های مذهبی و زایران پیاده به شهرستان‌های سرخس، نیشابور، فیروزه، خوشاب، جوین و جفتای در نظر گرفته شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر