در نشست شوراي روساي اتاق‌هاي سراسر كشور تأكيد شد

رويه صدور كارت‌هاي بازرگاني اصلاح شود

۱۴۰۲/۱۲/۰۱ - ۰۲:۲۱:۰۳
کد خبر: ۳۰۶۸۸۷

در نشست شوراي روساي اتاق‌هاي سراسر كشور، ضمن انتقاد به عملكرد سامانه جامع تجارت و رويه صدور كارت‌هاي بازرگاني، بر لزوم اصلاح سريع اين فرايند تاكيد شد. در نشست شوراي روساي اتاق‌هاي سراسر كشور كه با حضور هيات رييسه اتاق ايران برگزار شد، رويه صدور كارت بازرگاني و عملكرد سامانه جامع تجارت مورد انتقاد قرار گرفت و روساي اتاق‌ها، خواستار اصلاح اين رويه در اسرع‌وقت شدند.

در نشست شوراي روساي اتاق‌هاي سراسر كشور، ضمن انتقاد به عملكرد سامانه جامع تجارت و رويه صدور كارت‌هاي بازرگاني، بر لزوم اصلاح سريع اين فرايند تاكيد شد. در نشست شوراي روساي اتاق‌هاي سراسر كشور كه با حضور هيات رييسه اتاق ايران برگزار شد، رويه صدور كارت بازرگاني و عملكرد سامانه جامع تجارت مورد انتقاد قرار گرفت و روساي اتاق‌ها، خواستار اصلاح اين رويه در اسرع‌وقت شدند. در ابتداي اين نشست، صمد حسن‌زاده، رييس اتاق ايران در جمع هيات رييسه و روساي اتاق‌هاي سراسر كشور گفت: ركن اصلي اتاق، اعضاي هيات نمايندگان هستند، بنابراين انتظار مي‌رود براي اجرايي شدن برنامه‌هاي اتاق، همگي در كنار يكديگر تلاش كنيم تا چالش‌هاي پيش‌روي بخش خصوصي را برطرف كنيم. به باور او براي بهتر اجرا شدن برنامه‌هاي اتاق‌ها بايد منسجم و هماهنگ حركت كنيم و همه اتاق‌ها، همراه باشند. درخواست هيات‌رييسه اتاق ايران راهنمايي و دريافت نظرات مشورتي از روساي و هيات رييسه اتاق‌هاي سراسر كشور است. بر اساس اظهارات حسن‌زاده ماموريت‌هاي اتاق ايران در حال پيگيري است هرچند موفقيت در هر كدام از آنها منوط به وفاق و تلاش تك‌تك اعضاست. در ادامه ساسان شاه‌ويسي، دبيركل اتاق ايران، از تدوين و تنظيم كتابي در اتاق ايران شامل نكات و نقطه‌نظرات رهبري درباره بخش خصوصي و جايگاه او در اقتصاد، خبر داد و آن را نقشه راهي دانست كه مي‌توان در سطح روابط بين دولت و بخش خصوصي از آن بهره‌برداري كرد. در ادامه فرج‌الله معماري، رييس اتاق سمنان پيشنهاد داد: براي كمك به دولت و پاسخ به نيازهاي مردم بر اساس تقسيم كار، لايحه‌اي را تهيه كنيم تا بر اساس آن زمينه براي ارتقاي سطح جايگاه بخش خصوصي در اقتصاد مهيا شود. حضور پررنگ‌تر بخش خصوصي در اقتصاد يك نياز واقعي است كه بايد هرچه زودتر شرايط آن را به همت اتاق‌ها فراهم كنيم. 
علي عبدالهيان، رييس اتاق اردبيل از فراموش شدن اجراي قانون صحبت كرد و گفت: قوانين بسيار خوبي وجود دارند كه هنوز اجرايي نشده‌اند، به نظر مي‌رسد بايد پيش از اينكه به سمت تدوين قانون جديدي برويم، قوانين موجود را عملياتي كنيم. به اعتقاد اين فعال اقتصادي قانون‌گريزي و مسووليت‌گريزي‌ها را بايد كنار بگذاريم تا شاهد بهبود شرايط اقتصادي باشيم. محمدرضا توكلي‌زاده، رييس اتاق مشهد گفت: براي ايجاد تغيير بايد انتخابات مجلس را جدي بگيريم و اجازه ندهيم اين به‌هم ريختگي‌ها، مانعي در برابر حركت بخش خصوصي باشد. پس برگزاري انتخابات، فرصت خوبي است تا از ظرفيت نمايندگان مجلس استفاده كنيم و همراهي بين نمايندگان مجلس و بخش خصوصي را افزايش دهيم.حسن‌زاده در اين بين به جلسه اخير هيات‌رييسه اتاق ايران با رييس مجلس اشاره كرد و گفت: در اين نشست مقرر شد نمايندگان هر دو طرف در ارتباط موثر و مستمر باشند و از اين طريق مشكلات و راهكارهاي پيشنهادي موردنظر بخش خصوصي به موقع به گوش نمايندگان مجلس برسد. او از پيگيري چالش‌ها در ارتباط با رييس‌كل بانك مركزي، وزير اقتصاد و ...  خبر داد و افزود: اين قدم‌ها برداشته شده است و انتظار داريم كه همه اعضاي هيات نمايندگان همراه باشند و كمك كنند تا اهداف و برنامه‌هاي تعريف شده، محقق شود. محمدصادق حميديان، رييس اتاق شيراز نيز تصريح كرد: به نظر مي‌رسد توليد و اقتصاد در بودجه ۱۴۰۳ مورد هجمه جدي قرار گرفته است و بايد براي حل اين مسائل، راهكار پيدا كنيم. او در ادامه به كارت بازرگاني و چالش‌هايي كه در مسير صدور و تمديد آنها وجود دارد اشاره و تأكيد كرد: بنا بر رويه‌اي كه در پيش گرفته شده، پيش‌بيني مي‌شود شاهد صدور كارت‌هاي بازرگاني اجاره‌اي زيادي باشيم كه حيثيت بازرگاني كشور را تحت تأثير قرار مي‌دهد. امروز روند تأييد كارت‌ها توسط دولت انجام مي‌شود و بايد با پيگيري بخش خصوصي، اين رويه اصلاح شود. 

ارسال نظر