هم‌ترازی دلار بودجه ۱۴۰۳ با دلار نیمایی/ نرخ تسعیر ارز در بودجه ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان شد

۱۴۰۲/۰۸/۳۰ - ۱۷:۰۰:۰۱
کد خبر: ۳۰۱۵۳۷
هم‌ترازی دلار بودجه ۱۴۰۳ با دلار نیمایی/ نرخ تسعیر ارز در بودجه ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان شد

امروز سخنگوی اقتصادی دولت از لایحه بودجه ۱۴۰۳ رونمایی کرد. در میان جزئیاتی که تاکنون از این لایحه اعلام شده، نرخ تسعیر ارز خودنمایی می‌کند که نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است.

امروز دولت کلیاتی از لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را به مجلس برده است. اگر چه هنوز جزئیات مشخصی از این لایحه اعلام نشده، اما برخی فاکتور‌های تعیین‌کننده مسیر سال گذشته اقتصاد کشور در همین کلیات روشن شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از مهمترین ارقام اعلام شده در بودجه سال آتی، نرخ تسعیر ارز است که همه‌ساله چالش‌برانگیز بوده است. سال گذشته نرخ تسعیر ارز برای بودجه ۱۴۰۲، بالغ بر ۲۳ هزار تومان اعلام شده بود که با نرخ‌های نیمایی و آزاد فاصله زیادی داشت. سال گذشته در همین مقطع زمانی قیمت دلار نیمایی ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت دلار آزاد ۳۵ هزار و ۳۰۰ تومان بود. همین فاصله زیاد میان نرخ دلار بودجه با نرخ‌های دیگر دلار، انتقادات زیادی را به سوی دولت روانه کرد.

امسال دولت تصمیم گرفته است که نرخ تسعیر ارز را با توجه به رشد دوباره قیمت دلار، اندکی افزایش دهد. به این ترتیب با ثابت ماندن نرخ نیمایی از زمان حضور فرزین در بانک مرکزی، حالا نرخ تسعیر هم به این نرخ رسیده است. بر همین اساس نرخ تسعیر ارز برای سال ۱۴۰۳، با حدود ۲۰ درصد افزایش نسبت به بودجه امسال، بالغ بر ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود. البته باید توجه داشت که این ارقام هنوز در حد پیشنهاد است و تا تصویب نهایی فاصله زیادی دارد.

نحوه عملکرد تسعیر ارز

اما چرا نرخ تسعیر ارز مهم است؟ نرخ تسعیر ارز از آن جهت مهم است که می‌تواند در تعیین وضعیت مالی شرکت‌های صادرات‌محور موثر باشد. عملیات تسعیر ارز در واقع به‌عنوان یک سپر از شرکت‌ها در برابر نوسانات قیمت ارز محافظت می‌کند.

کارشناسان می‌گویند در صوررتی که نرخ تسعیر ارز افزایش یابد، شرکت‌های صادرات‌محور با افزایش سود مواجه خواهند شد و تغییرات ملموسی را در صورت‌ها مالی آن‌ها می‌توان دید. در همین حال، بانک‌هایی که مراودات بین‌المللی دارند یا از منابع ارزی بالایی برخوردار هستند هم از افزایش نرخ تسعیر ارز سود می‌برند. با این حال، این مورد برای بانک‌ها مانند شمشیر دو لبه است؛ چرا که افزایش نرخ تسعیر ارز روی بدهی‌های ارزی آن‌ها هم اثر می‌گذارد و آن‌ها را متضرر خواهد کرد.

به دلیل اثر بالای نرخ تسعیر ارز بر شرکت‌ها و صورت‌های مالی و حسابداری، افزایش و کاهش‌های آن برای شرکت‌های بازار سرمایه از اهمیت بالایی برخوردار است و گاه می‌تواند حتی سیگنال‌های موثری برای ورود سهامدار جدید هم صادر کند.

 

ارسال نظر