نكاتي درباره هك گوشي و مهم‌ترين دلايل آن

۱۴۰۲/۱۰/۲۳ - ۰۲:۰۵:۱۵
کد خبر: ۳۰۴۵۰۸

امروزه تلفن‌هاي همراه هوشمند همگاني‌ترين ابزار رايانه‌اي و ارتباطي است به نحوي كه تقريبا همه افراد لااقل يك گوشي تلفن همراه را با خود دارند و به عبارتي به امكانات فراوان ارتباطي در اندازه‌اي كوچك تبديل شده‌اند و همين ويژگي‌هاي ممتاز و جالب توجه تلفن‌هاي همراه، آن را به هدفي تازه براي مجرمان سايبري تبديل كرده است.

امروزه تلفن‌هاي همراه هوشمند همگاني‌ترين ابزار رايانه‌اي و ارتباطي است به نحوي كه تقريبا همه افراد لااقل يك گوشي تلفن همراه را با خود دارند و به عبارتي به امكانات فراوان ارتباطي در اندازه‌اي كوچك تبديل شده‌اند و همين ويژگي‌هاي ممتاز و جالب توجه تلفن‌هاي همراه، آن را به هدفي تازه براي مجرمان سايبري تبديل كرده است. به گزارش ايسنا، با توجه به آنكه اين احتمال در دنياي امروز وجود دارد كه هكرها و مجرمان سايبري به دلايل مختلف و نامشخصي به نفوذ و دسترسي به حريم خصوصي كاربران گوشي‌هاي هوشمند و رايانه علاقه و تمايل داشته باشند، كاربران بايد توجه ويژه‌اي داشته باشند كه دستگاه الكترونيكي متصل به اينترنت آنها مورد هجوم و حمله سايبري افراد غريبه و هكرها قرار نگيرد. كارشناسان معتقدند ممكن است به دو دليل گاهي تلفن همراه افراد مورد حمله هكري قرار مي‌گيرد. اگر نرم‌افزارهاي تلفن همراه از منابع نامطمئن دانلود شوند، امكان دارد براي افراد مشكلاتي ايجاد شود، مثلا اگر نرم‌افزارهاي بانكي از منابع نامطمئن دانلود شود، امكان دارد فرد دچار مشكل شود. كاربران بايد توجه كنند به هيچ عنوان فايل نرم افزارهاي ارسالي از سوي ديگران را بر روي تلفن همراه خود نصب نكنند بلكه بايد نرم‌افزارهاي نلفن همراه و رايانه از فروشگاهي معتبر دانلود و سپس بر روي تلفن همراه نصب شود.

 

چند نشانه از هك شدن تلفن همراه

در كنار نشانه‌هاي رايجي مانند كند شدن عملكرد گوشي و ضعف باتري، كاربران بسياري عنوان كرده‌اند كه تغييرات ناگهاني و ناخودآگاهي كه در وضعيت دانلود گوشي آنها به وجود مي‌آيد، يكي از نخستين نشانه‌هاي مهمي است كه نشان مي‌دهد هكرها و مجرمان سايبري به اطلاعات و داده‌هاي خصوصي كاربران نفوذ و دسترسي پيدا كرده اند؛ بنابراين بايد به تغييرات ناگهاني در دانلودها حتما توجه شود. همچنين قطع ناگهاني تماس مي‌تواند دليلي بر هك شدن تلفن همراه باشد در واقع كاربراني كه به‌طور ناگهاني تماس تلفني و ويدئويي آنها قطع مي‌شود، در بسياري از مواقع اعلام كرده‌اند كه گرفتار حملات سايبري و هجوم هكرها به حريم خصوصي خود شده‌اند. نصب بدون اجازه برنامه‌هاي جديد از ديگر مواردي است كه مي‌تواند دليلي بر هك شدن تلفن همراه باشد. نصب و دانلود برنامه‌هاي جديدي كه هرگز نام آنها را هم نشنيده و اقدام به دانلود آنها نكرده‌ايد، يكي ديگر از اصلي‌ترين عواملي است كه نشان مي‌دهد گوشي هوشمند شما تحت حمله و هجوم بدافزارهاي خطرناك يا نفوذ هكرها و جاسوسان قرار گرفته است و به عنوان يكي از اصلي‌ترين و مهم‌ترين نشانه‌هايي كه كاربران را به آگاهي از هك شدن دستگاه الكترونيكي خود وا مي‌دارد، افزايش قبض تلفن همراه آنهاست چراكه بسياري از هكرها با جاسوسي از اطلاعات خصوصي كاربران از شماره‌هاي تماس آنها نيز سوءاستفاده كرده و با برقراري تماس با افراد ناشناس، موجب افزايش قبض تلفن همراه آنها مي‌شوند. بنابراين با توجه به اهميت روزافزون حفاظت از اطلاعات شخصي و امنيت سايبري دستگاه‌هاي الكترونيكي و گوشي‌هاي هوشمند، امنيت اطلاعات آنها تبديل به يكي از بزرگ‌ترين دغدغه‌هاي بسياري از كاربران در فضاي مجازي شده است. در اين رابطه به تازگي رييس پليس فتاي تهران بزرگ نسبت به روش‌هاي جديد مجرمان سايبري هشدار داد و از افزايش پرونده‌هاي هك و دسترسي غيرمجاز به شبكه‌هاي اجتماعي شهروندان خبر داد. وحيد مجيد با بيان اينكه يكي از مرسوم‌ترين روش‌هاي هك نيز ارسال لينك‌هاي آلوده و ترغيب افراد به كليك كردن بر روي آن است، گفت اين اقدام معمولا منجر به نصب بدافزار بدون اطلاع كاربران در گوشي تلفن همراه يا سيستم رايانه آنان شده و در نهايت منجر به دسترسي غيرمجاز به شبكه‌هاي اجتماعي قربانيان مي‌شود. وي تأكيد كرد: براي چنين اقدامي در قانون، مجازات پيش‌بيني شده است و بر اساس ماده۱ قانون جرايم رايانه‌اي هركس به‌طور غيرمجاز به داده‌ها يا سامانه‌هاي رايانه‌اي يا مخابراتي كه به وسيله تدابير امنيتي حفاظت شده است دسترسي يابد، به حبس از نود و يك روز تا يك سال يا جزاي نقدي از ۲۰ ميليون ريال يا هر دو مجازات محكوم خواهد شد. او در پايان از شهروندان خواست كه به پيام‌هاي ناشناس پاسخ ندهند و لينك‌هاي ارسالي از سوي آنان را به هيچ عنوان باز نكنند.

ارسال نظر