گزارش آگهی

آشنایی با 6 جاذبه دیدنی در فاصله میان مشهد تا سبزوار

۱۴۰۲/۱۲/۲۷ - ۱۹:۰۷:۰۱
کد خبر: ۳۰۹۰۰۳
آشنایی با 6 جاذبه دیدنی در فاصله میان مشهد تا سبزوار

مشهد و سبزوار، دو شهر دیدنی استان خراسان رضوی، هر‌ساله پذیرای مسافران متعددی هستند که با اهداف زیارتی و تفریحی راهی این استان می‌شوند.

علاوه‌بر مکان‌های توریستی مشهور سبزوار و مشهد، چندین جاذبه دیدنی تاریخی، طبیعی و مذهبی میان این دو شهر وجود دارد که در نوع خود کم‌نظیر و خارق‌العاده هستند. در این مطلب، 6 مورد از جاذبه‌های دیدنی میان مشهد و سبزوار را معرفی کرده‌ایم.

مشهد و سبزوار، دو شهر دیدنی استان خراسان رضوی، هر‌ساله پذیرای مسافران متعددی هستند که با اهداف زیارتی و تفریحی راهی این استان می‌شوند. علاوه‌بر مکان‌های توریستی مشهور سبزوار و مشهد، چندین جاذبه دیدنی تاریخی، طبیعی و مذهبی میان این دو شهر وجود دارد که در نوع خود کم‌نظیر و خارق‌العاده هستند. در این مطلب، 6 مورد از جاذبه‌های دیدنی میان مشهد و سبزوار را معرفی کرده‌ایم.

1- روستای بوژان سرسبز؛ ماسوله خراسان

در دامنه ارتفاعات جنوبی رشته‌کوه بینالود و در 120 کیلومتری مشهد، روستایی سرسبز و خوش‌آب‌وهوا به نام بوژان وجود دارد.شما می‌توانید با خرید بلیط قطار سبزوار و رفتن به این جاذبه‌های ارزشمند، خاطراتی خوشی را برای خود رقم بزنید. از‌آنجایی‌که این روستا فقط 13 کیلومتر با نیشابور فاصله دارد، به تفرجگاه ایام تعطیل مردم این شهر و گردشگران علاقه‌مند به طبیعت تبدیل شده است. خانه‌های پلکانی، بافت قدیمی، کوچه‌باغ‌های سرسبز و آب‌وهوای پاک روستای بوژان، به ماسوله خراسان شهرت دارد. این روستا با چشم‌اندازی بی‌نظیر، آبشارهای کوچک و بزرگ، کشتزارها و انواع گل‌های رنگارنگ، منظره‌ای بهشت‌مانند دارد که قطعا برای همیشه در ذهن‌تان ماندگار می‌شود.

زمان سفر مناسب به روستای بوژان، فصل تابستان است. در این فصل، می‌توانید میوه‌های تابستانی متنوع و خوش‌آب‌و‌رنگ که به‌نوعی سوغات بوژان هستند را تهیه کنید. مسیر روستای بوژان بسیار سرراست است. برای رفتن به این روستا باید از سمت مشهد به‌طرف نیشابور حرکت کنید و نرسیده به این شهر از‌طریق تابلوهای راه، خودتان را به روستا برسانید. برای اقامت در روستای بوژان نیز خانه‌های بوم‌گردی آماده‌شده است؛ بنابراین، فرصت بیشتری برای لذت‌بردن از زیبایی‌های این روستای گمشده خواهید داشت.

2- یخچال‌های سبزوار

در زمان‌های گذشته که هنوز یخچال و سردخانه‌ها وجود نداشت، ساختمان‌هایی با معماری خاص برای نگه‌داشتن مواد غذایی ساخته می‌شد و آن‌ها را یخدان می‌نامیدند. نمونه‌هایی از یخدان‌ها در کناره جنوبی اتوبان مشهد به تهران و در نزدیکی سبزوار وجود دارد. یخچال‌ها یا یخدان‌های سبزوار، یادگاری از دوران قاجار هستند؛ این ساختمان‌ها در گذشته کاربری مفیدی داشتند؛ اما اکنون بر اثر گذشت زمان و عوامل محیطی، دچار فرسایش شده‌اند.

آشنایی با 6 جاذبه دیدنی در فاصله میان مشهد تا سبزوار

یخچال‌های سبزوار که به لهجه مردم بومی یخدو یا یخدونا نامیده می‌شوند، بناهای خشتی سه‌گانه مخروطی‌شکل هستند. هر یخدان از سه بخش استخر، مخزن گنبددار و دیوارهای بلند تشکیل شده است. در یخچال‌ها، برف و یخ برای تابستان نگهداری می‌شد؛ دیوارهای بلند یخدان در تمام طول روز سایه ایجاد می‌کردند و مانع از ذوب‌شدن یخ‌ها می‌شدند. ضخامت دیوارهای یخدان‌های سبزوار در پایین 5 متر است که هرچه به‌طرف بالا برود، کمتر می‌شود؛ برف و یخ در داخل گودال‌های با عمق 5 تا 10 متر نگهداری می‌شد. این گودال‌ها قطری بین 4 تا 6 متر داشت.

3- کویر دوشاخ سبزوار

شاید وجود یک منطقه کویری در استان خشک و کوهستانی خراسان برای شما جالب باشد. منطقه کویری دوشاخ در سبزوار، مکان گردشگری جذاب این شهر محسوب می‌شود. شکل کویر دوشاخ به این صورت است که از سمت غرب و شرق همچون شاخ به‌طرف شمال باریک می‌شود و به‌همین‌دلیل آن را دوشاخ نامیده‌اند.

تماشای آسمان پرستاره در سکوت و آرامش کویر دوشاخ سبزوار و قدم‌زدن روی رمل‌ها و زمین پف‌کرده نمکی آن، بدون شک لذتی بی‌تکرار و فراموش‌نشدنی را به‌همراه دارد.

برای رفتن به کویر دوشاخ، می‌توانید بلیط قطار سبزوار را تهیه کنید و پس از اسکان در هتل یا هر اقامتگاه دیگری، یک شبانه‌روز را هم به دیدن این کویر جذاب و دوست‌داشتنی اختصاص دهید. در‌صورت رفتن به این کویر، حتما از راهنماهای محلی کمک بگیرید و مجهز به وسایل لازم برای کویرنوردی به آنجا بروید.

4- آتشکده خانه دیو

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در فاصله میان مشهد تا سبزوار، آتشکده آذر‌برزین‌مهر در روستای فشتق است که به آتشکده خانه دیو شهرت دارد. این آتشکده از دوران ساسانیان برجای‌مانده و تا زمان حکومت سلجوقیان نیز همچنان فعالیت داشت. آن‌چه در این بنای باستانی 2000ساله جلب‌توجه می‌کند، معماری خاص آن است که شباهت زیادی به آتشکده تخت سلیمان هم دارد. آتشکده خانه دیو، یکی از چهارطاقی‌های عظیم دوران ساسانیان به‌شمار می‌رود و دارای شکلی چهارضلعی و متقارن است.

آتشکده خانه دیو در 50کیلومتری سبزوار و روی قله صخره‌ای بسیار صعب‌العبور واقع شده است. چشم‌انداز این چارطاقی منفرد باوجود فرسایش بخش‌های زیادی از گنبد، پایه‌ها و طاق‌های آن، هنوز هم‌ نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

آشنایی با 6 جاذبه دیدنی در فاصله میان مشهد تا سبزوار

5- خانه اسکویی

خانه اسکویی در روستای ابارش و 4کیلومتری غرب سبزوار، یکی دیگر از آثار تاریخی و جذاب در فاصله این شهر تا مشهد محسوب می‌شود. این خانه‌باغ زیبای برجای‌مانده از دوران قاجار، ساختمانی دو‌طبقه در زمینی به مساحت 10 هکتار است. معماری این خانه شاهکار زمان خود به‌حساب می‌آید. در طبقه اول آن، تالارهای ستون‌دار شرقی و شمالی، تالار پذیرایی، حجره‌های نشیمن و بخش‌های دیگری ساخته شده است. همچنین این خانه به‌سبک معماری دوره قاجار دارای حوضخانه، هشتی، بادگیر، مطبخ و آب‌انبار است. نمای داخلی و بیرونی خانه اسکویی با تزیینات چشم‌نواز، از‌جمله گچ‌بری‌های هنرمندانه و آجرکاری‌های خاص، از دیگر ویژگی‌های این بنای تاریخی هستند.

6- گنبد کلیدر در روستای رمان معروف کلیدر

گنبد کلیدر نیز یکی از جاذبه‌های مسیر مشهد و سبزوار است. این گنبد تاریخی در روستایی به نام کلیدر قرار دارد. با‌توجه‌به دو سنگ مقبره و کتیبه و همچنین ویژگی‌های معماری این بنا، قدمت آن را به دوران (ایلخانان-تیموریان) نسبت می‌دهند. گنبد کلیدر یک چهار طاقی زیبا و سنگی است که باوجود فروریختن بخش‌هایی از آن، هنوز هم زیبا و چشم‌نواز است. احتمالا نام کلیدر را از رمان معروفی به همین نام، اثر محمود دولت‌آبادی، شنیده باشید. در‌حقیقت کلیدر نام روستای زادگاه این نویسنده برجسته سبزواری و محل وقوع داستان عشق گل‌محمد و مارال (شخصیت‌های رمان کلیدر) است.

مشهد و سبزوار، به‌دلیل برخورداری از جاذبه‌های مذهبی، تاریخی و طبیعی، از شهرهای توریست‌پذیر ایران به‌شمار می‌روند. بسیاری از گردشگرانی که برای دیدن مکان‌های دیدنی سبزوار و مشهد عازم سفر به خراسان می‌شوند، قطار را برای سفر خود انتخاب می‌کنند. قطارها، سفری امن، راحت و به‌صرفه را برای مسافران رقم می‌زنند. شما می‌توانید وارد سایت فلای تودی شوید و فقط با چند کلیک، بلیط قطار سبزوار یا هر مسیر مورد‌نظر دیگری را خریداری کنید. فلای تودی امکان مقایسه قیمت بلیط و امکانات قطارهای مسیر مشهد و سبزوار را فراهم می‌کند و علاوه‌بر‌آن، خدمات دیگری همچون رزرو هتل، فروش تور، رزرو پرواز و اقدامات درخواست ویزا را ارائه می‌دهد.

ارسال نظر