«تعادل» بررسی می‌کند

سیگنال مثبت به بورس تهران

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۱:۱۲:۲۱
کد خبر: ۳۱۱۱۱۱
سیگنال مثبت به بورس تهران

بورس تهران اولین هفته اردیبهشت ماه را با شرایط نسبتا خوب پشت‌سر گذاشت و توانست در این هفته سود ناچیزی عاید سهامداران کند تا پرتفوی سهامداران تا حدودی سبز شود. البته برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که روز چهارشنبه معاملات سرخ پوش شود اما خبری مثبت باعث شد که بازار تا حدود زیادی مثبت شود و وزنه سرخ‌پوشی در بازار کاهش یابد.

بورس تهران اولین هفته اردیبهشت ماه را با شرایط نسبتا خوب پشت‌سر گذاشت و توانست در این هفته سود ناچیزی عاید سهامداران کند تا پرتفوی سهامداران تا حدودی سبز شود. البته برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که روز چهارشنبه معاملات سرخ پوش شود اما خبری مثبت باعث شد که بازار تا حدود زیادی مثبت شود و وزنه سرخ‌پوشی در بازار کاهش یابد.

در اصل بورس معاف از مالیات شد و همین موضوع به ورود نقدینگی و کاهش صف فروش کمک کرد. طبق مصوبه مجلس مالیات بر عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس)‌ها و بازارهای خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیست.

این وضعیت مالیاتی در حالی رخ می دهد که براساس آمار منتشر شده شرکت‌های بورسی سال گذشته بیشترین مالیات را پرداخت کرده‌اند و کمترین عایدی و سود را برای سهامداران داشته باشد.

معافیت مالیاتی یک خبر مثبت برای بورس است و اگر طی هفته‌های آینده میزان سیگنال‌های مثبت به بازار سهام افزایش یابد آن زمان معاملات نیز یک مسیر صعودی معقولی را طی کنند (یعنی صعودی بدون دخالت و دستکاری و تنها با تکیه به اخبار مثبت) که این صعود برخلاف رشدهای بورس می‌تواند سود خوبی برای سهامداران در پی داشته باشد.

 

نفت صعودی شد

بهای معاملات نفت برنت ۵ سنت معادل ۰.۰۶درصد افزایش یافت و به ۸۸ دلار و ۴۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت امریکا با ۸ سنت معادل ۰.۱درصد افزایش، به ۸۳ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه رسید.

منابع بازار با اشاره به آمار موسسه امریکن پترولیوم اعلام کردند ذخایر نفت امریکا در هفته منتهی به ۱۹ آوریل، ۳.۲۳۷ میلیون بشکه کاهش یافت. این آمار برخلاف پیش‌بینی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز است که افزایش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای ذخایر نفت را برآورد کرده بودند. معامله‌گران برای تايید این کاهش بزرگ، منتظر انتشار آمار رسمی ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی امریکا در بعدازظهر روز جاری هستند. فعالیت تجاری امریکا در آوریل، به پایین‌ترین رکورد چهار ماهه رسید. شرکت «اس‌اند پی گلوبال»
روز سه شنبه اعلام کرد شاخص تولید «کامپوزیت پی‌ام آی» که بخش‌های تولید و خدمات را رصد می‌کند، از ۵۲.۱ واحد در مارس، به ۵۰.۹ واحد در آوریل کاهش یافت. تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: این آمار می‌تواند سیاستگذاران را متقاعد کند که کاهش نرخ بهره، برای حمایت از اقتصاد، ضروری است.

کاهش نرخ بهره امریکا می‌تواند از رشد اقتصادی این کشور پشتیبانی کند و به نوبه خود، تقاضا برای نفت در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت در جهان را تقویت کند. بر‌اساس گزارش رویترز، تحلیلگران همچنان جدیدترین تحولات در عرصه ژئوپلیتیکی خاورمیانه را زیرنظر دارند. با این حال، تحولات جاری تاثیری بر عرضه نفت از این منطقه نداشته‌اند.

 

کامودیتی‌ها پیشتاز بازار

رشد دلار در دو هفته قبل عامل اصلی حرکت بازارهای موازی بورس شد و حالا افت آن طی این روزها، انرژی بازار را گرفته است. شاید این موضوع تا حدودی موثر باشد اما به نظر سیاست اشتباه تثبیت در نرخ ارز نیمایی نیز این موضوع عدم رشد بورس موثر بوده است. حتی با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان و حتی فولادسازها بر این موضوع صحه گذاشته‌اند که باید به سمت کم شدن اختلاف برویم، ولی دولت همچنان کار خود را می‌کند. امسال یک سلسله اتفاقات و رویدادهای بنیادی می‌تواند رخ دهد که فضای بازار را تحت تاثیر خود گرفته و شرایط بهتری را از نظر بنیادی ایجاد کند. اگر بخواهیم بعدهای تفاوت آن را بررسی کنیم باید از یک‌سو به تحولات جالب توجه بورس کالا و محصولات و شرایط آن اشاره کرد و از سوی دیگر چشم به تحولات و اتفاقات کدالی داشت که طی این چند هفته سه دسته گزارش مهم را راهی کدال می‌کنند؛ دسته اول که طی این چند روز آن را خواهیم دید گزارش‌های میان‌دوره‌ای برخی شرکت‌ها با سال مالی متفاوت معامله شدند. دسته دوم گزارش‌های ماهانه شرکت‌هاست که طی هفته بعد به بازار می‌رسد و دسته سوم که معتقدیم از دو دسته بالا مهم‌تر و تاثیرگذارتر هستند، گزارش‌های ۱۲ماهه بوده که اوضاع را در فضای متفاوتی قرار می‌دهد که می‌تواند انگیزه قوی برای رشد بازار به واسطه ارزندگی قیمت‌ها ایجاد کند. در کنار این موارد بالا تحولات مختلف از دلار نیما و شایعات و شنیده‌های آن نیز چاشنی کار شده و می‌تواند خوراک اردیبهشت بهتری را برای بازار ترسیم کند. به همین دلیل این گروه به زودی معاملات پرحجمی خواهد داشت.

 

بازار از نگاه معاملات

طی معاملات آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه شاخص کل بورس تهران هزار و 71 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 304 هزار و 448 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد 4 هزار و 650 واحدی در رقم 763 هزار و 655 واحدی ایستاد.شاخص کل فرابورس با افزایش 116 واحدی به رقم 25 هزار و 605 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با رشد هزار و 170 واحد به سطح 140 هزار و 992 واحد رسید.

روز چهارشنبه برای پنجمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 136 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. در مجموع روزهای معاملاتی اولین هفته اردیبهشت ماه، هزار و 262 میلیارد تومان سرمایه حقیقی وارد بازار شده است. در این روز نماد حگهر بیشترین ورود پول حقیقی را داشت که ارزش آن 90 میلیارد تومان بود. پس از حگهر، نمادهای فاراک، خاهن و فن افزار بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای شستا، شبندر، فولاد و خساپا تعلق داشت.

در این روز فملی، شبندر و فایرا نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای پارسان، فولاد و کگل از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای فجهان، شگویا و وسپهر بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای آریا، آریان و ساروج نمادهایی هستند که اثر کاهنده بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و خزامیا و فولاد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز کرمان، حگهر و فزر بیشترین تراکنش را داشتند.

روز چهارشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 11 هزار و 133 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 779 میلیارد تومان بود که 7 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 7 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 720 میلیارد تومان رسید.

در معاملات نماد کگل بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 131 میلیارد تومان بود. پس از کگل، حگهر بیشترین ارزش معاملات را داشت و شبندر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فارس و خزامیا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.در حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 982 میلیون و 401 هزار و 706 سهم در صدر قرار گرفته است. فاذر در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به کرمان تعلق داشت. دو نماد حگهر و شستا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

در معاملات چهارشنبه، 99 نماد صف خرید داشتند و 29 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 2 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 310 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 109درصدی به 232 میلیارد تومان رسید.

ارسال نظر