نزول دلار و اصلاح بورس

۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۳:۳۲:۳۸
کد خبر: ۳۱۱۴۷۴
نزول دلار و اصلاح بورس

طی یک الی دو روز اخیر شاهد روندی نسبتا اصلاحی و برگشتی در بازار سرمایه بودیم و اگر بخواهیم برخی تحلیل‌ها و بررسی‌ها را بررسی و مشاهده نماییم متوجه ردپای بزرگی از نظرات درخصوص متصل کردن اصلاح بازار با اصلاح بازار دلار هستیم.

علی فراقی

طی یک الی دو روز اخیر شاهد روندی نسبتا اصلاحی و برگشتی در بازار سرمایه بودیم و اگر بخواهیم برخی تحلیل‌ها و بررسی‌ها را بررسی و مشاهده نماییم متوجه ردپای بزرگی از نظرات درخصوص متصل کردن اصلاح بازار با اصلاح بازار دلار هستیم. اگر بخواهیم به صورت دقیق به این موضوع بپردازیم عملا شاید بازار ارز ارتباطی و اثراتی را به بازار تحمیل نماید که غیرقابل انکار باشد و خصوصا برخی صنایع را تحت‌تاثیر قرار دهد ولی باتوجه به اینکه برخی از همین صنایع بسیاری از محاسبات و صورت‌های مالی خود را با نرخ نیمایی ثبت و اعمال می‌کنند، می‌توان درنظر گرفت که نوسانات بازار آزاد تاثیر بسزایی بر این سهام نخواهند داشت. شاید مورد دیگری که باید به آن توجه نمود صنایع به اصطلاح ریالی هستند که به دلیل تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد دستخوش تحمل هزینه‌های بالاتری باشند که شاید در کوتاه‌مدت و بلندمدت بر شرایط این‌گونه صنایع تاثیرگذار باشد. ولی مورد قابل توجه در بازار این است زمانی که شاهد نوسانات بالا و پایین بازار ارز هستیم شاهد هیجانات یک‌دست بازار سرمایه هستیم که عملا غیرمنطقی به نظر می‌رسد، زیرا عملا فقط به واسطه رشد قیمت دلار و کاهش قدرت ریال شاهد اکثر دارایی‌های سهامی هستیم که در عمل در حال مستهلک شدن هستند و صرفا این‌گونه رشد جذاب نخواهد بود. نکته‌ای در این میان به آن پی می‌بریم این است باتوجه به اینکه نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد در کلیت بر اکثر نمادهای بازار اثرات متفاوتی دارد و نمی‌توان یک سمت و سوی کلی را برای همه نمادهای بازار درنظر گرفت، می‌توان به خوبی به این نتیجه رسید که شاید علت مورد دیگری است یا صرفا با توجه به این نوسانات هیجانات چاشنی چنین رفتاری شده است تا کلیت بازار جهت گیری مثبت و منفی کوچک و بزرگی را انجام دهد. در کل باید گفت صرفا نباید به بازاری چون بازار سرمایه به صورت تک‌بعدی نگاه کرد، چون دارای صنایع متعدد به همراه انواعی از نمادها هست که   حتی باتوجه به اینکه در یک صنعت شاهد وجود چند نماد هستیم، ولی هر کدام از این نمادها هم دارای شرایط پتانسیل‌های متفاوتی می‌باشند همچنین به خوبی باید به این مورد توجه نمود که عملا با بازاری رو به رو هستیم که درصد بالای تاثیرات خود را از نرخ دیگری از بازار یک ارز ناشی می‌شود و باید رفتاری متفاوت را برای این بازار درنظر گرفت چه بسا در بسیاری از موارد با توجه به کنترل این نرخ نسبت به نرخ بازار آزاد، شاهد تغییرات قابل توجهی نیستیم.
مورد دیگری که شاید نیاز به گفتن داشته باشد این است بسیاری از این سوگیری‌ها و رفتارهای هیجانی و البته دیدگاه‌های تک‌بعدی بازار را می‌توان به دو علت بسیار مهم ربط دارد که هر دو به یک میزان باعث آسیب به سرمایه‌گذاران در این بازار می‌شوند.
مورد اول را می‌توان عدم آگاهی و آشنایی صحیح نسبت به این بازار دانست که در حال حاضر درصد قابل‌توجهی از فعالین و سرمایه‌گذاران به این بخش تعلق دارند و مورد دوم را می‌توان کسانی درنظر گرفت که با توجه به رفتن به سمت یادگیری و آشنایی نسبت به این بازار به سراغ افرادی در این حوزه رفته‌اند که عملا دانش کافی یا صحیح نسبت به این بازار ندارند و خواسته یا ناخواسته در حال یاد دادن نکاتی هستند که پر از ضعف و اشتباه می‌باشد که باید این مورد را ضعف قسمت آموزشی این بازار دانست که درنهایت منجر به همین رفتارها و تصمیمات غلط و درنهایت سوخت سرمایه‌های متعددی در بازار می‌شود.
در پایان باید گفت شاید نادیده گرفتن نرخ بازار آزاد ارزی همچون دلار کار اشتباهی باشد ولی باید به این موضوع دقت کرد که با توجه به ساختار و سیستم بازار سرمایه نمی‌تواند صرفا تنها محرک و عامل تکانه‌های بازار باشد و باید صرفا در زمان و ناحیه درست اقدام به لحاظ این متغیر در بازار نمود. 

ارسال نظر