برنامه توسعه صادرات ال‌ان‌جي روسيه به خطر افتاد

۱۴۰۳/۰۱/۱۸ - ۰۱:۰۹:۱۶
کد خبر: ۳۰۹۶۸۴

برنامه روسيه براي توسعه سريع صادرات گاز طبيعي مايع (ال‌ان‌جي) به دليل تحريم‌هاي امريكا و به تاخير افتادن صادرات يك پروژه بزرگ جديد، متوقف شده است. به گزارش ايسنا، تاسيسات «آركتيك ال‌ان‌جي ۲»، توليد را در دسامبر آغاز كرد اما به دليل محدوديت‌هاي امريكا، تاكنون موفق به صادرات گاز نشده است.

برنامه روسيه براي توسعه سريع صادرات گاز طبيعي مايع (ال‌ان‌جي) به دليل تحريم‌هاي امريكا و به تاخير افتادن صادرات يك پروژه بزرگ جديد، متوقف شده است. به گزارش ايسنا، تاسيسات «آركتيك ال‌ان‌جي ۲»، توليد را در دسامبر آغاز كرد اما به دليل محدوديت‌هاي امريكا، تاكنون موفق به صادرات گاز نشده است. اين تاسيسات مجبور شد توليدش را در فوريه به‌شدت كاهش دهد. روزنامه ودوموستي كه نخستين رسانه منتشركننده خبر كاهش توليد بود، اعلام كرد «آركتيك ال‌ان‌جي ۲» قادر به صادرات سوخت نيست و ظرفيت كافي براي ذخيره سازي ندارد.
شركت نواتك كه سهامدار بزرگ اين تاسيسات واقع در بالاي دايره قطب شمال است، قصد دارد صادرات ال‌ان‌جي را تا پايان مارس آغاز كند. به گفته منابع آگاه، اين شركت سرگرم مذاكره براي فروش نخستين محموله به خريداران در چين است اما در بحبوحه نگراني‌ها از تلافي امريكا، زمان آن معلوم نيست. همچنين اين شركت به دنبال يافتن خريداراني در هند است. وضعيت نواتك نشان مي‌دهد رسيدن به هدف سه برابر كردن صادرات ال‌ان‌جي تا سال ۲۰۳۰، تا چه حد براي روسيه دشوار است. اين كشور قبل از جنگ اوكراين، بزرگ‌ترين صادركننده گاز در جهان بود اما پس از حمله نظامي به همسايه خود، بخش بزرگي از بازار گاز اروپا را از دست داد و سال گذشته، حدود ۳۲ ميليون تن ال‌ان‌جي به اين منطقه صادر كرد كه در مقايسه با تجارت جهاني ۴۱۲ ميليون تن، حجم ناچيزي بود. امريكا در نوامبر گذشته، شركت نواتك را هدف محدوديت‌هايي قرار داد كه باعث خارج شدن ساير سرمايه‌گذاران در پروژه «آركتيك ال‌ان‌جي ۲» شامل توتال انرژي و ميتسويي شد. اين تحريم‌ها، همچنين برنامه‌هاي اين پروژه براي دريافت كشتي‌هاي يخ‌شكن ويژه براي عبور از آبهاي يخ زده را برهم زد. توليد گاز پروژه «آركتيك ال‌ان‌جي ۲» در فوريه، ۸۳ ميليون تن در مقايسه با ۲۵۰ ميليون تن در ژانويه و ۴۲۵ ميليون تن در دسامبر بود. بر اساس گزارش بلومبرگ، ظرفيت توليد نخستين واحد «آركتيك ال‌ان‌جي ۲»، حدود ۶.۶ ميليون تن در سال است و به اتفاق دو واحد ديگر كه هنوز راه‌اندازي نشده‌اند، مجموع ظرفيت اين تاسيسات، حدود ۲۰ ميليون تن برنامه‌ريزي شده است.

ارسال نظر