راه‌حلي براي كاهش مصرف اينترنت وجود دارد؟

۱۴۰۳/۰۱/۱۴ - ۰۰:۲۳:۴۷
کد خبر: ۳۰۹۴۳۱

تنها با تغييراتي كوچك در تنظيمات گوشي يا اپليكيشن مي‌توان در مصرف اينترنت گوشي و واي‌فاي صرفه‌جويي و از آن بهينه‌تر استفاده كرد چون در بيشتر موارد حجم اينترنت مصرفي با انجام دادن موارد ساده كم مي‌شود.

تنها با تغييراتي كوچك در تنظيمات گوشي يا اپليكيشن مي‌توان در مصرف اينترنت گوشي و واي‌فاي صرفه‌جويي و از آن بهينه‌تر استفاده كرد چون در بيشتر موارد حجم اينترنت مصرفي با انجام دادن موارد ساده كم مي‌شود. به گزارش ايسنا، با افزايش سرعت اينترنت و شروع پيشرفت نسل پنجم ۵G، حجم بيشتري از اينترنت كاربران صرف شبكه‌هاي اجتماعي، كار و آموزش آنلاين مي‌شود، درنتيجه كم كردن هزينه‌هاي اينترنت و مديريت مصرف آن هم بسيار ضروري‌تر از قبل است. يكي از كارهايي كه در اوغات فراغت مي‌تواند لذت بخش باشد، گشتن در شبكه‌هاي اجتماعي و وبگردي است به گونه‌اي كه ممكن است ساعت‌ها شما را بدون اينكه متوجه مصرف اينترنت باشيد، به خود (گوشي) سرگرم كند. تعيين سقف مجاز مصرف ديتا در تنظيمات گوشي يكي از راهكارهاي مناسب است چون با استفاده از اين قابليت مي‌توان محدوديت‌هايي را اعمال كرد تا پس از مصرف ميزان مشخصي از اينترنت كاربر يك هشدار دريافت كند. براي اين كار كافيست كاربر به بخش Connections تنظيمات گوشي برود، گزينه Data usage را انتخاب و در بخش Mobile data usage تغييرات دلخواه خود را انجام دهد؛ همچنين در اين بخش مي‌توان در صورت داشتن دو سيم كارت، محدوديت‌هايي را براي هر كدام از آنها گذاشت تا به ميزان مشخصي از اينترنت همراه مصرف شود.

 

مديريت مصرف اينترنت با استفاده از اپليكيشن‌هاي گوشي

با مشاهده لحظه‌اي ميزان مصرف اينترنت، مي‌توان در مصرف اينترنت صرفه‌جويي كرد. با اينكه برخي اپراتورها قابليت‌هاي «شارژ و اينترنت اضطراري» را براي مشتركان خود فراهم كرده است؛ اما نصب اين اپليكيشن‌ها براي كم كردن مصرف اينترنت راهكار مناسبي است.

 

غيرفعال كردن برنامه‌هاي پس زمينه

برخي از اپليكيشن‌هاي نصب شده در گوشي حتي اگر باز نشوند، باز هم در پس‌زمينه‌ گوشي فعال هستند و در زمان اتصال به اينترنت همگام‌سازي و تنظيمات مربوط به خود را انجام مي‌دهند. اين حالت زماني كه تعداد زيادي از اپليكيشن‌ها را روي گوشي خود نصب كرده ايد، مي‌تواند حجم زيادي از اينترنت همراه را مصرف كند. راه‌حل برطرف كردن اين مشكل اين است كه به منوي Connections برويد، بخش Data usage را انتخاب و گزينه Data saver را به حالت on دربياوريد تا همه فعاليت‌ها در پس‌زمينه گوشي متوقف شود. البته در كنار غير فعال كردن برنامه‌هاي پس زمينه، شناسايي و متوقف كردن اپليكيشن‌هاي پر مصرف مي‌تواند در كاهش مصرف اينترنت موثر باشد. فعال كردن حالت Data saver در گوشي‌ مي‌تواند روي عملكرد برنامه‌هايي مثل اپليكيشن‌هاي ايميل و دريافت نوتيفيكيشن‌ها اثر داشته باشد. در اين شرايط مي‌توان از روش گزينشي استفاده كرد، به اين صورت كه تنها برنامه‌هايي كه مصرف ديتاي بالاتري را در پس‌زمينه دارند، غيرفعال ‌شوند. براي اين كار لازم است به بخش Apps در تنظيمات گوشي برويد، با انتخاب اپليكيشن مورد نظر گزينه Mobile data يا Data usage را خواهيد ديد و در نهايت در اين بخش با غيرفعال كردن حالت background data usage مي‌توانيد از فعاليت هر اپليكيشن در پس‌زمينه گوشي خود جلوگيري كنيد. البته نكته قابل توجه اين است كه همه اپليكيشن‌ها به يك اندازه اينترنت مصرف نمي‌كنند و براي كم كردن مصرف اينترنت، در بعضي از اپليكيشن‌ها گزينه‌اي وجود دارد كه با فعال كردن آن مي‌توان از نسخه‌هاي سبك‌تر و كم‌مصرف‌تر استفاده كنيد. براي مثال، مرورگر گوگل كروم يكي از پرطرفدارترين مرورگرها در ميان كاربران گوشي‌هاي اندرويد است كه با وجود رابط كاربري ساده، اينترنت زيادي را مصرف مي‌كند. در زمان وبگردي، مي‌توانيد در كنار محدود كردن بخشي از مصرف اينترنت، با بستن اپليكيشن‌هاي ديگر يا اختصاص ندادن اينترنت به بقيه دستگاه‌ها، از قابليت Lite mode گوگل كروم استفاده كنيد؛ در اين حالت صفحات وب با فشرده‌سازي بيشتر و سرعت بالاتر باز مي‌شوند. براي فعال كردن اين قابليت بايد به بخش settings برنامه گوگل كروم رفت و گزينه Lite mode را فعال كرد؛ پس از فعال كردن اين حالت، ميتوان حتي مقدار اينترنتي كه صرفه‌جويي شده را هم مشاهده كرد؛ براي بعضي ديگر از اپليكيشن‌هاي پركاربرد مثل جي‌ميل، گوگل‌مپ‌ هم نسخه‌هاي Lite و كم‌حجم وجود دارد كه با نصب‌ اين نسخه‌ها، مقدار مصرف اينترنت كمتر مي‌شود.

 

مديريت مصرف حجم در زمان تماشاي تلويزيون‌هاي اينترنتي و آنلاين

تلويزيون‌هاي اينترنتي در عين سرگرم گننده بودن با بالاتر رفتن كيفيت پخش، حجم بيشتري از بسته‌هاي اينترنت همراه را مصرف مي‌كنند، براي همين بهتر است از كاهش كيفيت ويدئوها از حالت HD به كيفيت‌ SD در زمان تماشاي آنلاين براي كم كردن مصرف اينترنت استفاده كنيد.

 

كنترل مصرف در زمان هات اسپات كردن

 زماني كه با استفاده از قابليت هات‌اسپات (Hotspot) اينترنت همراه گوشي خود را به لپ‌تاپ متصل مي‌كنيد، اگر ويندوز يا ديگر نرم‌افزارهاي لپ‌تاپ به صورت خودكار به‌روزرساني شوند بسته شما به سرعت تمام مي‌شود، پس بهتر است قبل از اين كار، به‌روزرساني خودكار ويندوز را غيرفعال كنيد. البته راهكار بهتر، گذاشتن محدوديت سقف مصرف، در زمان هات اسپات كردن است. براي اين كار لازم است به بخش portable hotspot در گوشي خود برويد، قسمت personal hotspot را انتخاب و گزينه Data Limit را انتخاب و ميزان مورد نظر خود را تعيين كنيد.

 

متوقف كردن حالت آپديت خودكار

اگر حالت خودكار آپديت اپليكيشن‌ها فعال باشد، حجم زيادي از ديتا بدون اطلاع شما مصرف مي‌شود، اين موضوع در برنامه پلي‌استور گوگل زياد پيش مي‌آيد. براي غير فعال كردن اين قابليت مي‌توانيد از تنظيمات پلي استور، در بخش Auto-update apps، گزينه‌هاي به روزرساني خودكار را غيرفعال كنيد. براي كاهش مصرف اينترنت در بعضي از پيام‌رسان‌ها مثل واتس اپ هم، پس از نصب اين برنامه‌ها به بخش تنظيمات برويد و دانلود خودكار فايل‌ها و ويدئوها را غيرفعال كنيد. علاوه بر راهكارهاي گفته شده، نكته‌ها و روش‌هاي ديگري هم هست كه در بعضي از مواقع اضطراري مي‌تواند به شما كمك كند تا مصرف اينترنت‌ خود را بهتر مديريت كنيد. كارهايي مانند تغيير حالت سيم كارت از از ۴G به ۳G كه با وجود كاهش سرعت، مدت زمان بيشتري را براي استفاده از اينترنت در اختيارتان مي‌گذارد، استفاده از حالت آفلاين اپليكيشن گوگل مپ، غيرفعال كردن برنامه‌هاي ذخيره فضاي ابري مثل گوگل درايو در حالت اينترنت ديتا و …، و دانلود موزيك‌ها و آهنگ‌هاي مورد علاقه به جاي استفاده از سرويس‌هاي آنلاين.

ارسال نظر