اخبار

۱۳۹۳/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۷

تعیین تسهیلات تکلیفی برای بانک مرکزی

لایحه بودجه برای تخصیص وام مسکن جانبازان و آزادگان و نیز ازدواج جوانان ارقام قابل‌توجهی را در سال آینده در نظر گرفته است.

براساس لایحه بودجه سال آینده، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانک‌های دولتی نسبت به تامین و پرداخت تسهیلات به مبلغ 14هزار و 400میلیاردریال از محل پس‌اندازهای قرض‌الحسنه با در نظرگرفتن دوره تنفس دوساله و در اقساط 10ساله برای ازدواج جوانان و جهت اشتغال مددجویان سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به بنیاد تعاون و حرفه‌آموزی و صنایع زندانیان کشور اقدام کند.

همچنین بانک مرکزی موظف است از طریق بانک‌های عامل در سال 1394 به تعداد 100‌هزار نفر از جانبازان 15‌درصد و بالاتر با اولویت درصد جانبازی، آزادگان، خانواده شهدا (همسر، والدین و فرزندان)، ایثارگران با حداقل 5/2سال حضور در جبهه، فرزندان جانبازان 70‌درصد و بالاتر و وراث تحت تکفل جانبازان 25درصد و بالاتر و وراث تحت تکفل آزادگان متوفی، فقط یک فقره تسهیلات مسکن براساس قوانین مربوطه و برابر قانون الزام بانک‌ها برای خرید یا ساخت مسکن اعطا کند.


گردش 426‌هزار‌میلیارد تومانی شاپرک

در 6ماه ابتدایی امسال مجموع کل مبالغ 3.4‌میلیارد تراکنش شاپرک، به حدود 426‌هزار‌میلیارد تومان رسید.

آخرین آمار از میزان و مبلغ تراکنش‌های شاپرک(شرکت الکترونیکی پرداخت کارتی) نشان می‌دهد که از فروردین تا پایان شهریور 1393 حدود سه‌میلیارد و 392‌میلیون تراکنش در کل کشور داشته که بالغ بر 1.54‌میلیارد آن در تهران و بیش از 1.84‌میلیارد دیگر در سایر مناطق کشور انجام شده است. این درحالی است که با کل تراکنش‌هایی که در 6ماهه اول سال توسط شاپرک ثبت شده مبلغی بیش از 426‌هزار و 102‌میلیارد تومان در شبکه بانکی جابه‌جا شده که حدود 155‌هزار و 262‌میلیارد تومان آن در تهران و بالغ بر 270‌هزار‌میلیارد تومان دیگر در سایر استان‌ها بوده است.

اما بیشترین تراکنش به خرید از طریق پایانه‌های فروش (کارتخوان‌ها) با حدود یک‌میلیارد و 778‌میلیون مورد و با مبلغی بیش از 392‌هزار و 760‌میلیارد تومان اختصاص دارد. از آمارهای بانک مرکزی اینگونه برآورد می‌شود که بیشترین تراکنش شاپرک از طریق کارتخوان‌ها ثبت می‌شود به‌گونه‌یی که در نیمه اول سال جاری در کنار تراکنش 1.7‌میلیاردی خرید، مانده‌گیری از این طریق حدود 450‌میلیون و پرداخت قبض و خرید شارژ نیز بیش از 274‌میلیون تراکنش داشته‌اند. این درحالی است که باتوجه به حجم بالای تراکنش‌های شاپرک و مبالغ جابه‌جا شده از این راه، با مطرح شدن طرح دریافت کارمزد از صاحبان کارتخوان‌ها، اصناف معتقد بودند درحالی‌که میزان زیادی از پول آنها از طریق کارتخوان‌ها در اختیار بانک‌ها قرار گرفته و آنها از رسوب این پول سود بالایی به‌دست می‌آورند دلیلی بر پرداخت کارمزد ازسوی آنها وجود ندارد.


طلا همچنان زیر 1200 دلار ماند

قیمت جهانی طلا روز دوشنبه همچنان تحت‌تاثیر گزارش روز جمعه وزارت کار امریکا قرار گرفت و کمتر از 1200دلار در هر اونس تثبیت شده است.

به‌گزارش رویترز، انتشار گزارش وزارت کار امریکا درخصوص بهبود اوضاع اشتغال در ماه نوامبر موجب شد تا ارزش دلار به بالاترین سطح خود در پنج سال اخیر برسد و این مساله فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است. براساس این گزارش قیمت هر اونس طلا روز دوشنبه به کمتر از 1192دلار رسیده است. قیمت طلا روز جمعه نیز بیش‌از 1.1درصد ارزش خود را پس از انتشار گزارش وزارت کار امریکا از دست داده بود. اقتصاد امریکا در ماه نوامبر بیش از 321هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده که این رقم در سه سال اخیر بی‌سابقه بوده است. سرمایه‌گذاران بین‌المللی نگران افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو امریکا هستند. این مساله می‌تواند موجب افزایش بیشتر ارزش دلار و کاهش قیمت طلا شود.


شعب برتر بانک دی معرفی شدند

همزمان با برگزاری چهارمین همایش تحول در نگاه دی که با حضور کلیه روسای شعب تهران و شهرستان‌ها برگزار شد، روسای شعب برتر تقدیر شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی بانک دی، در ابتدای این همایش مهدی قاسمی ـ معاون امور شعب بانک دی ـ با تقدیر از کلیه روسا و کارکنان شعب بانک که طی روزهای عملیات مهاجرت نرم‌افزار بانک زحمات زیادی کشیدند، اظهار کرد: امیدواریم شعب بانک دی به‌عنوان ویترین بانک با بهره‌گیری از بستر جدید، منشأ خدمات بهتر و متنوع‌تری برای مشتریان باشند.

وی در ادامه به تشریح وضعیت جذب منابع در شعب بانک تا پایان تابستان پرداخت و گفت: شعب از نظر میزان تحقق اهداف پیش‌بینی شده از‌جمله جذب منابع، ارایه تسهیلات و ضمانتنامه با اهداف ابلاغی مقایسه شده و در‌نتیجه طی 6‌ماهه نخست سال، دو شعبه حایز رتبه عالی، هفت شعبه حایز رتبه بسیار خوب و 25 شعبه رتبه متوسط دریافت کرده‌اند.

قاسمی درباره معیارهای ارزشیابی و نحوه رتبه‌بندی شعب خاطرنشان کرد: کلیه شعب بر‌اساس ملاک‌هایی نظیر دستیابی به اهداف تعیین‌شده از نظر تجهیز منابع، مصرف بهینه، داشتن تراز مثبت، تکریم مشتری، آراستگی، نظم و انضباط، رضایتمندی مشتریان از کارکنان شعب، تلاش جمعی در تحقق اهداف تعریف‌شده و تعاملات منطقی با ادارات حوزه مرکزی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر