پيشنهاد خريد گوشت قرمز با بن‌كارت

۱۴۰۲/۱۱/۰۲ - ۰۱:۵۹:۰۳
کد خبر: ۳۰۵۱۵۷

مديرعامل اتحاديه مركزي دام سبك كشور گفت: در بسياري از سازمان‌ها بن كارت براي خريد محصولات غذايي در اختيار پرسنل‌شان قرار مي‌دهند تا آنها خريد كنند و اين كارت‌ها قابليت شارژ دارند. بنابراين از بن‌كارت نيز مي‌توان در اين بخش استفاده كرد و به مردم بن‌كارت خريد گوشت قرمز داد.

مديرعامل اتحاديه مركزي دام سبك كشور گفت: در بسياري از سازمان‌ها بن كارت براي خريد محصولات غذايي در اختيار پرسنل‌شان قرار مي‌دهند تا آنها خريد كنند و اين كارت‌ها قابليت شارژ دارند. بنابراين از بن‌كارت نيز مي‌توان در اين بخش استفاده كرد و به مردم بن‌كارت خريد گوشت قرمز داد.
افشين صدر دادرس در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينكه اگر افزايش قيمت دام و گوشت ناشي از گرانفروشي عوامل توليد يا بازار بود واردات مي‌توانست باعث تنظيم بازار شود، گفت: ولي افزايش قيمت گوشت قرمز در بازار ناشي از افزايش هزينه‌هاي توليد است.
وي ادامه داد: بايد اين سوال را پرسيد كه آيا واردات، قيمت گوشت در تهران و شهرستان را تحت تاثير قرار داده است؟ آيا قيمت گوشت با واردات در قصابي‌ها كاهشي شده است؟ آيا اين گوشت‌ها به ميادين ميوه و تره بار و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در كل شهرستان‌ها مي‌رود يا فقط مختص كلان‌شهرها است؟ صدر دادرس تصريح كرد: قرار بود با حذف ارز ترجيحي يارانه‌ها از طريق كالابرگ الكترونيك به بخش كشاورزي بازگردد تا توان خريد مردم بالا رود. قبل از مردمي‌سازي يارانه‌ها ۴۵ هزار تومان يارانه به هر نفر تعلق مي‌گرفت اما بعد از مردمي‌سازي يارانه بين ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان شد. در واقع اين پول داده شده كه مردم خريد كنند ولي سازوكار آن ناقص است. يعني مردم پول را دريافت كرده‌اند، ولي يارانه دقيقا جاي خود قرار نگرفته است.
اين فعال بخش خصوصي تصريح كرد: سال گذشته به دنبال خريد تضميني دام زنده بوديم ولي كسي توجه نكرد. اگر خريد تضميني انجام مي‌شد امروز قيمت‌ها اينگونه نبود. يا اگر در سامانه بازارگاه سهميه پرواربندها به درستي تخصيص داده مي‌شد، مشكل نهاده نداشتيم.
به گفته وي خريد تضميني براي وقتي است كه محصول در بازار زياد بوده و جذب بازار نمي‌شود، در نتيجه قيمتش از قيمت تمام شده‌ پايين‌تر مي‌شود و دولت براي اينكه از توليدكننده حمايت كند محصول را به قيمت تمام شده با سود عادلانه خريد مي‌كند و با قيمت مناسب در اختيار مردم قرار مي‌دهد. صدر دادرس با بيان اينكه بايد سازوكار كالابرگ الكترونيكي در كشور كامل شود، گفت: اگر دولت مي‌تواند بايد مبلغ يارانه را براي مردم بالا ببرد و يارانه دقيقا در جاي خود بنشيند. همچنين در بسياري از سازمان‌ها بن كارت براي خريد محصولات غذايي در اختيار پرسنل قرار مي‌دهند و اين كارت‌ها شارژ مي‌شود و آنها خريد انجام مي‌دهند. مي‌شود از بن‌كارت نيز براي خريد گوشت قرمز استفاده كرد. وي همچنين افزود: به شركت پشتيباني امور دام نيز اعلام كرديم كه نهاده را به صورت مدت‌دار به دامدار تحويل دهد. البته در حال حاضر اين اقدام انجام مي‌شود، ولي ضمانتنامه بانكي نياز است و اين يعني همه نمي‌توانند نهاده مدت‌دار دريافت كنند و براي تعاوني‌ها مناسب است. از طرفي دامدار سرمايه در گردش ندارد و نمي‌تواند ۲۰ درصد پولش را به عنوان ضمانت قفل كند.

ارسال نظر