واردات گوشت قرمز در يك‌سال اخير با رشد ۱۵۳درصدي روبرو بوده است

صف گوشت يا صف فقر؟!

۱۴۰۲/۱۲/۲۶ - ۰۰:۵۸:۰۰
کد خبر: ۳۰۸۸۱۶
صف گوشت يا صف فقر؟!

مسوولان بارها اعلام كردند كه مشكلي در تامين كالاهاي اساسي همچون برنج، مرغ، گوشت قرمز و روغن وجود ندارد.

تعادل|

مسوولان بارها اعلام كردند كه مشكلي در تامين كالاهاي اساسي همچون برنج، مرغ، گوشت قرمز و روغن وجود ندارد. اين اظهارات در حالي است كه نه تنها بيشتر كالاها با افزايش قيمت مواجه شده‌اند، بلكه انتشار تصاويري از صف‌هاي طولاني مردم براي خريد گوشت قرمز خارجي با تعرفه دولتي آن هم در آستانه آغاز ماه رمضان، چهره واقعي اقتصاد ايران و قدرت پايين خريد مردم را به خوبي به تصوير كشيده است. اين وضعيت، نشان‌دهنده واقعيت تلخي است كه از ماه‌ها پيش شاهد آن هستيم و با استناد به شاخص‌هاي اقتصادي و آمارهاي ارايه‌شده از سوي مركز آمار، ادامه‌دار خواهد بود.

 

صف طولاني گوشت؛  علي‌رغم افزايش واردات

قيمت گوشت به حدي براي گروه بزرگي از مردم بالاست كه حتي در شهر تهران گروه قابل توجهي از مردم براي خريد گوشت دولتي در صف طولاني مي‌ايستند. حقيقت اين است كه قدرت خريد مردم به‌شدت كاهش يافته است و آثار آن را در سفره‌هاي آب‌رفته آنها مي‌توان به‌خوبي مشاهده كرد. آنطور كه مسوولان وزارت جهاد كشاورزي مي‌گويند هم‌اكنون بايد گوشت قرمز گرم تنظيم بازاري در بازار به قيمت هر كيلوگرم ۲۹۰تا ۳۱۰هزار تومان و گوشت منجمد تنظيم بازاري با قيمت ۲۲۰هزار تومان در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي به فروش برسد تا امنيت غذايي دهك‌هاي پايين و متوسط جامعه به خطر نيفتد وآنها نيز بتواننداين محصول را سر سفره خود داشته باشند.با اين حال آنچه پيداست همچنان سيستم توزيع گوشت قرمز در كشورمان با اشكالات متعددي روبروست و اين ميزان گوشت وارداتي نيز به دست طبقات مختلف مردم نرسيده به‌طوري كه مدعاي اين امركليپي است كه ازصفوف گسترده مردم براي خريد گوشت قرمز از كشتارگاه‌ها و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي منتشر شده است از سوي ديگر بازديد ميداني نيز از چند فروشگاه زنجيره‌اي سطح شهر تهران نشان‌دهنده آن است كه در اين فروشگاه‌ها گوشتي وجود نداشته كه بخواهد توزيع شود. همه اين امور در شرايطي صورت گرفته كه بسياري از خانوارهاي ايراني به‌دليل افزايش سرسام‌آور گوشت قرمز با مشكل خريد اين كالاي اساسي روبرو هستند و از سوي ديگر ماه مبارك رمضان نيز شروع شده و تا يك هفته ديگر بايد شاهد آغاز عيد نوروز باشيم. اوضعيت اسفناك در بازار گوشت در حالي است، كه آمارهاي گمرك نشان مي‌دهد در ۱۱ماه سال جاري ۱۰۹هزار و۱۶۰تن گوشت قرمز به ارزش ۵۸۵ ميليون و ۶۸۵ هزار دلار وارد كشور شده، در حالي كه طي سال گذشته فقط ۴۳هزارو ۳۷۸تن گوشت قرمز به ارزش ۱۸۹ميليون و ۶۲۹هزار دلار وارد كشور شده بود. بنابراين مي‌توان گفت واردات گوشت قرمز در يك سال اخير با رشد ۱۵۳درصدي به لحاظ وزني و با رشد حدودا ۲۱۰درصدي به لحاظ ارزشي روبرو بوده است.

 

فروش گوشت كيلويي۷۰۰ هزار تومان

سودجويي است

در همين حال، افشين صدر دادرس مديرعامل اتحاديه مركزي دام سبك كشور با بيان اينكه بر اساس رصد روز گذشته از ميادين دام، ميانگين قيمت دام زنده كيلويي ۲۴۰ تا ۲۵۵ هزار تومان است، مي‌گويد: خريد و فروش دام در ميادين انجام مي‌شود، عرضه نيز مناسب است و ركودي در بازار نيست. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا دام به ميزان كافي در كشور وجود دارد يا خير؟ گفت: سرانه مصرف گوشت قرمز در كشور به‌شدت كاهش يافته و در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ بر اساس آمار كشتار دام در كشتارگاه‌هاي رسمي مركز آمار ايران، گمرك جمهوري اسلامي ايران و احتساب ۳۰ درصد كشتار غير رسمي به حدود ۷.۱ كيلو رسيده است. براي اين ميزان سرانه، كمبود دام نداريم اما اگر بخواهيم سرانه مصرف را از ۷.۱ كيلو به ۱۲ كيلو يعني عددي كه چندسال پيش بود برسانيم قطعا بايد شرايط توليد تغيير كند، زيرا دام كم است. مديرعامل اتحاديه مركزي دام سبك كشور به ايسنا توضيح داده: بعد از حذف ارز ترجيحي هزينه‌هاي توليد از جمله قيمت نهاده‌هاي دامي، دارو و واكسن، حمل و نقل و ... به‌شدت افزايش يافت كه نتيجه آن بالا رفتن قيمت تمام شده توليد بود، مقصر اين افزايش هزينه توليد دامدار نيست بنابراين از عدالت به‌ دور است كه توليدكننده از اين بابت سرزنش شود. به گفته او، با توجه به قيمت دام زنده در ميادين دام و حداقل ۴۵ درصد ضريب تبديل، قيمت لاشه درب كشتارگاه حدود ۵۳۰ هزارتومان برآورد مي‌شود كه اين لاشه با احتساب هزينه حمل، سود مغازه و افت در مغازه‌هاي خرده فروشي قيمت مي‌خورد و به فروش مي‌رسد. دادرس گفته است: اينكه گوشت با قيمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارتومان در مغازه‌ها به فروش مي‌رسد سودجويي در بازار مصرف است. بايد براي آن راهكاري پيدا كرد. ولي مي‌توان گفت كه افزايش واردات راهكار مناسبي نيست و تجربه ۱۱ ماهه گذشته نشان داده كه تاثير چنداني در تنظيم يا حتي تعديل بازار نداشته است. همچنين بنابر آماري كه دادرس اعلام كرده: گوشت مورد نياز در شرايط نرمال كشور يعني زماني كه سرانه ۱۲ كيلوگرم بود، ۹۰۰ هزار تن بود كه از اين ميزان ۱۰۰ هزار تن براي مصرف صنعتي بود. اما هم‌اكنون براساس گزارش مركز آمار در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲، ۴۰۰ تن آمار توليد در كشتارگاه‌هاي رسمي بود و با توجه به اينكه حدود ۳۰ درصد در كشتارگاه‌هاي غيررسمي كشت داريم، در مجموع ۵۲۰ هزار تن توليد داخل داريم.

عرضه مرغ و گوشت منجمد تنظيم بازار

در اين ميان، سازمان جهاد كشاورزي اعلام كرده كه عرضه مرغ و گوشت منجمد تنظيم بازار در استان تهران براي تامين نياز مردم در آستانه ماه مبارك رمضان و ايام عيد از هفته پيش آغاز شده و در حال حاضر مرغ منجمد با قيمت هر كيلوگرم ۶۵هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ گرم نيز با قيمت هر كيلوگرم ۷۶ هزار و ۵۰۰ تا ۸۴ هزار تومان در استان تهران عرضه مي‌شود. جبرئيل برادري رييس سازمان جهادكشاورزي استان تهران، در مورد تامين گوشت قرمز نيز اعلام كرد: نياز استان تهران به گوشت قرمز روزانه ۴۸۰ تا ۵۰۰ تن است كه از اين ميزان ۲۵۰ تن در داخل استان و مابقي نياز از طريق واردات از ساير استان‌هاي داراي دام مازاد به صورت دام زنده و از خارج كشور به صورت لاشه تامين مي‌شود. وي افزود: واردات گوشت گوسفندي و گوساله به استان تهران به روزي۱۷۰ تا ۲۰۰ تن رسيده است. از آنسو، احمد خاني نوذري معاون بازرگاني وزارت جهاد كشاورزي كه در يك برنامه تلويزيوني صحبت مي‌كرد، گفته است: چون در ميدان بهمن گوشت گرم وارداتي به شكل لاشه و شقه عرضه مي‌شد و قطعه‌بندي آن زمان‌بر بود، صف‌هايي را ايجاد مي‌كرد. البته اختلاف قيمت آن با قيمت بازار نيز طبيعتا انگيزه‌هايي را ايجاد مي‌كند كه ممكن است براي غير از نياز مصرفي افراد در صف قرار بگيرند. اما قرار است اين گوشت‌ها در بشقاب‌هاي آماده توزين شده با ليبل قيمت در اختيار شهروندان قرار گيرد. وي گفته است: امسال تقريبا در واردات به مرز ۸۰ هزار تن رسيديم و اميدواريم تا پايان سال يا پايان ماه مبارك رمضان به واردات ۱۰۰ هزار تن گوشت منجمد برسيم كه كل نياز صنعت به‌طور كامل تامين شود. همچنين در حال حاضر نيز به‌طور معمول روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن در روز گوشت گرم وارد بازار مي‌كنيم.

گوشت گرم وارداتي به شيوه جديدي عرضه مي‌شود

نوذري در پاسخ به اين سوال كه چه زماني بازار داخلي به ثبات مي‌رسد، گفت: بارش‌هاي هفته‌ و ماه‌هاي اخير فضاي مناسبي را براي پرورش دام داخلي فراهم كرده است. همچنين در كنار آن عرضه‌ با قيمت پايين نهاده‌هاي دامي در كشور كه در نيمه دوم امسال به وجود آمد و به موازات آن ارايه نهاده‌هاي دامي به شكل مدت‌دار در اختيار دامداران عشايري كشور باعث شد انگيزه‌ها براي نگهداشت دام در اين مقطع كه فصل زايش است بيشتر شود. اين مقام مسوول در وزارت جهادكشاورزي در ادامه گفت: با فرض اينكه ما در سال آينده تورم يا ساير عوامل موثر بر آن را نداشته باشيم برآورد واحدهاي تخصصي اين است كه با قيمت دام زنده حدود ۲۱۰-۲۲۰ هزار توماني عملا لاشه و شقه زير ۵۰۰ هزار تومان است. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا عرضه گوشت تنظيم بازار در ميدان بهمن متوقف شده است يا خير تصريح كرد: عرضه گوشت متوقف نشده بلكه روز گذشته به واسطه‌ مسائل مرتبط با تعطيلات چهارشنبه‌سوري عرضه متوقف شد ولي از امروز بخشي از گوشت گرم وارداتي را به شيوه جديد عرضه خواهيم كرد. نوذري در ادامه افزود: گوشت گرم وارداتي از امروز دوباره پرحجم در ميدان بهمن عرضه خواهد شد، ولي شيوه عرضه متفاوت خواهد بود تا شهروندان در صف نمانند. قبلا توزيع به شكل لاشه گوشت گرم گوسفندي در ميدان بهمن بود كه قطعه‌بندي كردن آن زمان‌بر بود اما از امروز به شكل پرحجم و بسته‌بندي شده در بشقاب‌هاي آماده توزين شده با ليبل قيمت بلافاصله در اختيار شهروندان قرار مي‌گيرد. وي در ادامه گفته است: روزانه حدود ۶ تا ۷ تن گوشت گرم وارداتي عرضه مي‌كرديم اما برنامه داريم در ميدان بهمن اگر نياز بازار باشد تا ۱۰ تن در روز نيز عرضه گوشت گرم داشته باشيم.

ارسال نظر