درآمد نفتي روسيه افت كرد

۱۴۰۲/۱۲/۲۷ - ۲۳:۰۶:۵۳
کد خبر: ۳۰۹۰۲۴

اطلاعات آژانس بين‌المللي انرژي (IEA) نشان داد درآمد صادرات نفت روسيه در فوريه، به دليل سخت‌گيري بيشتر امريكا در اعمال تحريم‌ها و محتاط شدن مشتريان نفتي مسكو، كاهش پيدا كرد.

اطلاعات آژانس بين‌المللي انرژي (IEA) نشان داد درآمد صادرات نفت روسيه در فوريه، به دليل سخت‌گيري بيشتر امريكا در اعمال تحريم‌ها و محتاط شدن مشتريان نفتي مسكو، كاهش پيدا كرد.
به گزارش ايسنا، اين آژانس مستقر در پاريس اعلام كرد روسيه در ماه ميلادي گذشته، ۱۵.۶۹ ميليارد دلار از صادرات نفت خام و فرآورده‌هاي نفتي درآمد كسب كرد كه ۰.۹۵ درصد نسبت به ژانويه كاهش داشت.
آژانس بين‌المللي انرژي اعلام كرد هر چند صادرات فرآورده‌هاي نفتي روسيه در فوريه، ثابت ماند اما حجم محموله‌هاي نفت خام اين كشور، به ۴.۷۵ ميليون بشكه در روز در مقايسه با ركورد ۵ ميليون بشكه در روز در دسامبر، كاهش يافت.
طبق گزارش آژانس بين‌المللي انرژي، كاهش صادرات نفت روسيه، تا حدودي زيادي به دليل خريد كمتر توسط هند بود كه خريد نفت روسيه را در فوريه، ۴۲۰ هزار بشكه در روز نسبت به ماه قبل كاهش داد. حجم كمتر صادرات نفت خام، با افزايش قيمت‌هاي صادرات محصول، تنها تا حدي جبران شد.
روسيه از زمان آغاز جنگ در اوكراين، به بزرگ‌ترين تامين‌كننده نفت هند تبديل شده كه مشتري بشكه‌هاي ارزان‌تر مسكو شده است. با اين حال، در ماه‌هاي اخير، امريكا و متحدانش نظارت بر پايبندي جهاني به تحريم‌هاي انرژي خود عليه كرملين را تشديد كرده‌اند و اكنون پالايشگاه‌هاي هندي به دنبال خريد بيشتر از توليدكنندگان رقيب مانند عربستان سعودي هستند.
احتياط هند، باعث بلاتكليفي نفتكش‌هاي حامل نفت سوكول روسيه در آبهاي سنگاپور و كره جنوبي شده است. حجم نفت سرگردان در اوج خود، به ۱۸ ميليون بشكه رسيد اما با خريد بخشي از محموله‌هاي نفت سوكول توسط پالايشگاه‌هاي چيني، تا حدودي كاسته شده است.
بارگيري نفت روسيه در فوريه به مقصد چين، به ۲.۲ ميليون بشكه در روز رسيد كه مطابق با ركورد اخير در نوامبر بود.
بر اساس گزارش بلومبرگ، آژانس بين‌المللي انرژي اعلام كرد رشد ماه به ماه ثبت شده، تنها ۱۰۰ هزار بشكه در روز بوده است و تحويل واقعي ممكن است بيشتر باشد زيرا حدود ۳۵۰ هزار بشكه در روز از صادرات روسيه، هنوز مقصد مشخصي ندارد و ممكن است به دست خريداران چيني برسد.

ارسال نظر