تجارت ايران و اعضاي شانگهاي

۱۴۰۲/۱۱/۲۵ - ۰۱:۵۱:۳۷
کد خبر: ۳۰۶۵۱۲
تجارت ايران و اعضاي شانگهاي

همانطور كه در سال‌هاي گذشته آمار از اين حكايت داشت كه ايران با تعداد زيادي از اعضاي پيمان شانگهاي مبادلات تجاري گسترده‌اي دارد آمارهاي سال جاري نيز اين موضوع را تاييد مي‌كند و در عين حال از اين حكايت مي‌كند كه ظرفيت قابل قبولي در اين حوزه براي افزايش تجارت مشترك وجود دارد.

روح‌الله لطيفي

همانطور كه در سال‌هاي گذشته آمار از اين حكايت داشت كه ايران با تعداد زيادي از اعضاي پيمان شانگهاي مبادلات تجاري گسترده‌اي دارد آمارهاي سال جاري نيز اين موضوع را تاييد مي‌كند و در عين حال از اين حكايت مي‌كند كه ظرفيت قابل قبولي در اين حوزه براي افزايش تجارت مشترك وجود دارد. از ابتداي سال تا پايان دي ماه ۶۴ ميليون و ۳۱۱ هزار تن كالاي غير نفتي به ارزش ۳۷ ميليارد و ۱۳۸ ميليون و ۴۷۳ هزار دلار بين ايران و ۱۱ عضو و ناظر سازمان همكاري‌هاي شانگهاي تبادل شد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزني ۴۰.۷ درصد و از لحاظ ارزش ۵.۵ درصد رشد داشته است. صادرات غيرنفتي كشورمان به اعضاي سازمان شانگهاي در اين مدت ۵۴.۵ ميليون تن كالا به ارزش ۱۸ ميليارد دلار بوده كه نشانگر رشد يك درصدي ارزش نسبت به مدت مشابه است و ۴۸.۲ درصد وزن و ۴۴.۴ درصد ارزش كل صادرات ۱۰ ماهه ايران را در اين مدت به خود اختصاص داده است. واردات ايران از ۱۱ كشور عضو و ناظر سازمان همكاري‌هاي شانگهاي در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲ هم ۹.۷ ميليون تن كالا به ارزش ۱۹ ميليارد و ۱۶۹ ميليون دلار بوده كه نسبت به مدت مشابه رشد ۱۷.۹ درصدي در وزن و ۱۰.۵ درصدي در ارزش داشته كه اين ميزان ۲۹.۷ درصد وزن و ۳۵.۲ درصد كل ارزش واردات ۱۰ ماهه كشور را در بر مي‌گيرد. چين با خريد ۱۱.۵ ميليارد دلار، هند با ۱.۸ ميليارد دلار، پاكستان با ۱.۷ ميليارد دلار، افغانستان با ۱.۵ ميليارد دلار و روسيه با ۷۶۰.۴ ميليون دلار پنج مقصد نخست و ازبكستان با ۲۷۲ ميليون دلار، تاجيكستان با ۲۱۰ ميليون دلار، قزاقستان با ۱۶۳.۵ ميليون دلار، قرقيزستان با ۶۳.۳ ميليون دلار، بلاروس با ۱۷.۱ ميليون دلار و مغولستان با ۳۳۰ هزار دلار در رتبه‌هاي ششم تا يازدهم مقاصد صادراتي كالاهاي غير نفتي ايران به اعضاي سازمان همكاري‌هاي شانگهاي در ۱۰ ماهه امسال بودند.

چين با فروش ۱۵.۲ ميليارد دلار، هند با ۱.۶ ميليارد دلار، روسيه با ۱.۵ ميليارد دلار، پاكستان با ۵۲۷ ميليون دلار و ازبكستان با ۹۹.۴ ميليون دلار، پنج كشور نخست تامين كالاهاي مورد نياز ايران از ابتداي سال تا پايان دي ماه، در بين اعضاي شانگهاي بودند و پس از اين پنج كشور، تاجيكستان با فروش ۶۰.۷ ميليون دلار، قزاقستان با ۵۶.۳ ميليون دلار، بلاروس با ۴۹.۶ ميليون دلار، افغانستان با ۳۲.۸ ميليون دلار، مغولستان با ۱۹.۴ ميليون دلار و قرقيزستان با ۵.۱ ميليون دلار قرار دارند.

ارسال نظر