اعلام قيمت انواع آجيل شب عيد

۱۴۰۲/۱۲/۲۳ - ۰۰:۴۱:۳۸
کد خبر: ۳۰۸۶۵۵

 رييس اتحاديه فروشندگان خشكبار و آجيل تهران افزايش توليد پسته در سال جاري و كاهش سهم ايران از بازار جهاني پسته را دليل ارزان‌تر شدن اين كالا در شب عيد امسال عنوان كرد. 

 رييس اتحاديه فروشندگان خشكبار و آجيل تهران افزايش توليد پسته در سال جاري و كاهش سهم ايران از بازار جهاني پسته را دليل ارزان‌تر شدن اين كالا در شب عيد امسال عنوان كرد. 
غلامرضا خدامي، رييس اتحاديه فروشندگان خشكبار و آجيل تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا از تغيير نكردن و حتي ارزان‌تر شدن قيمت شماري از اقلام موجود در آجيل شب عيد امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال پسته 20 درصد و تخمه ژاپني 25 درصد ارزان‌تر از شب عيد سال گذشته عرضه مي‌شود.
وي افزود: قيمت بادام هندي، بادام درختي و تخم كدو تغيير نكرده و تنها مغز فندوق نسبت به سال گذشته 15 درصد گران‌تر شده است.
خدامي در تشريح قيمت‌ها اظهار كرد: پسته از 500 هزار تا 870 هزار تومان در هر كيلو و بادام هندي از 600 هزار تا 701 هزار تومان در هر كيلو قيمت دارند و قيمت بادام درختي از 470 هزار تا 650 هزار در هر كيلو و فندوق با پوست از 470 هزار تا 550 هزار تومان در هر كيلو است. 
وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا با وجودي كه در همه بازارهاي نوروزي كالاها نسبت به سال گذشته افزايش قيمت چشمگير داشته‌اند، آجيل گران‌تر نشده گفت: امسال پسته بيشتري نسبت به سال گذشته در كشور توليد شد و حجم توليد در سال 1402 به 300 هزار تن رسيد، در حالي كه در سال گذشته به دليل خشكسالي و سرمازدگي 110 هزار تن پسته توليد شد. اين افزايش حدود 2.5 توليد بود كه كاهش قيمت پسته را رقم زد.
رييس اتحاديه فروشندگان خشكبار و آجيل تهران اضافه كرد: البته صادرات پسته ايران در سال 1401 كاهش چشمگير داشت زيرا كشورهاي ديگر موفق به تصاحب بازارهاي پسته ايران در جهان شده‌اند.
خدامي يادآور شد: ايران در دهه 60 رتبه يك صادرات پسته در جهان را داشت و در آن سال‌ها صادرات پسته 3 تا 4 ميليارد دلار ارزآوري براي كشور در هر سال داشت، اين رقم از آن دهه تاكنون به تدريج كم‌تر شد تا اينكه ارزآوري حاصل از صادرات پسته در سال 1401 به كم‌تر از يك ميليارد دلار رسيد؛ در اين سال ايران سومين توليدكننده و صادركننده بزرگ پسته جهان شد و رتبه اول و دوم را امريكا و تركيه به ترتيب در اختيار گرفتند.
وي خاطرنشان كرد: در همين راستا به يكي از معاونت‌هاي رياست‌جمهوري پيشنهاد داده‌ايم مازاد مصرف خرما و پسته كشور به هند صادر و در مقابل بادام هندي وارد شود و تجارتي تهاتري با تعرفه 10 درصد برقرار شود كه در صورت تحقق اين امر قيمت بادام هندي در ايران كاهش پيدا مي‌كند. رييس اتحاديه فروشندگان خشكبار و آجيل تهران گفت: هيچ مشكلي در عرضه انواع آجيل و خشكبار در آستانه نوروز وجود ندارد، همچنين تاكنون استقبال خوبي از بازار آجيل شده و تقاضا مطلوب بوده است اما تقاضاي واقعي در هفته آخر سال نمايان مي‌شود. وي در نهايت از وارداتي بودن بخشي از فندوق و بادام درختي گفت كه در بازار ايران عرضه مي‌شود و افزود: تمام بادام‌هاي هندي موجود در بازار ايران وارداتي هستند.

ارسال نظر