هراس اروپا از بازگشت ترامپ؛ پایان ناتو نزدیک است؟

۱۴۰۲/۱۱/۰۸ - ۱۱:۵۹:۰۱
کد خبر: ۳۰۵۵۰۳
هراس اروپا از بازگشت ترامپ؛ پایان ناتو نزدیک است؟

پیروزی ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا بر نیکی هیلی، در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر موجب شد تا نام رئیس جمهوری پیشین آمرکا در صدر فهریت رقبای انتخابتی سال 2024 قرار بگیرد؛ مقوله ای که اروپا را به هراس انداخت.

پیروزی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا بر نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر موجب شد تا نام رئیس جمهوری پیشین آمرکا در صدر فهریت رقبای انتخابتی سال 2024 قرار بگیرد؛ مقوله ای که اروپا را به هراس انداخت.

هراس از بازگشت ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز، در چنین شرایطی مقامات فعلی و سابق اروپایی که هنوز درگیر سیاست های دوره نخست ریاست ترامپ هستند از این که روابط فراآتلانتیک بار دیگر درگیر شکاف شود، در هراس هستند.جیم تاونسند، معاون سابق دستیار وزیر دفاع ایالات متحده در امور اروپا و ناتو، در این باره به فارین پالسی گفت: «ما در حال بررسی بسیاری از اتفاقات احتمالی هستیم. این که در ناتو چه اتفاقی می‌افتد؟ این که ما در انگلیس یا در اروپا باید بیشتر برای دفاع هزینه کنیم، زیرا ایالات متحده دیگر در قامت حامی کنارمان قرار نخواهد گرفت؟».البته، این ترس ها منشا جز تاریخ ندارد. اولین بار، ترامپ برای خروج 12 هزار سرباز آمریکایی از آلمان، فشارها را افزایش داد. در آن بازه زمانی ترامپ آشکارا این سوال را مطرح کرد که آیا ناتو، سنگ بنای معماری امنیتی پس از جنگ جهانی دوم در اروپا، باید وجود داشته باشد یا خیر. حمله او به متحدان ایالات متحده حتی به قیمت کنار رفتن وزیر دفاع تمام شد.

در شرایط کنونی مسئله دیگری هم در ابهام قرار دارد.این که ترامپ شش سال پیش در جلسه ای دو ساعته در هلسینکی که فقط مترجمان در آن حضور داشتند، پشت درهای بسته به رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین چه گفت.از طرف دیگر، ترامپ به دنبال هنر توافق و به کار بردن نام خود در تمامی سندها است. او مانند بسیاری از روسای جمهور ایالات متحده به کشورهای ناتو فشار آورد تا پول بیشتری را برای دفاع هزینه کنند، و به خود می بالید که پس از بازی با بند 5(دفاع از خود)، اعضای ناتو را برای صرف هزینه های بیشتر تحت فشار قرار داده است.. در آغاز دولت ترامپ، تنها پنج کشور ناتو به معیار هزینه دفاعی این ائتلاف یعنی 2 درصد تولید ناخالص داخلی رسیدند. در پایان، این تعداد تقریباً دو برابر شد و به هشت کشور رسید.

آینده مبهم اروپا

برنامه های به عنوان نامزد جمهوریخواهان که می خواهد وارد کارزار 2024 شود مبهم است وب سایت کمپین انتخاباتی رئیس جمهوری "طبقه جهانی فاسد را به دلیل کشاندن ایالات متحده به جنگ های خارجی بی پایان" محکوم می کند و در مورد یک "آرماگدون هسته ای" هشدار می دهد، اما او در زبان متعهد می شود که "به طور اساسی اهداف ناتو را مورد ارزیابی مجدد قرار خواهد داد." ترامپ مدعی شده که در صورت بازگشت به قدرت، می تواند در یک روز به حمله روسیه به اوکراین پایان دهد، این اظهار نظر در کیف و مسکو مورد توجه قرار گرفته است. به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور سابق نیز در پشت پرده مانور می‌دهد تا توافق بودجه تکمیلی دو حزبی در کاپیتول هیل را که پول امنیت مرزی را با کمک‌های نظامی بیشتر ایالات متحده به اوکراین مرتبط می‌کند، از بین ببرد.

به باور ناظران اگر ترامپ بخواهد از ناتو خارج شود، کمک های نظامی ایالات متحده به اوکراین را قطع کند و پوتین را در آغوش بگیرد و متحدانش را رها کند، طبیعتا درگیر چالش های دیگری خواهد شد.به اعتقاد گروهی از تحلیلگران ترامپ در ابتدای پیروزی اش درباب ناتو صحبت نخواهد کرد. او بیش از همه به مقوله دیوار [مرز ایالات متحده و مکزیک] می پردازد و بر جنگ فرهنگی متمرکز خواهد شد.گروهی می گویند دوره دوم ریاست ترامپ ماحصلی ندارد جز سنگ اندازی.در شرایط کنونی نیکی هیلی - که از کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین حمایت می‌کند – درگیر زخمی هایی که در نیوهمپشایر درگیرشان شده، بهترین شانس او برای پیروزی بر ترامپ در اوایل فصل مقدماتی رقم خواهد خورد، مقوله ای که به نظر می رسد هیلی آن را دست کم گرفته است.هیلی قصد دارد توان خود را کارولینای جنوبی احیا کند، جایی که پیش از فعالیت به عنوان سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در قامت فرماندار در آن خدمت می کرد. فارغ از این ها اروپا نگران است که ترامپ با شعار آمریکایی گرایی، اروپا را به زانو در آورد. یکی از مقامات اروپای شرقی گفت: آنچه من از آن می ترسم این است که رهبران اروپایی به ترامپ پشت کنند. در چنین شرایطی اروپای شرقی برای روسیه و چین لقمه ای آماده هست.»

ارسال نظر