هشدار پيرهادي درباره «آب» و «هوا»ي پايتخت

آلودگي هوا جان 33 هزار ايراني را گرفت

۱۴۰۲/۱۰/۱۱ - ۰۰:۱۷:۰۳
کد خبر: ۳۰۳۷۱۸
آلودگي  هوا جان 33 هزار ايراني را گرفت

در پي بارش‌هاي بسيار اندك برف و باران در تهران و نگراني درباره پيامدهاي اين مساله در تابستان پيش رو، رييس كميسيون محيط‌زيست، سلامت و خدمات شهري شوراي شهر تهران خبر داد كه ميزان استفاده شركت آبفا از آب‌هاي زيرزميني تهران نسبت به سال ۱۳۹۰ تقريبا دو برابر شده است. او همچنين با اشاره به آلودگي هوا كه بخش قابل توجهي از آن ناشي از سوخت‌هاي بي‌كيفيت ارزيابي شده است، گفت: اجراي استانداردهاي سوخت را نمي‌توان به سال ۱۴۰۷ موكول كرد، اما وزارت نفت نامه‌اي تنظيم و اعلام كرده كه اين استانداردسازي تا سال ۱۴۰۷ به تأخير بيفتد.

گروه راه و شهرسازي|

در پي بارش‌هاي بسيار اندك برف و باران در تهران و نگراني درباره پيامدهاي اين مساله در تابستان پيش رو، رييس كميسيون محيط‌زيست، سلامت و خدمات شهري شوراي شهر تهران خبر داد كه ميزان استفاده شركت آبفا از آب‌هاي زيرزميني تهران نسبت به سال ۱۳۹۰ تقريبا دو برابر شده است. او همچنين با اشاره به آلودگي هوا كه بخش قابل توجهي از آن ناشي از سوخت‌هاي بي‌كيفيت ارزيابي شده است، گفت: اجراي استانداردهاي سوخت را نمي‌توان به سال ۱۴۰۷ موكول كرد، اما وزارت نفت نامه‌اي تنظيم و اعلام كرده كه اين استانداردسازي تا سال ۱۴۰۷ به تأخير بيفتد.

او همچنين با بيان اينكه بيش از ۲۷ هزار نفر در كشور و ۶ هزار و ۳۹۸ نفر در تهران در طول يك سال به دليل آلودگي هوا جان خود را از دست داده‌اند، اظهار كرد: اگر به همين منوال پيش برويم، تعداد جان‌باختگان به دليل آلودگي هوا از شهداي هشت سال دفاع مقدس پيشي خواهد گرفت.

مهدي پيرهادي، رييس كميسيون محيط‌زيست، سلامت و خدمات شهري شوراي شهر تهران ديروز در دويست و چهارمين جلسه دوره ششم اين شورا با بيان اينكه در سال ۱۳۹۰، شركت آبفا از ۲۸ درصد از آب‌هاي زيرزميني استفاده مي‌كرد، گفت: در سال ۱۴۰۱ و امسال اين ميزان به بيش از ۵۰ درصد افزايش يافته است و تقريبا دو برابر شده است.

وي با تاكيد بر اينكه وضعيت آب در تهران به هيچ عنوان مطلوب نيست، عنوان كرد: مجموعه‌هاي دولتي بايد بيشتر از مردم صرفه‌جويي در مصرف آب را رعايت كنند. البته شهروندان نيز بايد صرفه‌جويي كنند تا از بحران ناشي از كمبود بارندگي خارج شويم.

 

علت افزايش فرونشست‌هاي زمين

رييس كميسيون محيط‌زيست شوراي شهر تهران با بيان اينكه بايد به سمت كاشت گونه‌هاي كم‌آب‌بر برويم، تصريح كرد: متأسفانه در استفاده از وسايل كاهنده مصرف آب توجه كافي صورت نگرفته است؛ از سويي ديگر، استفاده بيش از حد از منابع آب زيرزميني منجر به افزايش فرونشست‌ها شده است.

 

كشته‌هاي هوا

بيشتر از شهداي جنگ تحميلي

عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه به ما مي‌گويند چرا به اين اندازه در مورد آلودگي هوا صحبت مي‌كنيم و بايد سكوت كنيم، اظهار كرد: بيش از ۲۷ هزار نفر در كشور و ۶ هزار و ۳۹۸ نفر در تهران در طول يك سال به دليل آلودگي هوا جان خود را از دست داده‌اند. اگر به همين منوال پيش برويم، تعداد جان‌باختگان به دليل آلودگي هوا از شهداي هشت سال دفاع مقدس پيشي خواهد گرفت.

پيرهادي در پايان اظهار كرد: اجراي استانداردهاي سوخت را نمي‌توان به سال ۱۴۰۷ موكول كرد، اما وزارت نفت نامه‌اي تنظيم و اعلام كرده كه اين استانداردسازي تا سال ۱۴۰۷ به تأخير بيفتد. تا چه زماني بايد استانداردسازي با تأخير مواجه شود؟

اعضاي شوراي شهر تهران در جلسه ديروز علاوه بر موضوع آب و هوا به موضوعات مختلفي از جمله عدم پاسخگويي معاون شهردار به تماس‌هاي عضو شورا، واگذاري تعيين نرخ تاكسي‌هاي اينترنتي به مديريت شهري و ... پرداختند.

بر اساس اين گزارش، سيد احمد علوي، رييس كميته گردشگري شوراي شهر تهران در جلسه ديروز با انتقاد از عدم پاسخگويي يكي از معاونان شهرداري تهران تصريح كرد: هفته گذشته بنده 4 بار با يكي از معاونين شهردار تهران طي 4 روز پياپي تماس گرفتم اما اين معاون پاسخگو نبود.

علوي با بيان اينكه بنده نگران سلامتي وي هستم، افزود: اگر كسي از حال اين شخص خبر دارد به ما اطلاع بدهد!

مهدي چمران رييس شوراي شهر تهران نيز در پاسخ به تذكر مطرح شده از سوي علوي در ارتباط با عدم پاسخگويي يكي از معاونين شهردار تهران گفت: شايد اين فرد تغيير كرده است!

پرويز سروري، نايب‌رييس شوراي شهر تهران نيز ديروز از موضع وزير كشور در قبال تعيين نرخ تاكسي‌هاي اينترنتي تقدير كرد و افزود: با توجه به تذكرات مكرر آقاي چمران رييس شوراي شهر تهران و آشفته نرخ كرايه تاكسي سرانجام وزير كشور نيز به اين موضوع اشاره و تاكيد كرد كه تعيين نرخ تاكسي‌هاي اينترنتي به عهده شهرداري‌هاست و اين قيمت‌گذاري بايد توسط شهرداري انجام شود.

 

3 مصوبه ديروز پارلمان شهري پايتخت

بر اساس اين گزارش، در دويست و چهارمين جلسه شوراي شهر تهران بررسي يك فوريت طرح «الزام شهرداري تهران به تهيه ساماندهي نحوه استقرار واحدها و مراكز ارايه خدمات مرتبط با حيوانات خانگي» در دستور كار اعضا قرار گرفت كه پس از توضيحات مهدي عباسي رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران با اكثريت آرا به تصويب رسيد.

در جلسه ديروز همچنين بررسي لايحه شهردار در تهران در خصوص «مجوز فروش، واگذاري و انجام معامله ملك متعلق به شهرداري تهران (ملك فني و حرفه‌اي) » در دستور كار اعضاي شورا قرار گرفت كه پس از صحبت‌هاي محمد آخوني رييس كميسيون برنامه و بودجه لطف‌الله فروزنده معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران اين لايحه با اكثريت آرا به تصويب رسيد. در ادامه دويست‌و‌چهارمين جلسه شوراي شهر تهران بررسي اساسنامه سازمان مشاوره فني و مهندسي شهرداري تهران در دستور كار اعضا قرار گرفت كه پس از صحبت‌هاي اماني و چمران اساسنامه سازمان مشاوره فني و مهندسي شهرداري تهران با اكثريت آرا به تصويب رسيد. بر اساس اين گزارش، عليرضا نادعلي، سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران نيز در دويست‌و‌چهارمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران نيز با بيان اينكه سال قبل در ايام بارش برف در پايتخت و يخبندان ناشي از بارش‌ها در پايتخت، از مناطق 1، 2 و 3 بازديد كرديم، اظهار كرد: ما در سايت‌هاي برف‌روبي به دفعات تأكيد كرديم كه در مورد استفاده از محلول‌هاي جديد به جاي نمك در كنار شن و نمك كه از آسيب‌ديدگي معابر جلوگيري مي‌كند، تجديد نظر شود؛ لذا شهرداري بايد گزارشات لازم را در خصوص اقدامات در اين زمينه ارايه دهد. وي افزود: علي‌رغم تأكيدات ما و شهردار تهران در سال قبل حتي استفاده از شن و نمك بيشتر بود و منجر به لكه‌گيري آسفالت پس از فصل زمستان شد و هزينه‌هاي زيادي براي شهر تهران تحميل كرد. وي با اشاره به بازديد چهارشنبه‌هاي فرهنگي در منطقه 10 تهران و همچنين سرانه پايين فرهنگي و ورزشي در مناطق جنوبي يادآور شد: مناطق جنوبي تهران از سرانه فرهنگي پاييني برخوردار است براي راه‌اندازي اماكن فرهنگي و ورزشي، بايد زمين‌هايي را تملك كنيم تا كاركردهاي فرهنگي و ورزشي تعريف شود؛ لذا بايد در بودجه سال آينده راه‌اندازي اين اماكن را پيش‌بيني كنيم چراكه در غير اين صورت اين عدم برخورداري ادامه خواهد يافت و سرانه‌اي به اين مناطق افزوده نخواهد شد. نادعلي گفت: بايد نيازهاي فزاينده مناطق جنوبي تهران تامين شود و سرانه فضاهاي فرهنگي، ورزشي و سرانه فضاي سبز مناطق نيز تامين شود.

ارسال نظر