تهاتر با روسيه در زمينه تامين كالاهاي اساسي و تجهيزات

۱۴۰۲/۱۱/۲۸ - ۰۱:۲۳:۱۲
کد خبر: ۳۰۶۶۵۲

عضو هيات نمايندگان كميسيون انرژي اتاق بازرگاني گفت: در شرايط كنوني هرچند تهاتر يك دستاورد نيست و روشي براي رفع بحران است اما با اين روش توانسته‌ايم مبادلات اقتصادي داشته و در مقابل تحريم قد علم كنيم.

عضو هيات نمايندگان كميسيون انرژي اتاق بازرگاني گفت: در شرايط كنوني هرچند تهاتر يك دستاورد نيست و روشي براي رفع بحران است اما با اين روش توانسته‌ايم مبادلات اقتصادي داشته و در مقابل تحريم قد علم كنيم.
رضا پديدار در گفت‌وگو با ايلنا، در ارزيابي تهاتر نفت با كالا اظهار داشت: رسيدن به مرحله فروش نفت به‌صورت تهاتر ناشي از تحميل تحريم‌ها است اما به نظر مي‌رسد هنوز نتوانسته‌ايم براي تهاتر نفت بازارسازي كنيم در حالي كه وقتي امكان جديد براي خود فراهم مي‌كنيم بايد هدف را تعيين كنيم. اين موضوع از زمان تهاتر مطالبات قرارگاه از نفت مطرح شده و بعد به كشورهاي خارجي كشيده شد مثلا از هندوستان نهاده در مقابل نفت تحويل گرفتيم، به برزيل مشتقات پتروشيمي و اوره داده‌ايم و در مقابل نهاده‌هاي دامي تحويل گرفته‌ايم. وي افزود: در هر حال تهاتر از زمان تحريم وارد ادبيات اقتصاد ايران شد و در بسياري كشورها نيز نهادينه‌سازي شد، همچنين تهاتر نفت با چين زمان توسعه فرودگاه امام مطرح شد، در مقابل گاز ايران نيز با عراق تهاتر داريم، تهاتر با روسيه در زمينه تامين كالاي اساسي و تجهيزات انجام مي‌شود. عضو هيات نمايندگان كميسيون انرژي اتاق بازرگاني گفت: در شرايط كنوني هرچند تهاتر يك دستاورد نيست و روشي براي رفع بحران است اما با اين روش توانسته‌ايم مبادلات اقتصادي داشته و در مقابل تحريم قد علم كنيم، ما در ليست سياه FATF هستيم و به شيوه تهاتر مي‌توانيم از اين تحريم عبور كنيم و مشكلات مربوط به FATF را دور بزنيم. در هر حال تهاتر در فرهنگ اقتصادي ما جا افتاده و از اين مسير برخي كالاهاي مورد نياز كشور را تامين مي‌كنيم. اما مساله مهم اينكه آيا وقتي تهاتر مي‌كنيم مي‌توانيم به جاي كالا تكنولوژي هم وارد كنيم اين موضوعات بايد تحليل شود. وي درباره تلقي تهاتر و ارزان‌فروشي نفت گفت: قيمت نفت و كالاي مورد تهاتر بستگي به توافق انجام شده دارد، اينگونه نيست كه ما نفت را به قيمت ارزان بفروشيم و كالاي ارزان در اختيار ساير كشورها قرار دهيم، قيمت نفت و هر كالايي كه ما تحويل مي‌گيريم در بازار جهاني مشخص و در اينجا درواقع اين سياست است كه تعيين مي‌كند كه قيمت هر كدام به چه شكل تعيين شود. ممكن است در مبادلات ترمولوژي خريد و فروش دو طرف به هم امتيازاتي نيز بدهند ولي اصل بر تخفيف نيست. پديدار گفت: وقتي تحريم شديم و اجازه مبادلات از ايران گرفته شد يكي از شيوه‌هاي تجارت نفتي تهاتر در نظر گرفته شد و اين در يك شرايط اجبار به وجود آمد اما اينگونه نيست كه لزوما همراه با تخفيف يا اجبار در خريد كالاي خاص باشد. 

ارسال نظر