آیا ماینرهای بیت‌کوین پس از هاوینگ می‌توانند به سودآوری ادامه دهند؟

احتمال رشد ۵ برابری تقاضا برای بیت‌کوین

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۱:۴۲:۰۳
کد خبر: ۳۱۱۱۲۶
احتمال رشد ۵ برابری تقاضا برای بیت‌کوین

ماینرهای بیت‌کوین به دلیل کاهش پاداش بلاک و حاشیه سود ناچیز، با فشار فزاینده‌ای روبه‌رو خواهند شد. با وجود این، تحلیل‌گران بازار، پیش‌بینی می‌کنند که این رویداد سرنوشت‌ساز، منجر به افزایش قابل توجه تقاضا برای بیت‌کوین خواهد شد. برخی پیش‌بینی‌ها حتی از احتمال رشد تقاضا تا ۵ برابر میزان عرضه جدید خبر می‌دهند.

ماینرهای بیت‌کوین به دلیل کاهش پاداش بلاک و حاشیه سود ناچیز، با فشار فزاینده‌ای روبه‌رو خواهند شد. با وجود این، تحلیل‌گران بازار، پیش‌بینی می‌کنند که این رویداد سرنوشت‌ساز، منجر به افزایش قابل توجه تقاضا برای بیت‌کوین خواهد شد. برخی پیش‌بینی‌ها حتی از احتمال رشد تقاضا تا ۵ برابر میزان عرضه جدید خبر می‌دهند.

پس از تکمیل موفقیت‌آمیز چهارمین هاوینگ بیت‌کوین در ۲۰ آوریل (یک اردیبهشت)، چالش سودآوری برای ماینرها آغاز شده است. این رویداد، پاداش استخراج هر بلاک را از ۶.۲۵ بیت کوین به ۳.۱۲۵ بیت‌کوین کاهش داد و به میزان قابل توجهی دارایی‌های تولید شده روزانه را کم کرد. این امر به‌شدت بر سودآوری ماینرها تاثیر گذاشته است، زیرا آن‌ها برای سرپا ماندن بیشتر به کارمزد تراکنش‌ها و قیمت‌های بالاتر بیت‌کوین متکی خواهند بود.

 

مبارزه برای سودآوری

به گفته جگ کنر (Jag Kooner)، رئیس بخش مشتقات صرافی ارز دیجیتال بیت‌فینکس (Bitfinex)، انتظار می‌رود ماینرهای بیت کوین به دلیل کاهش پاداش بلاک و حاشیه سود ناچیز، با فشار بیشتری مواجه شوند. این موضوع می‌تواند شرکت‌های کم‌بازده را از بازار خارج کند، مگر اینکه هزینه عملیاتی آن‌ها کاهش یابد یا ارزش بیت‌کوین به ‌طور قابل توجهی افزایش پیدا کند. او در این رابطه گفت: «با این‌حال، این تغییر همچنین فرصتی برای نوآوری و بهبود کارایی در این بخش ایجاد می‌کند. ماینرها ممکن است به‌ منظور حفظ سودآوری، مناطق جدیدی با منابع انرژی ارزان‌تر را بررسی کنند یا روی فناوری استخراج کارآمدتر سرمایه‌گذاری کنند.» با خروج بازیگران کم‌بازده از بازار، استخراج می‌تواند در میان شرکت‌های بزرگ‌تر و از نظر مالی قوی‌تر، متمرکزتر شود. چندین شرکت بزرگ استخراج در سخت‌افزارهای جدید و کارآمد سرمایه‌گذاری کرده‌اند و هزاران دستگاه استخراج را به ماشین‌آلات موجود خود اضافه کرده‌اند تا عملیات خود را بهبود بخشند. این می‌تواند به آن‌ها برتری دهد و به حفظ سودآوری آن‌ها کمک کند.

 

اتکا به کارمزد تراکنش‌ها

کنر همچنین توضیح داد که جبران بالقوه برای کاهش پاداش بلاک، افزایش کارمزد تراکنش‌ها است. این افزایش می‌تواند زمانی رخ دهد که تقاضا برای پردازش تراکنش‌ها از فضای موجود در بلاک‌ها بیشتر شود. با این‌حال، کارمزد تراکنش‌های بالاتر می‌تواند هزینه کاربران را افزایش دهد و از جذابیت شبکه بیت کوین برای تراکنش‌های کوچک‌تر کم کند. همچنین، کاهش طولانی‌مدت هش‌ریت بیت‌کوین می‌تواند اعتماد به امنیت شبکه را کاهش دهد و بر نرخ پذیرش و قیمت بیت کوین تاثیر منفی بگذارد.

عملکرد قیمت بیت‌کوین

علاوه‌ بر کارمزد تراکنش‌های بالاتر، افزایش قیمت بیت‌کوین نیز می‌تواند کاهش پاداش بلاک را جبران کند. این سناریو محتمل است، زیرا رویدادهای هاوینگ گذشته معمولا با جهش‌های قیمتی بیت‌کوین همراه بوده‌اند. با این‌حال، افزایش قابل توجه بیت کوین در این دوره به عوامل متعددی از جمله تقاضا، احساسات سرمایه‌گذاران و شرایط اقتصادی کلان بستگی دارد. در حالی که نظرات مختلفی در مورد عملکرد بیت کوین پس از هاوینگ وجود دارد، تنش‌های موجود در خاورمیانه می‌تواند باعث توقف روند پیش‌بینی‌شده توسط تحلیلگران شود. آقای کنر گفت که پس از تنش‌های هفته گذشته، احساسات بازار از خوش‌بینی به بدبینی تغییر کرد. او در این رابطه گفت: «هنوز مشخص نیست که آیا تنش‌های خاورمیانه بر اصول بنیادی بیت‌کوین تاثیر می‌گذارد یا خیر، اما به‌طور قطع، احساسات بازار نسبت به یک هفته پیش بسیار محتاطانه‌تر شده است.

 

پیش‌بینی جهش ۵ برابری تقاضا

به عرضه بیت‌کوین پس از هاوینگ ۲۰۲۴

رویداد هاوینگ بیت‌کوین در سال ۲۰۲۴، نقطه عطفی در تاریخ این ارز دیجیتال محسوب می‌شود. کارشناسان و تحلیلگران بازار، پیش‌بینی می‌کنند که این رویداد سرنوشت‌ساز، منجر به افزایش قابل توجه تقاضا برای بیت کوین خواهد شد. برخی از پیش‌بینی‌ها حتی از احتمال رشد تقاضا تا ۵برابر میزان عرضه جدید خبر می‌دهند. به گزارش کوین‌دسک (CoinDesk) وقوع رویداد اخیر هاوینگ بیت کوین، شوک عظیمی را به بازار ارزهای دیجیتال وارد کرده است. تحلیل‌گران انتظار یک دگرگونی اساسی در موازنه عرضه و تقاضای بیت کوین را دارند. صرافی شناخته‌شده بیت‌فینکس (Bitfinex) برای پیش‌بینی قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ، تخمین می‌زند که تقاضای بیت کوین می‌تواند ۵ برابر بیشتر از عرضه آن باشد. در هاوینگ اخیر که در روز شنبه رخ داد، پاداش استخراج هر بلاک بیت کوین از ۶.۲۵ به ۳.۱۲۵ واحد کاهش پیدا کرد.

این کاهش قابل توجه در تعداد بیت کوین‌های تازه استخراج‌شده، از قبل فشار زیادی را بر بازار وارد کرده بود.

آمارها نشان می‌دهند که انتشار روزانه بیت کوین‌های جدید از میانگین ۹۰۰ واحد قبل از هاوینگ، به تنها ۴۵۰ واحد رسیده است. این رقم به لحاظ ارزش دلاری، معادل کاهشی در حدود ۳۰ میلیون دلار در روز است. به باور تحلیل‌گران بیت‌فینکس، کمبود عرضه در ماه‌های پیش رو تشدید خواهد شد. عملیات استخراج کوچک‌تر به دلیل دشواری در کسب سود، مجبور به تعطیلی خواهند شد. در عین حال، به‌نظر نمی‌رسد که تقاضا کاهش پیدا کند. میانگین ورودی خالص روزانه از صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین که از ۱۱ ژانویه در ایالات‌متحده امریکا آغاز به کار کرده‌اند، حتی از میزان عرضه جدید نیز فراتر رفته است. سرمایه‌گذارانی که در تلاش برای کسب سهمی از بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان هستند، بیش از پیش تمایل دارند تا خودشان به‌طور مستقیم بیت‌کوین‌های‌شان را نگه دارند. داده‌های درون شبکه، حاکی از آن است که میزان خروج بیت کوین از صرافی‌ها به بالاترین حد خود از ژانویه ۲۰۲۳ رسیده که نشان‌دهنده گرایش روزافزون به ذخیره‌سازی بلندمدت است. نکته جالب توجه اینجاست که بر خلاف انتظارات، هنوز شاهد کاهش قیمت بیت‌کوین در آستانه هاوینگ نبوده‌ایم. این امر نشان می‌دهد که تازه‌واردان بازار با اشتیاق، هرگونه فشار فروش از سوی دارندگان بلندمدت را جذب می‌کنند. در نتیجه این تقاضای قدرتمند، قیمت بیت کوین در زمان نگارش این گزارش به ۶۶,۶۶۰ دلار رسیده که بیانگر رشدی ۵درصدی از زمان هاوینگ است. با فرونشستن تب و تاب این رخداد تاریخی در مسیر تکاملی بیت‌کوین، یک حقیقت آشکار است: صحنه برای نبردی سخت میان عرضه‌ای که به سرعت کمیاب‌تر می‌شود و تقاضایی که سیری‌ناپذیر به نظر می‌رسد، آماده شده است. در حالی که هاوینگ ۲۰۲۴ بیت کوین، جایگاه ویژه خود را در تاریخ ارزهای دیجیتال پیدا می‌کند، جامعه ارزهای دیجیتال با کنجکاوی و هیجان، منتظر است تا سرنوشت این رویارویی دیدنی را از نزدیک دنبال کند.

ارسال نظر