سبد پرابهام سهامداران در روند اصلاحي

۱۴۰۲/۱۰/۲۶ - ۰۰:۵۰:۳۷
کد خبر: ۳۰۴۷۳۳
سبد پرابهام سهامداران در روند اصلاحي

اصلاح شاخص بورس باعث شده تا حركت آرام جريان پول بين بازار سرمايه و طلا و ارز اتفاق بيفتد و آنهايي كه همچنان در بازار سهام باقي مانده‌اند سناريوي سبد سه گانه پرتفوي را دنبال كنند.

اصلاح شاخص بورس باعث شده تا حركت آرام جريان پول بين بازار سرمايه و طلا و ارز اتفاق بيفتد و آنهايي كه همچنان در بازار سهام باقي مانده‌اند سناريوي سبد سه گانه پرتفوي را دنبال كنند. بازار هنوز كارش با ريسك‌هاي اخير تمام نشده و نگران است، هرچند مي‌تواند فضاي مثبت و منطقي را در معاملات باز هم شاهد بود. اما طبيعي است كه عده‌اي فروشنده باشند ولي در نماي كلان بازار هرچقدر جلوتر مي‌رويم، ريسك خريداران هم كمتر خواهد شد و اين را بايد به عنوان نقطه مهم و خاص اين جريان در نظر گرفت. بنابراين اگر سهامداران روند را همچنان ادامه‌دار مي‌بينند، قطعا خريد در چنين روزهايي مي‌تواند اتفاقي منطقي باشد. در سوي ديگر، ما با چند طيف از سهام مواجه هستيم كه هر فرد مي‌تواند بسته به نوع ريسك و بازدهي كه در ذهن دارد، رفتار كند. شايد شركت‌هاي متوسط و كوچكي هستند كه قابليت‌هاي بنيادي و نوساني خوبي داشته و شرايط مالي آنها اعم از گزارش‌هاي مياندوره‌اي و فروش، سيگنال‌هاي مثبتي را ارسال كرده است. اما در حال حاضر به واسطه عدم اصلاح بالا با ترديد به آنها نگاه مي‌شود. بخشي از سهام كه در حال حاضر مورد توجه بازار هم بوده، اكثرا گروهي هستند كه شايد بنياد آنها خيلي حرفي براي گفتن در مقايسه با ساير سهام‌ ندارد، اما دو ويژگي مهم دارند؛ اصلاح سنگيني داشتند يا زمزمه‌ها و شايعاتي درباره آنها وجود دارد، از اين رو در حال حاضر براي پرريسك‌ها بهترين گزينه‌هاي ممكن هستند و اتفاقا سرعت برگشت بالايي دارند. دسته ديگر، سهم‌هاي خاصي هستند كه طي اين مدت به واسطه شرايط خوب بنيادي، افت قيمت آنچناني نداشته‌اند. بسياري از فعالان بازار معتقدند دست و دل جريان پول به خريد اين نوع سهم‌ها نمي‌رود. چون مولفه مهم اصلاح قيمت سنگين را نداشتند. شايد بسياري از گروه‌ها نظير سيمان و پتروشيمي‌ چنين شرايطي دارند و از همين روست كه حتي با وجود گزارش‌ها و خبرهاي مثبت، حركت و رشد خاصي را از اين گروه‌ها نمي‌بينيم. در عين اينكه ارزندگي لازم را دارند و حتي هنوز هم مي‌توان شرايط خوبي براي آنها متصور بود.

گروه ديگر شايد شركت‌هاي متوسط و كوچكي هستند كه قابليت‌هاي بنيادي و نوساني خوبي داشته و شرايط مالي آنها اعم از گزارش‌هاي مياندوره‌اي و فروش، سيگنال‌هاي مثبتي را ارسال كرده است. اما در حال حاضر به واسطه عدم اصلاح بالا با ترديد به آنها نگاه مي‌شود. اما احتمالا در رالي بعدي بيشتر از آنها خواهيم شنيد، در بين اين گروه مي‌توان گزينه‌هاي بسيار جالب و جذابي را پيدا كرد كه در رالي بعدي بازار مورد توجه باشند دسته آخر، سهم‌هاي بزرگ و بنيادي بازار هستند كه حتي برخي از آنها اصلاح قيمت هم داشته‌اند، اما به واسطه بزرگ بودن و نياز جريان پول قوي براي رشد آنها شايد موتورشان كمي دير روشن شود، اما در حال حاضر مطمئن‌ترين گزينه‌هاي كم ريسك فعلي بازار هستند. رضا روحي با بيان اينكه در حال حاضر برخي نمادهاي كوچك با پروژه شدن رشدهاي بالا هم تجربه كرده‌اند در حالي كه كليت بازار در اصلاح بوده است، گفت: اين مساله نشان مي‌دهد كه جريان پولي در بازار وجود دارد و به صورت هدفدار وارد نمادهاي كوچك مي‌شود و از آنها نوسان‌گيري مي‌كند. او با تاكيد بر اينكه در معاملات بورس برخي نوسان‌گيري مي‌كنند و سود مي‌برند، افزود: اما بيشتر كساني كه سرمايه‌گذاري بلندمدت كرده‌اند در اين بازار زيان ديده‌اند. بنابراين سرمايه‌گذاران بايد بر مبناي استراتژي خود براي سهام منتخب عمل كنند در غير اين صورت زيان خواهند ديد. تمام هنر فعالان بازار بايد اين باشد كه با توجه به رويدادهاي فعلي و البته با توجه به گارد بازار كه ممكن است هر لحظه از شرايط تدافعي فعلي به شرايط صعودي برگردد، پرتفوي خود را چيده و در بازار حركت كنند. در حال حاضر كليت بازار حكايت از اين دارد كه گروه اول يعني گروهي كه اصلاح خوبي كرده و شركت‌هايي كه كوچك و بنيادي‌ هستند، در اولويت باشند و بعد دو دسته ديگر؛ يعني گروه‌هايي كه بنيادي هستند و ريزش نداشتند و سپس ساير بزرگان بازار.

 

چيدن پرتفو در شرايط اصلاحي بورس

جريان فعلي پول هنوز به نقطه‌اي نرسيده كه بتواند گروه‌هايي را كه اصلاح نداشتند، حركت دهد و اين جريان پول در گروه‌هاي كوچك حضور داشته باشد، اما مديريت منطقي دارايي مي‌گويد كه حداقل از طيف‌هاي متفاوت در حال حاضر بايد پرتفو داشت و بعد از يك رشد بازار و تداوم جريان حجم به بالاي ۵۰۰۰ ميليارد تومان سرمايه‌گذاران كم كم براي حفظ سودهاي ايجاد شده به سراغ گزينه‌هاي بزرگ‌تر بروند. محمود مرادي معتقد است كه در هفته‌هاي اخير بخشي از رشد تقاضا براي بازار ارز ناشي از خروج همين پول‌ها از صندوق‌هاي درآمد ثابت است، البته احتمال دارد بخشي هم وارد بازار سهام شده باشد، زيرا هم‌اكنون برخي از نمادها ارزندگي دارند. اين كارشناس ارشد بازارهاي مالي با اشاره به اينكه بخشي از جريان پولي كه در هفته‌هاي اخير از صندوق‌هاي درآمد ثابت خارج شده وارد بازار دلار و طلا شده است، گفت: در هفته‌هاي اخير بخشي از رشد تقاضا براي بازار ارز ناشي از خروج همين پول‌ها از صندوق‌هاي درآمد ثابت است، البته احتمال دارد بخشي هم وارد بازار سهام شده باشد، زيرا هم‌اكنون برخي از نمادها ارزندگي دارند. او با تاكيد بر اينكه هر سهامداري بايد سناريوهاي مختلفي براي سرمايه‌گذاري داشته باشد، افزود: در حال حاضر تنش‌هاي منطقه‌اي هم به موضوع نوسان قيمت دلار و طلا دامن مي‌زند و باعث افزايش تقاضا براي اين بازارها مي‌شود در نتيجه بخشي از خروج پول از بازار سرمايه صرف خريد طلا و ارز شده و در كوتاه‌مدت اصلاح زماني شاخص را مورد تأييد قرار مي‌دهد. البته داغ شدن بحث ماليات بر طلاي فيزيكي باعث شده است بخشي از تقاضاي بازار فيزيكي طلا به سمت طلاي بورسي اعم از صندوق‌هاي طلا و گواهي‌هاي سكه و شمش حركت كند. درست است كه بحث ثبت سامانه‌اي خريداران طلا تكذيب شد، اما آنهايي كه در كف بازار هستند، مي‌دانند بالاخره گير اداره ماليات مي‌افتند. همين باعث شده تقاضايي از سمت بازار فيزيكي طلا به سمت طلا در بورس بيايند. از آنجايي كه اين معافيت مربوط به قوانين بالادستي است، تغييرش حداقل دو تا سه سال زمان مي‌برد و فعلا اصلا برنامه براي عدم معافيت آنها وجود ندارد. به همين دليل خريداران با اطمينان از عدم پرداخت ماليات به سمت خريد اين ابزارها آمده‌اند. گرچه رشد و سقف زني اونس جهاني در ابتداي سال ۲۰۲۴ نيز در اين تقاضا بي‌تاثير نبوده است.

ارسال نظر