گزارش آگهی:

آجر قزاقی چیست و چه کاربردی دارد؟

۱۴۰۲/۰۹/۰۲ - ۱۷:۱۷:۰۱
کد خبر: ۳۰۱۶۷۰
آجر قزاقی چیست و چه کاربردی دارد؟

آجر قزاقی یکی از انواع آجرهاست که از خاک رس تولید می شود و معمولاً رتبه بندی های متفاوتی دارد. این نوع آجر، از گذشته های دور برای ساخت سازه های مختلف کاربرد داشته است و امروزه طرفداران بسیاری دارند.

انواع آجر قزاقی نه تنها در ساخت بنا به کار می رود، بلکه برای نمای ساختمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع آجر معمولاً به شکل دستی ساخته می شود و معمولاً در رنگ های قرمز، گل بهی و زرد موجود است.

به دلیل محبوبیت و رواج استفاده از این نوع آجر، تصمیم گرفتیم این مقاله را به ارائه معرفی و صحبت درخصوص کاربردهای این آجر اختصاص دهیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

آجر قزاقی چیست؟

آجر قزاقی یک نوع آجر با قدمت چند صد ساله است که برای تولید آن معمولاً از خاک رس سرند شده استفاده می شود؛ این نوع آجر را با نام آجر قزاقی سنتی نیز می شناسند. آجر قزاقی به صورت دستی و سنتی تولید می ‌شود و روش تولید سنتی این آجر به این شکل است که ابتدا خاک رس سرند شده را با آب مخلوط می کنند تا به شکل گل دربیاید و سپس آن را درون قالب ‌های چوبی می ریزند. پس از این که گل آجر خشک شد، خشت ‌های آجر را به کوره منتقل می کنند تا پخته و آماده شود. نکته جالب توجه اینجاست که زمان پخت آجر، تعیین کننده رنگ آن خواهد بود.

کاربرد آجر قزاقی

  • ساخت و ساز سازه های مختلف: به دلیل مقاومت و پایداری بالای آجر قزاقی در برابر شرایط جوی گوناگون، معمولاً از آن تحت عنوان جزء اصلی برای ساخت سازه های تجاری و مسکونی استفاده می شود و محبوبیت زیادی دارد.
  • دیوار کشی: آجر قزاقی به واسطه رنگ های دلنشین و همین طور ظاهر زیبایی که دارد، در غالب مواردی برای ساخت دیوارهای خارجی ساختمان ها به کار می رود. این آجرها می توانند به تنهایی یا با دیگر انواع مصالح ساختمانی نظیر ملات وسیمان، مورد استفاده قرار بگیرند.
  • آجر فرش: همچنین از آجر قزافی برای پوشاندن کف داخلی بسیاری از ساختمان ها استفاده می شود. این نوع مصالح ساختمانی منحصر به فرد، می توانند با طرح های متنوع و ظاهر زیبایی که دارند، به فضاهای داخلی ساختمان روح و گرمای خاصی ببخشند.
  • آجرنما: معمولاً از انواع آجر قزاقی برای طراحی و ساخت نماهای ساختمانی استفاده می شود. این آجر می تواند به آسانی، جلوه ای طبیعی و زیبا روی نمای ساختمان ایجاد کند و آن را به بنایی خاص و منحصر به فرد بدل سازد.

مزایا و معایب آجر قزاقی

آجر قزاقی به واسطه خصوصیاتی که دارد، دارای مزایا و معایبی است که برخی از آن ها عبارتند از:

مزایای آجر قزافی:

  • زیبایی: آجر قزاقی ظاهری زیبا و سنتی دارد و می تواند نمای ساختمان‌ ها را جذاب و منحصر به فرد کند.
  • مقاومت و دوام بالا: از آن جایی که آجر قزاقی با رعایت استانداردهای لازم و کیفیت مطلوب تولید می شود، می تواند در برابر حرارت، فشار و رطوبت مقاومت بالایی داشته باشد و این خصوصیت باعث شده است که ساختمان هایی که در آن ها از آجر قزاقی استفاده شده است، بسیار مستحکم و بادوام باشند.
  • عایق حرارتی و صوتی: به دلیل آن که آجر قزاقی ساختاری متخلخل دارد، طبیعتاً می تواند عایق صوتی و حرارتی خوبی باشد. هم چنین این ویژگی باعث می شود که این نوع از آجر، در کاهش صداهای خارجی و حفظ دمای داخلی ساختمان مؤثر باشد.
  • پایداری رنگ:رنگ آجر قزاقی با گذر زمان تغییر نمی ‌کند و پایدار است که همین ویژگی به حفظ زیبایی و ارزش ظاهری ساختمان کمک زیادی می کند.

معایب آجر قزاقی:

  • وزن آجر: وزن آجر قزاقی به نسبت دیگر انواع آجر بیشتر است و برای حمل و نصب، نیاز به سازه‌ های پشتیبان مستحکم تری دارد. این موضوع می تواند باعث افزایش هزینه‌ های ساختمان شود.
  • هزینه : در قیاس با بعضی مصالح ساختمانی دیگر،آجر قزاقی گران قیمت تر است، این ویژگی خصوصاً اگر بخواهید از انواع باکیفیت و اصلی این نوع آجر استفاده کنید، بیشتر به چشم می آید.
  • نفوذپذیری به آب: در شرایطی که آجر قزاقی به درستی نصب نشود و محفاظت مطلوب در برابر رطوبت صورت نگیرد، این امکان وجود دارد که آب در آن نفوذ کند و موجب آسیب به ساختمان شود.

انواع آجر قزاقی

آجر قزاقی انواع گوناگونی دارد که در این قسمت به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • آجر قزاقی رستیک: یکی از انواع آجر قزاقی است که مشخصه اصلی آن، دارا بودن سطوح نامنظم و طبیعی است؛ هم چنین روی این نوع آجر لکه‌ ها و حفرات قابل تشخیص وجود دارد. آجر قزاقی رستیک می تواند باعث ایجاد حسی کهن و ظاهری سنتی و قدیمی در نمای ساختمان ‌شود.
  • آجر قزاقی پلاک:در این نوع آجر قزاقی، سطوح آجر عاری از هرگونه حفره و صاف و بدون لکه‌ است. آجر قزاقی پلاک به طور معمول بیشتر برای استفاده در نمای ساختمان‌ های مدرن کاربرد دارد.
  • آجر قزاقی کامل:آجر قزاقی کامل سطوح نسبتاً صافی دارد و از ضخامت بیشتری برخوردار است. این نوع آجر قزاقی غالباً در ساختمان‌ های قدیمی کاربرد دارد و هم چنین به منظور مرمت و محافظت از نماهای سنتی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. آجر قزاقی کامل و نیمه برای استفاده در نماهای سه بعدی بسیار مناسب است.
  • آجر قزاقی نیمه: آجر قزاقی نیمه یک نوع دیگر از انواع آجر قزاقی به شمار می رود و اغلب به منظور سه بعدی کردن نماهایی که با آجر قزاقی پلاک اجرا شده اند و هم چنین به وجود آوردن کادر برجسته روی نمای ساختمان ها مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

البته انواع آجر قزاقی به آنچه در بالا اشاره شد، محدود نمی شود ولی به دلیل تنوع این نوع بازار، نام بردن از تمامی انواع این آجر نیز ناممکن است.

آجر قزاقی چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع رنگ آجر قزاقی

آجرهای قزاقی معمولاً دارای چهار رنگ اصلی هستند که عبارتند از:

  1. آجر قزاقی گلبهی (رنگ اصلی آجر قزاقی)
  2. آجر قزاقی قرمز (اخرائی)
  3. آجر قزاقی ابلق
  4. آجر قزاقی زرد (نخودی)

این ۴ رنگ اصلی به طور طبیعی به دست می آیند و معمولاً از رنگ خاک مورد استفاده در تولید این نوع آجر برگرفته می شوند. قابل ذکر است که این نوع از آجرها تحت هیچ شرایطی تغییر رنگ نمی دهند و معمولاً با گذشت زمان، کمتر دچار فرسایش می شوند.

قیمت آجر قزاقی

قیمت انواع آجرها، از جمله آجر قزاقی به عوامل مختلفی بستگی دارد و با نوسانات قیمت مواد اولیه تولید آجر و ... متغیر است با این حال شما می توانید برای اطلاع از قیمت این نوع آجر و همین طور قیمت آجر نما معمولی و قیمت سفال دیواری با کارخانه های تولید کننده از جمله کارخانه آجر وندا ارتباط برقرار کنید.

سخن پایانی

آجر قزاقی یکی از انواع آجرهای موجود در بازار است که تولید آن به گذشته های دور باز می گردد؛ این نوع آجر به دلیل ظاهر زیبا و همین طور استحکام و دوام بالایی که دارد، از طرفداران بسیاری برخوردار است و در صورت نصب درست می تواند به نمای ساختمان، ظاهری قدیمی و کهن دهد. از این نوع آجر برای ساخت بنا و همین طور پوشاندن کف هم استفاده می شود.

ارسال نظر