بورس در تنش‌ها

۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۳۳:۱۶
کد خبر: ۳۱۰۵۳۱

براساس قانون اوراق بهادار در شرایط اضطراری شورای عالی بورس می‌تواند با تشکیل جلسه و تا حداکثر سه روز معاملات را متوقف کند؛ شرایط اضطراری همانند شرایط جنگ و امثال این موارد است.

محمد خبری زاد

براساس قانون اوراق بهادار در شرایط اضطراری شورای عالی بورس می‌تواند با تشکیل جلسه و تا حداکثر سه روز معاملات را متوقف کند؛ شرایط اضطراری همانند شرایط جنگ و امثال این موارد است. ما در این یک دهه اخیر این شرایط اضطراری را دو بار تجربه کرده‌ایم؛ نخست در شهادت سردار سليماني و بازار سرمایه با حالت بحرانی مواجه شد و یک بار هم ابتدای هفته بود. در اين دو مورد بازار تعطيل نشد، چراکه تعطيلي بازار معضلات خاص خود را دارد؛ صندوق‌ها با مشکل مواجه می‌شوند حتی کسانی که کار بانکی نیز دارند با مشکل مواجه می‌شوند. ممکن است سرمایه‌گذار دارایی خود را برای پاس کردن چک بفروشد و امثال این موارد. چنین معضلاتی باعث می‌شود که مدیران و تصمیم‌گیران بازار را تعطيل نکنند و به جای آن یک‌سری محدودیت می‌گذارند که جو التهابات را کاهش دهد و معاملات دچار افت نشود که مهم‌ترین آن محدود کردن دامنه نوسان است‌. بازار پس از شهادت سردار سليماني و تنش روزهای اخیر با کاهش دامنه نوسان روبه‌رو شد که شورای عالی بورس از اختیارات خود استفاده کرد و دامنه نوسان را تبدیل به مثبت و منفی یک کرد تا قیمت‌ها افت پیدا نکند و پس از فروکش کردن التهابات سرمایه‌‌گذاران متوجه می‌شدند که بازار نیاز به منفی بودن نداشته است. بازار سرمایه در شرایط فعلی پتانسیل خوبی برای رشد دارد، اما به شرط اینکه این دو مورد بنیادین حل شود یا حداقل کورسوی امیدی در این‌ خصوص ایجاد شود که بانک ‌مرکزی به این سمت خواهد رفت که این موضوع در شرایط کنونی وجود ندارد، این موضوع از مصاحبه ريیس بانک مرکزی در عید هم مشخص بود و این سیاست برای اینکه بازار کمر راست نکند کافی است، اما بعد از خاتمه تنش‌های نظامی و سیاسی ممکن است بازار کمی رشد کند، اما رشد میان و بلندمدت پایدار بسته به حل مشکلاتی است که مرور شد. 

همچنین اگر اتفاقات روزهای اخیر هم نبود، بازار به هر حال مثبت نمی‌شد؛ چراکه مشکلات هنوز پابرجاست و به‌رغم اینکه احتمالا گزارش‌های سه‌ ماهه زمستان و 12 ماهه سال ‌1402 گزارش‌های خیلی بهتری نسبت به سایر فصول خواهد بود اما همچنان بازار درگیر این است که دلار نیما فاصله زیادی با دلار بازار آزاد دارد و جذابیت بازارهای موازی بسیار بیشتر است که این نکته بسیار مهمی است؛ چراکه جذابیت بازارهای موازی باعث می‌شود پول جدیدی وارد بازار سرمایه نشود و سهامداران باقی‌مانده در این بازار که سهامداران وفاداری هستند  نیز ممکن است عطای این بازار را به لقای آن ببخشند و از این بازار خارج شوند.

ارسال نظر