سازمان تجارت جهاني هشدار داد

اقتصاد جهاني در حال تبديل به دو بلوك مجزا است

۱۴۰۲/۱۲/۰۷ - ۰۳:۰۵:۲۵
کد خبر: ۳۰۷۲۶۴

دو سال پس از درگيري روسيه و اوكراين، نشانه‌هاي روشني وجود دارد كه اقتصاد جهاني در حال تكه‌تكه شدن به دو بلوك مجزاست و قوانين تجاري چندجانبه كه حدود ۳۰ سال پايه گذار تجارت بوده‌اند، در معرض تهديد قرار دارند.

دو سال پس از درگيري روسيه و اوكراين، نشانه‌هاي روشني وجود دارد كه اقتصاد جهاني در حال تكه‌تكه شدن به دو بلوك مجزاست و قوانين تجاري چندجانبه كه حدود ۳۰ سال پايه گذار تجارت بوده‌اند، در معرض تهديد قرار دارند. افزايش تنش‌هاي ژئوپليتيكي، از جمله در خاورميانه و نگراني‌ها در مورد امنيت اقتصادي منجر به تحريم‌ها، محدوديت‌هاي تجاري و نشانه‌هايي از شكاف گسترده بين كشورهاي حامي روسيه و كشورهاي حامي اوكراين شده است. سازمان تجارت جهاني كه ميزبان كنفرانس وزيران سازمان تجارت جهاني خود براي بحث در مورد قوانين تجارت جهاني در هفته آينده است، هشدار داده است كه تقسيم آشكار به دو بلوك، اقتصاد جهاني را تا ۵ درصد كوچك مي‌كند و كشورهاي در حال توسعه بيشترين آسيب را متحمل مي‌شوند. در اين سناريو، ايالات‌متحده و چين و متحدانشان درگير جنگ تجاري دوقطبي خواهند بود و بلوك‌هاي مربوطه قوانين خود را بدون توجه به توافقات چند جانبه تعيين مي‌كنند. اقتصاددانان سازمان تجارت جهاني نشان داده‌اند كه از زمان تهاجم روسيه در فوريه ۲۰۲۲، اين دو بلوك در حال جدا شدن هستند.
اقتصاددانان سازمان تجارت جهاني با نگاهي به ايالات‌متحده و چين دريافتند كه تنش‌هاي تجاري كه با اعمال تعرفه‌هاي گمركي بر حدود دو سوم واردات كالاهاي چيني دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق امريكا افزايش يافت، با جنگ اوكراين تشديد شده است.
طبق گزارش رويترز، نگوزي اوكونجوايويلا، مديركل سازمان تجارت جهاني كه رياست جلسات ۲۶ تا ۲۹ فوريه سازمان تجارت جهاني در ابوظبي را بر عهده خواهد داشت، بر هزينه‌هاي پراكندگي تاكيد مي‌كند و از جهاني‌سازي مجدد حمايت مي‌كند و احياي چندجانبه گرايي كه مي‌تواند اقتصاد جهاني را تا حدود ۳ درصد تقويت كند.

ارسال نظر