پس از فساد چاي نوبت به برنج رسيد؟!

«مافياي واردات برنج!»

۱۴۰۲/۰۹/۲۱ - ۰۲:۰۴:۱۸
کد خبر: ۳۰۲۶۹۳

جبار كوچكي نژاد نماينده مجلس مي‌گويد: ساليان سال است كه درگير مافياي واردات كه ارز ۴۲۰۰ گرفته، هستيم. در اوايل مجلس يازدهم من تحقيقاتي از بانك مركزي انجام دادم كه متأسفانه تا امروز همين مافيا اجازه ندادند تحقيقات ما به نتيجه برسد.

تعادل|

جبار كوچكي نژاد نماينده مجلس مي‌گويد: ساليان سال است كه درگير مافياي واردات كه ارز ۴۲۰۰ گرفته، هستيم. در اوايل مجلس يازدهم من تحقيقاتي از بانك مركزي انجام دادم كه متأسفانه تا امروز همين مافيا اجازه ندادند تحقيقات ما به نتيجه برسد. به قاليباف نامه نوشتم كه «ارز ۴۲۰۰ توماني بيش از ۲۰۰ ميليارد دلار براي كالاهاي اساسي و دارو و... از بانك مركزي خارج شده است و توسط وزارت بهداشت، كشاورزي، صمت به افرادي داده شده كه مايحتاج مردم را وارد كنند تا مردم بتوانند زندگي خود را اداره كنند؛ اما شما زندگي مردم را مي‌بينيد كه تا چه اندازه به سختي مي‌گذرد». سه الي چهار نامه ارسال كردم، اما در حالي كه تحقيق و تفحص يك حق است و تعداد زيادي از نمايندگان اين را امضاء كردند تا به امروز كه خدمت شما هستيم، نگذاشته‌اند به اين تحقيق و تفحص ورود كنيم. اين نماينده، پس از انتقاد از فساد چاي دبش، به «مافياي برنج» پرداخت و گفت: در بحث مافياي برنج هم همين وضعيت را داريم؛ ۲ ميليون تن برنج با ارز ۲۸۵۰۰ توماني و ۴۲۰۰ توماني وارد كشور شده و كسب و كار تمام كشاورزان شمال كشور را نابود كرده است؛ اگر به شمال كشور برويد برنج آنها روي دست‌شان مانده است. بحث ما اين است كه اين ۲ ميليون تن را چه كسي مجوز داد؟ آيا نياز كشور ما ۲ ميليون تن است؟ شما مي‌دانيد كه برنج اگر يك‌سال بماند فاسد مي‌شود يا كشاورزان مجبور هستند برنج خود را در دريا بريزند كه ماهي آنها را بخورد.

 

به 2 ميليون تن برنج چه كسي مجوز داد؟

آيا نياز كشور ما 2 ميليون تن است؟

جماران نوشت: وي ادامه داد: طبق قانون هر كسي كه با تحقيق و تفحص ممانعت مي‌كند بايد مجازات شود، چرا كه جرم بوده و كسي كه با نماينده مجلس و ورود اين تحقيق و تفحص ممانعت كند مرتكب جرم شده است. اما متأسفانه نه مجلس و نه خود دولت برخورد نكرده است و اين تحقيق و تفحص همچنان ماند و اين در حالي‌ است مجلس به انتهاي كار خود رسيده. ما جلساتي با مديرعامل سابق بانك مركزي برگزار كرديم كه تمام افراد طفره رفتند و در نهايت گفتند كه شما يك ساختمان بيرون بگيريد، زيرا در داخل بانك مركزي نمي‌توانيم شما را استقرار دهيم كه در مقابل گفتيم، نمي‌توانيم اسناد سري نظام را از بانك مركزي به عنوان نماينده مجلس خارج كنيم و اين تحقيق و تفحص را انجام دهيم! كوچكي نژاد با تأكيد بر شفافيت در ارزهاي داده شده، گفت: معتقدم دولت بايد كمك كند كه ما اين تحقيق و تفحص را انجام دهيم و فساد را كه كام مردم را تلخ و نگران كرده است را ريشه يابي كنند. من در مجلس دهم تحقيق و تفحص در مورد فرهنگيان انجام دادم و جراحي عميقي صورت گرفت و هزاران ميليارد تومان پول بيت‌المال به فرهنگيان بازگشت. در اين‌جا نيز بايد تحقيق و تفحص دقيقي انجام بگيرد و بحث ارز نيمايي و ۴۲۰۰ و ۲۸۵۰۰ توماني را كه در حال حاضر داده مي‌شود را شفاف كنيم.

نماينده مردم رشت با اشاره به وضعيت بد كشاورزان، افزود: فسادي كه در مورد چاي پيش آمد فقط فساد فرد يا گروه نبود، بلكه كشاورزان ما را نابود كردند. ما يك روزي ۴۰ الي ۵۰ هزار تن چاي خشك توليد مي‌كرديم، اما امروز به علت مافيا ۲۸ هزار تن توليد مي‌كنيم؛ در حالي كه مصرف ما نزديك به ۱۰۰ هزار تن است. يعني مافيا رحم نمي‌كند كه بخواهد چاي توليد داخلي را حتي از همين منابع تامين كند!

وي سپس به آنچه «مافياي برنج» خواند اشاره و تصريح كرد: در بحث مافياي برنج هم همين وضعيت را داريم؛ ۲ ميليون تن برنج با ارز ۲۸۵۰۰ توماني و ۴۲۰۰ توماني وارد كشور شده است و كسب و كار تمام كشاورزان شمال كشور را نابود كرده است؛ اگر به شمال كشور برويد برنج آنها روي دست‌شان مانده است. آنها نه مي‌توانند شهريه فرزندان خود را بدهند، نه مي‌توانند خانه بسازند و نه مي‌توانند كاري انجام دهند. بحث ما اين است كه اين ۲ ميليون تن را چه كسي مجوز داد؟ آيا نياز كشور ما ۲ ميليون تن است؟ شما مي‌دانيد كه برنج اگر يك‌سال بماند فاسد مي‌شود يا كشاورزان مجبور هستند برنج خود را در دريا بريزند كه ماهي آنها را بخورد.

 

چرا مساله 2 ميليون تن برنج را

پيگيري نمي‌كنند؟

كوچكي‌نژاد اضافه كرد: چرا مساله 2 ميليون تن برنج را پيگيري نمي‌كنند؟ رييسي امروز در دل دولت با فساد مبارزه مي‌كند و كار اجرايي را در رأس آن مبارزه با فساد مي‌داند. لذا هر كسي كه اين ۲ ميليون تن برنج را وارد كشور كرده است بايد مجازات شود. حال چه معاون اول رييس‌جمهور، چه وزير كشاورزي و چه وزراي سابق هر كسي كه باشد بايد پاسخگو باشد. به هر حال ما مسوول هستيم و مديريت جامعه را بر عهده مي‌گيريم؛ مستضعفين و كشاورزان گرفتار را نگاه كنيد؛ چاي كاران و برنج كاران را ببينيد كه چگونه به خاك و ذلت نشانده اند؟! اين درست خلاف قانون اساسي است. اصل ۳ قانون اساسي مي‌گويد كه ما كشاورزي را خودكفا كنيم، اما وقتي توليد تا سمت ۳ ميليون تن برنج مي‌رود ناگهان ۲ الي ۳ ميليون تن برنج وارد مي‌كنند كه اين رقم را پآيين بياورند. به اعتقاد من اين نوع افراد مجازات‌هاي بسيار سنگيني دارند كه بايد انجام دهند.

 

انتظار داريم رييسي در فساد برنج وارد شود

نماينده رشت در واكنش به ضعف مديريتي در دولت‌هاي مختلف، گفت: من معتقد هستم رييسي در حال عمل كردن است چون در قوه قضاييه هم بوده و با فساد هم مبارزه مي‌كردند، اما ما انتظار داريم ايشان در مورد برنج هم تمركز كنند. قطعا فساد برنج وجود دارد و آنهايي كه وارد‌كننده برنج و چاي هستند، كشاورزان شمال كشور و البته توليد و خودكفايي اين محصولات را نيز نابود كرده است. وي در پايان از نقش مجلس نيز گفت: يكي از راه‌ها تحقيق و تفحص از ارز ۴۲۰۰ توماني است، اما نمي‌گذارند اين تحقيق و تفحص انجام بگيرد! من دو بار به قاليباف تذكر دادم و سه بار كتبا نامه نامه نوشتم. طبق قانون، بانك مركزي مجرم است و بايد مسير را باز كند و به ما اتاق بدهد كه در آن جا متمركز شويم، اما نزديك به دو سال مي‌گذرد كه اين كار انجام نگرفته است.

ارسال نظر